Elevii cer să fie lăsați să ajungă la școală

0
Publicat:

Scandalul național privind transportul gratuit al elevilor este departe de a se fi terminat. Mai mult, ieri a avut loc o nouă „rundă“. În timp ce transportatorii au anunțat că elevii navetiști din 19 județe își vor plăti de acum înainte singuri transportul, zeci de copii din Constanța, Vâlcea, București și Ilfov au protestat în fața Ministerului Educației.

Elevii cer transport gratuit, așa cum prevede legea. Sursa foto: arhivă

Statul român joacă alba-neagra cu educația elevilor care sunt prinși la mijloc în scandalul fără sfârșit dintre autorități și operatorii rutieri. Mărul discordiei: decontarea transportului copiilor navetiști.

Ieri dimineață, zeci de elevi din Constanța, Vâlcea, București și Ilfov și-au cerut din nou drepturile în stradă. De data aceasta, copiii au bătut chiar la porțile Ministerului Educației, care au rămas, însă, închise.

„Demisia!“, „Ministerul Educației îngroapă educația!“, „Ligia Deca să ne vadă, facem orele în stradă!“, „Dreptul la educație nu trebuie să depindă de transport!“, au strigat, în frig, elevii. Iar acțiunea de ieri este doar una din lungul șir de proteste în care copiii acuză ministerul că nu le respectă drepturile.

Conflictul, pe înțelesul tuturor

Legea spune clar: „Toți elevii beneficiază de gratuitate la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul precum și feroviar la toate categoriile de trenuri pe tot parcursul anului școlar în scopul asigurării dreptului la educație“.

În realitate însă, lucrurile nu stau deloc așa. Potrivit datelor oferite de Ministerul Educației, în România există județe unde consiliile locale nu au încheiate contracte cu serviciile publice de transport public și, prin urmare, nu au organizat nici licitații pentru atribuirea grupelor de trasee.

Acesta este motivul pentru care, în perioada septembrie-decembrie 2023, mulți operatori rutieri au transportat copiii la școală gratuit. Este vorba, mai exact, despre firme de transport din 19 județe. După cum era normal, la un moment dat, acestea au decis să ceară statului, într-un fel sau altul, banii înapoi. Dar, surpriză! În lipsa unui contract, sumele nu au putut fi decontate. De aici și până la izbucnirea unui scandal nu a mai fost decât un pas.

„E adevărat, și pentru noi a fost destul de surprinzător. Nu avem pretenția că știm foarte bine cum funcționează în fiecare județ din țară transportul public și cred că la momentul aprobării legii nu s-a gândit nimeni la aceste situații particulare, care, iată, nu sunt tocmai particulare“, recunoștea în noiembrie anul trecut secretarul de stat în ministerul Educației, Sorin Ion.

Mai mult decât atât, au existat și situații când elevii din aceste județe au fost nevoiți să-și plătească ei înșiși transportul. Însă, ca și în cazul rutierilor, copiii ar fi trebuit să-și primească banii înapoi. Legea spunea însă altceva, și anume că de aceste deconturi beneficiază doar cei care locuiesc în zone izolate, unde nu există deloc transport în comun. Practic, și elevii, și transportatorii aveau de primit retroactiv niște bani pe care statul nu putea să-i ofere. Așa că autoritățile au regândit legea. Dar și de data aceasta le-a dat cu virgulă.

Ce s-a întâmplat? Statul promitea în noiembrie reglementarea acestei hibe din lege. Ceea ce, o lună mai târziu, în data de 29 decembrie, a încercat să facă. Guvernul a aprobat Hotărârea nr. 1337/2023 privind modificarea şi completarea HG nr. 810/2023, pentru a le putea deconta și elevilor din aceste 19 județe abonamentul. Este vorba despre anumite sume forfetare, așa cum se acordă copiilor din zonele izolate.

Nimeni nu bănuia însă pe atunci că noua lege, în loc să rezolve problema, va aduce, de fapt, beznă totală în sistem. Asta pentru că inițiativa cuprinde o serie de prevederi care se bat cap în cap și care tot nu rezolvă problema transportatorilor.

