Cu ce ne ajută dacă facem mentenanța pentru F-16 Fighting Falcon în România

0
Publicat:

Premierul Marcel Ciolacu a discutat în SUA cu oficialii companiei Lockheed Martin pentru crearea unui joint-venture în România, care să asigure mentenanța și reparațiile capitale la avioanele F-16. „Deja există o cooperare cu Lockheed Martin pe zona de mentenanță, dar dorim să extindem un pic aria de interes”, a spus Ciolacu.

Avioanele F-16 vor fi întreținute în România

De notat că Ministerul Economiei, condus de Radu Oprea (PSD), a anunțat cu ceva timp în urmă că România ar putea găzdui un nou Centru de Mentenanţă şi Suport Logistic destinat aeronavelor F-16 Fighting Falcon, conform unui Memorandum de Înţelegere semnat la Bucureşti, între Romaero și compania norvegiană Kongsberg care este singurul centru autorizat din afara SUA pentru F-16 la nivel „Depot”. Kongsberg este o companie deţinută majoritar de guvernul norvegian, restul acţiunilor sale fiind tranzacţionate la Bursa de Valori din Oslo.

Asta ar însemnă că Romaero va putea realiza operaţiunile de mentenanţă de nivel intermediar şi complex (dezasamblare, inspecție, reparare, reconstrucție, revopsire și testare în zbor) și va oferi suportul logistic pentru avioanele F-16 aflate în dotarea Forţelor Aeriene Române. Totul se traduce, din punct de vedere al experților, într-o mai mică perioadă de indisponibilizare a avioanelor de luptă atunci când trebuie să treacă prin lucrările de întrețienere curentă. Apoi, lucrările periodice de modernizare se vor face tot în România, cu reducerile de costuri aferente. Ulterior, capabilitatea nou înfiinţată ar putea asigura suportul operaţional şi pentru alte aeronave F-16 aparţinând statelor din Europa Centrală şi de Est.

Trebuie precizat că Aerostar Bacău și compania Derco Aerospace, parte a grupului Lockheed Martin, au deja un contract pentru transferul tehnologic pentru reparațiile de nivel D ale echipamentelor avionului F-16.

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 17 avioane F-16 Fighting Falcon, adică o escadrilă, în configurație M5.2R, iar recent au ajuns în țară primele trei din cele 32 de astfel de aeronave (în configurație M6.5.2) achiziționate din Norvegia. În final, România va avea trei escadrile de F-16 la Feteşti, Câmpia Turzii și Mihail Kogălniceanu. După 2025, toate cele trei escadrile vor executa misiuni de pe cele trei baze aeriene. În timp, toate aceste avioane vor fi aduse la o la configurație superioară, M6.6, în urma unor lucrări realizate la Aerostar și Romaero.

Reamintim că România și-a conturat planul pentru achiziția de F-35 Lighting II, avioane de generația a V-a. Astfel, achiziția de F-35 e preconizată după 2030, când resursa de zbor a avioanelor F-16 se apropie de final. Decidenții au subliniat de mai multe ori faptul că achiziția de F-16 second hand reprezintă o tranziție către F-35, dar în principiu cel puțin o perioadă cele două tipuri de avioane vor opera în paralel.