Piloții ucraineni se antrenează intensiv în Franța: „Ești la poartă, pe cale să treci linia inamică”
010 ucraineni cu vârste cuprinse între 21 și 23 de ani sunt primul lot de piloți instruiți în Franța, ca parte a unui program de antrenament în trei etape pentru operarea de avioane de luptă F-16, relatează Euronews.
„Ești la poartă, pe cale să treci linia inamică. Coboară la sub 500 de picioare", spune unul dintre cei doi instructori ai Forțelor Aeriene Franceze.
În clipa următoare, imagini 3D ale câmpurilor, pădurilor și satelor din mediul rural francez redate pe mai multe ecrane se limpezesc. Mai puțin de cincisprezece minute mai târziu, soldatul ucrainean operând un simulator de zbor în camera alăturată primește comanda să apese pe butonul de lansare și să bombardeze ținta indicată de el.
Misiunea lui, trasată în acea dimineață pe baza a diferite hărți, imagini din satelit, prognoze meteo și date inventate despre locul unde se presupune că au fost văzute ultima dată echipamentele inamice, era să lovească un depozit de muniție rusesc.
Cum nu există așa ceva în Franța, iar castele sunt din plin, acestea din urmă joacă rolul țintei.
Un alt pilot ucrainean instruit la baza din sud-vestul Franței îndeplinește aceeași misiune simulată, dar de la bordul unui avion de luptă.
Doar că nu merge foarte bine. A trecut „poarta” cu trei minute în întârziere, un decalaj enorm ținând cont de faptul că fereastra de timp permisă este de mai mult sau mai puțin 10 secunde. În plus, apropierea de și bombardarea țintei nu au fost în standarde.
„Hai să înghețăm”, spune instructorul, al cărui nume este ascuns din motive de securitate. „Ne întoarcem cu un minut înapoi și tu o faci din nou.”
Un program de instruire în trei faze
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski le cere aliaților să doneze Ucrainei avioane de luptă și să ofere piloților săi instruire încă de la începutul invaziei ruse pe scară largă, la sfârșitul lunii februarie 2022.
Cu toate astea, cei 10 piloți ucraineni aflați în prezent în Franța sunt doar primul lot care primește o instrucție de șase luni aici. Înainte de asta, au fost în Marea Britanie, iar după aceea probabil că vor merge România pentru a treia și ultima etapă de antrenament.
Pe parcursul celor câteva luni petrecute în Marea Britanie, fiecare dintre ei a petrecut aproximativ 70 de ore operand o GROB-115, o aeronavă ușor de manevrat, care are viteză maximă de aproximativ 220 km/h.
În Franța, ei au avansat la un Alpha Jet, un avion de atac ușor cu o viteză maximă de peste 900 km/h, cu care vor zbura preț de aproximativ 80 de ore, în timp ce alte 60 de ore se vor antrena într-un simulator. În România, se pot aștepta să piloteze chiar F-16 - avionul de luptă supersonic de fabricație americană care are o viteză maximă de 2.100 km/h - timp de 60 de ore.
Mentalitatea occidentală vs sovietică
Locația exactă a antrenamentelor și identitatea instructorilor sunt secrete întrucât „avem avertismente cât se poate de reale, foarte clare în legătură cu oameni care încearcă să obțină informații sau să ia măsuri puternice împotriva acestui antrenament”, a declarat reporterilor colonelul Yann Malard, directorul organizației Afacerile publice ale Forțelor Aeriene și Spațiale Franceze, în timpul unui tur de o zi pentru mass-media, săptămâna trecută.
Piloții ucraineni „sunt foarte receptivi și motivați”, a subliniat colonelul, comandantul unei baze aeriene franceze, pentru Euronews, adăugând că ei „văd beneficiile”.
Piloții învață să-și pregătească misiunea, să furnizeze informații despre ea, să navigheze atât cu GPS, cât și fără, inclusiv la altitudini foarte scăzute, să lanseze bombe, precum și zborul în formație, acesta din urmă fiind un principiu occidental de bază.
De fapt, una dintre sarcinile principale ale instructorilor francezi - care includ instructori în serviciu activ, așa-numiții „abonați” sau foști piloți în prezent în statul major, precum și rezerviști - este să substituie eventualele învățături în stil sovietic cu modul occidental. de a face lucrurile
„Maniera în care au fost instruiți ucrainenii și modul în care se desfășoară misiunile în țările vestice este radical diferit. În Vest, piloților li se oferă o mare autonomie pentru a lua decizii și a-și îndeplini misiunea”, a declarat colonelul francez pentru Euronews.
„În lumea rusă, pilotul este mai degrabă un executant pentru cineva de la sol, care se află în fața unui radar și care le-ar putea spune „du-te la dreapta, mergi la stânga” (...) or, asta ar fi o schimbare destul de radicală. Și, când ești obișnuit să faci asta într-un alt fel, ei bine, atunci este o adevărată provocare”, a adăugat el.
„S-ar putea să nu treacă de porți”
Dacă Forțele Aeriene Ucrainene vor și păstra acest modi operandi este o altă chestiune; în plus, cum este programul de antrenament inaugural, nu există încă feedback din partea ucrainenilor.
„Nu este neapărat tactic și s-ar putea să nu treacă de porți și să zboare deasupra teritoriului ocupat”, a explicat locotenent-colonelul François, responsabilul de instruirea piloților ucraineni, pentru Euronews.
Statul-major ucrainean ar putea, spre exemplu, să considere că nu pot risca să piardă un echipament atât de scump, de care dispune și în număr mic.
Potrivit Oryx Blog, care monitorizează pierderile pe câmpul de luptă verificând dovezile vizuale, Moscova a distrus 75 de avioane ucrainene și a avariat încă două de la începutul invaziei sale la scară largă. Asta înseamnă o proporție mare din cele aproximativ 100 de avioane de luptă MiG-29, Su-24 și Su-25 sovietice pe care le avea Ucraina înainte ca Rusia să-și lanseze atacul neprovocat.
Kievul, în schimb, a doborât 92 de avioane de luptă rusești și a avariat încă patru.
„Dar noi îi învățăm pentru că este interesant din punct de vedere educațional”, a adăugat locotenent-colonelul.
Această parte a instrucției cuprinde tragerea, pe care o vor exersa curând cu muniție de calibru 30 mm într-un loc de antrenament dedicat, astfel încât, dacă sunt trimiși vreodată într-o misiune pentru a neutraliza o țintă inamică, să fie pregătiți mental.
Avioane de război franceze se îndreaptă spre Ucraina
Polonia și Slovacia au contribuit deja la completarea arsenalului de avioane de război al Ucrainei donând mai multe avioane de război MiG-29. Belgia, Danemarca, Olanda, Norvegia și cel mai recent Franța s-au angajat să trimită avioane de război occidentale, F-16, respectiv Mirage 2000-5.
Președintele francez Emmanuel Macron și-a luat acest angajament la începutul acestei luni, după comemorările Zilei Z în Normandia la care a fost prezent și Zelenski. Totuși, încă nu este clar câte astfel de avioane de luptă va furniza Franța.
Franța dispune de un număr de 26 de avioane Mirage 2000-5, care au o viteză maximă de aproximativ 2.300 km/h și pe care această țară le folosește în primul rând în capacitate defensivă, pentru a-și supraveghea cerul și pe cel al aliaților săi.
Totuși, Macron a spus că va fi înființată o „coaliție internațională” de donatori; în condițiile în care doar alte opt țări (Brazilia, Egipt, Grecia, India, Peru, Qatar, Taiwan, Emiratele Arabe Unite) dispun de acest avion.
O sursă din Forțele Aeriene Franceze a confirmat că pregătirea și livrarea Mirage 2000-5 nu a fost încă programată, dar că discuțiile între Franța și Ucraina sunt în desfășurare.
Pentru Franța, care are puține, donația ar determina o reorganizare a flotei sale, întrucât toate avioanele sale sunt operaționale și vor trebui înlocuite, cel mai probabil cu modele Rafale, mai moderne.
Dar, în timp ce Franța le folosește de zeci de ani într-o capacitate pur defensivă, Ucraina le-ar putea, teoretic, să le folosească într-un mod mai letal.
„Astăzi, de fapt, există soluții hardware și software care permit să fie transformat într-o capacitate de atac la sol”, a spus sursa. „În termeni practici, acest lucru ar dura câteva săptămâni sau luni.”
Franța, care dispune și de alte modele de avioane de război, inclusiv Rafale, a decis să nu urmeze această cale și să limiteze Mirage 2000-5 doar la apărare, „dar astăzi, ca parte a transferului cu Ucraina, aceasta este de fapt o opțiune”.
„Asta nu înseamnă că se va întâmpla, dar discuțiile sunt în desfășurare”.