Un șarpe cu două capete

Pe de-o parte, noua Hotărâre de Guvern nr. 1337/2023 stabilește, printre altele, că, în județele unde până la data de 1 februarie 2024 nu sunt încheiate contracte de servicii publice de transport, inspectoratele școlare vor efectua decontările până într-o anumită sumă care va fi stabilită de Consiliile Județene.

Pe de altă parte, tot în această hotărâre este prevăzut că, începând cu aceeași dată, în aceleași județe, inspectoratele școlare nu mai pot efectua plăți către operatorii de transport. Aceștia au acum câteva întrebări: care este prevederea corectă? Vor primi sau nu banii restanți? Și ce se va întâmpla de acum încolo?

Protestul de ieri din fața Ministerului Educației a venit în contextul în care Federația Operatorilor Români de Transport a spus „STOP!“. Cel puțin până la lămurirea situației. Ei au anunțat că nu vor mai oferi transport gratuit elevilor până când nu-și vor recupera banii de anul trecut și până când nu va exista o soluție care să le permită deconturile pentru anul în curs.

„Începând cu data de 8.01.2024, elevii din 19 județe rămân fără transport gratuit, ca urmare a emiterii unei noi Hotărâri de Guvern ce ar fi trebuit să rezolve lacunele legislative anterioare și să clarifice o serie de aspecte legate de efectuarea plăților către operatorii de transport. Astfel, HG nr. 1337/2023 privind modificarea și completarea HG nr. 810/2023 vine să bulverseze total situația deja haotică referitoare la acordarea facilităților de călătorie elevilor ce nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu“, transmit operatorii rutieri într-un comunicat.

Reacția Ministerului Educației

Ministerul Educației a încercat ieri să lămurească problema oferind câteva explicații în ceea ce privește noua hotărâre de guvern.

În județele în care nu sunt asigurate servicii publice de transport rutier județean, începând cu data de 1 februarie 2024 elevii vor beneficia de sume forfetare în baza valorilor aprobate de consiliile județene. Operatorii, pe de altă parte, își vor primi banii restanți tot pe baza acestor valori. „Consiliile Județene vor trebui să aprobe valorile unitare lei/km până la data de 1 februarie 2024. Pe măsură ce în cele 14 județe se vor încheia contracte, în baza acestora va fi posibilă plata către operatorii de transport. Până atunci, se vor asigura sumele forfetare elevilor“, precizează Ministerul Educaţiei.

Cum funcționează decontarea transportului elevilor

Există două modalități prin care elevilor li se decontează transportul la școală. În zonele unde există mijloace de transport public, iar transportatorii au încheiat un contract cu Consiliile Județene, operatorii rutieri eliberează elevilor abonamente gratuite. Apoi, solicită decontul acestora inspectoratelor școlare.

După încheierea fiecărei luni, în primele cinci zile lucrătoare ale lunii următoare fiecare operator de transport emite către Inspectoratul Școlar Județean sau Inspectoratul Școlar al Municipiului București o factură unică, însoțită de o anexă. Aceasta conține tabele nominale cu numele elevilor, structurate pe fiecare unitate de învățământ, precum și decontul. Inspectoratele școlare solicită Ministerului Educației până la data de 15 ale fiecărei luni suma necesară pentru decontarea facturilor emise de transportatori. Ministerul deschide creditele bugetare până la data de 20 ale lunii. Ultimul pas: inspectoratele efectuează plățile.

În cazul elevilor care locuiesc în zone unde nu există transport public, aceștia primesc o sumă forfetară. Ce fac copiii cu acești bani? Fac autostopul, plătesc un taxi sau combustibilul mașinii familiei.

O situație aparte este însă cea a elevilor care locuiesc în județe unde există transport în comun, dar între operatorii rutieri (firme private) și stat nu există niciun contract. Noua hotărâre de guvern prevede și pentru aceștia sume forfetare.