Ucraina găsește o soluție ingenioasă la blocada de la frontiera poloneză

0
Publicat:

Ucraina a găsit o soluție creativă pentru a depăși blocadele de săptămâni întregi de la granițele Uniunii Europene, care au împiedicat dureros fluxul de ajutor militar către această țară devastată de război.

Camionae la granița dintre Polonia și Ucraina FOTO: EPA-EFE

Primul tren destinat să transporte provizii blocate în Ucraina pe calea ferată din Polonia a călătorit marți între Ucraina și Polonia, a declarat joi pentru Newsweek fostul ministru ucrainean al infrastructurii, Volodimir Omelian, scrie newsweek.com.

În prezent, trenurile operează în ambele sensuri, cu o capacitate zilnică de aproximativ 50 de camioane, ceea ce reprezintă "ceva pentru a sparge gheața", dar departe de scenariul ideal, a spus el.

Noile imagini care circulă pe internet par să arate camioane montate pe platforme feroviare care traversează granița poloneză cu Ucraina, evitând blocajele și întârzierile de la punctele de trecere a frontierei dinspre Uniunea Europeană spre Ucraina, țară care nu este membră a Uniunii Europene.

Transportatorii polonezi au organizat săptămâni întregi de proteste la granița cu Ucraina, susținând că transportatorii ucraineni, care au acces fără permis în Uniunea Europeană, înseamnă că transportatorii polonezi nu pot concura cu prețurile lor. Transportatorii slovaci au început, de asemenea, propriile demonstrații de la începutul lunii decembrie.

UE a renunțat la necesitatea ca transportatorii ucraineni care intră în blocul comunitar să dețină un permis la jumătatea anului 2022, ca urmare a izbucnirii războiului total în Ucraina. Derogarea urmează să expire în iunie anul viitor.

Blocada a făcut ravagii în ceea ce privește fluxul de bunuri și provizii în și din Ucraina, ceea ce reprezintă un pericol pe care Kievul va dori să-l evite pentru economia țării, care a petrecut mai mult de 21 de luni concentrându-se pe lupta împotriva invaziei Rusiei.

La 6 noiembrie, ambasadorul Ucrainei în Polonia, Vasil Zvarych, a calificat blocada drept o "lovitură dureroasă în spatele Ucrainei", adăugând că "solidaritatea" dintre Ucraina și UE în fața invaziei Moscovei este în pericol.

Federația Patronilor din Ucraina, care reprezintă interesele mediului de afaceri ucrainean, a declarat că blocada va avea "consecințe extrem de periculoase" pentru economia ucraineană, precum și pentru securitatea țării.

"Pierderile directe estimate ale economiei ucrainene ca urmare a blocării unui număr de puncte de control la granița dintre Polonia și Ucraina se ridică deja la peste 400 de milioane de euro", a declarat organizația la 23 noiembrie. Două săptămâni mai târziu, impactul economic a crescut probabil în mod semnificativ.

Miercuri, Reuters a relatat că organizațiile care oferă ajutor militar Ucrainei ar putea înregistra întârzieri de "câteva săptămâni" în ceea ce privește dronele și alte bunuri, citând trei surse neidentificate din industrie. S-a raportat că ajutorul umanitar și livrările militare sunt exceptate de la blocadă, dar se crede că multe articole pentru armata ucraineană ajung cu camioane comerciale care intră sub incidența blocadei.

La începutul acestei luni, Căile Ferate Ucrainene, care se ocupă de infrastructura feroviară a țării, a declarat presei naționale că investighează modalitatea de a transporta bunuri peste graniță pe calea ferată, mai degrabă decât pe șosea.

"Aceasta se întâmplă atunci când un camion se oprește pe o platformă și este transportat pe calea ferată", a declarat Valeri Tkachev, oficial al Căilor Ferate Ucrainene, pentru postul de televiziune ucrainean Kanal7.

"Dar acesta este un tip de transport destul de nou pentru noi. Nu a fost niciodată foarte solicitat", a declarat Tkachev.

Deși este un pas înainte pentru a atenua efectele blocadei asupra Ucrainei, nu este o soluție permanentă, iar utilizarea rețelelor feroviare în acest scop înseamnă sacrificarea altor transporturi de mărfuri, a declarat Omelian pentru Newsweek.

Newsweek a contactat Căile Ferate Ucrainene și Ministerul ucrainean al Infrastructurii pentru comentarii prin e-mail.

Protestatarii au blocat mai multe puncte de trecere a celor opt puncte de legătură rutieră dintre Ucraina și Polonia, inclusiv unul dintre cele mai aglomerate: punctul de trecere Medyka.

"În acest moment, este nevoie de cel puțin opt zile pentru a reintra în Ucraina", a declarat un camionagiu ucrainean pentru The Guardian la începutul acestei săptămâni, în timp ce încerca să treacă înapoi în țară. "Acesta este cel mai bun scenariu. În cel mai rău caz sunt două săptămâni".

"Nu suntem împotriva poporului ucrainean, ci împotriva statului ucrainean", a declarat un protestatar polonez pentru publicația poloneză Notes from Poland la scurt timp după ce a început blocada. "Susținem eforturile lor de a lupta împotriva invadatorilor ruși, dar, în calitate de proprietari de afaceri, ne-am atins deja limitele."

Ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, a declarat la 3 decembrie că Kievul și Varșovia au deschis punctul de control Uhryniv-Dolhobyczów pentru a permite trecerea camioanelor goale din Ucraina în Polonia după "negocieri îndelungate".

Camioanele goale au început să părăsească Ucraina prin punctul de trecere la ora locală 1:00 a.m. în 4 decembrie, a declarat serviciul de frontieră de stat al Ucrainei.

Oficialii de la Varșovia au cerut restabilirea permiselor ucrainene, premierul polonez Mateusz Morawiecki declarând luni că țara "va cere foarte ferm și fără echivoc restabilirea permiselor de transport pentru șoferii ucraineni".

La sfârșitul lunii noiembrie, comisarul pentru transporturi al blocului, Adina Vălean, a declarat că nici Uniunea Europeană, nici Ucraina nu ar trebui să fie "luate ostatice" de către transportatorii care protestează și că blocajele sunt "inacceptabile".

Căile ferate ucrainene au declarat joi că primul tren care a ajuns înapoi în Ucraina transporta 23 de camioane și se afla încă la vameșii polonezi.

Mai multe pentru tine:
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Sărbători fără fiul și fiica ei, stabiliți în Franța și în Dubai. Cum își alină Marina Almășan dorul: „Beau cafeaua dintr-o cană cu chipul lor”. Ce meserii au Victoraș și Marinuș?
De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în Spania. O româncă a spus cât a cheltuit în noiembrie: „O viață fără lipsuri”
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Furia Ancăi Alexandrescu după ce a pierdut alegerile la Capitală. Cum vrea să se răzbune
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Clarvăzătorul supranumit ”Nostradamus al zilelor noastre” face o profeție sumbră legată de Prințul William și Prințul Harry
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews