Moda femeilor puternice vine de la Londra

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Show-ul casei Vivienne Westwood. FOTOGRAFII Reuters, Guliver Getty Images, AFP

La Săptămâna Modei de la Londra, absenţa decolteului şi prezenţa elementelor masculine arată că noua încredere feminină există în ciuda hainelor, nu datorită lor.

Viaţa în Londra nu este niciodată previzibilă, aşa că de ce ar fi moda? Săptămâna de Modă de la Londra, încheiată miercuri, a demonstrat încă o dată că nu degeaba aici se adună toţi marii designeri din lume, pentru a-şi prezenta creaţiile

Premiile Bafta au avut loc în aceeaşi săptămână, fapt care a pus şi mai multă presiune asupra hainelor. Doar că de această dată nu rochiile au fost în lumină: Angelina Jolie a fost senzaţia covorului roşu într-un costum frac Saint Laurent, iar pe podiumul britanic o nouă muză s-a născut: tomboy. Stilul băieţos,  care a mai fost prezent prin show-urile designerului britanic Stella McCartney, s-a instalat definitiv pe podiumul londonez, mai ales pentru tendinţele toamnă-iarnă 2014-2015.

Femeia băieţos feminină

„După sezoane de ricoşeuri între rochia supersexuală şi androginism, moda a găsit o imagine care arată foarte bine şi teribil de naturală“, este de părere editorul de modă Jess Carner-Morley. „Acum eşti tomboy în loc de fetiţă, dar glamour în continuare, eşti dură în loc de afectată. Vei îmbrăca vesta din blană ecologică, imprimată în stil graffiti, în loc de o geacă parka (n.r. - geacă lungă cu glugă). Vei purta fusta care depăşeşte genunchii şi nu blugii skinny. Vei alege rucsacul de lux în locul unui plic preţios“, rezumă editorul ideile principale.

Burberry 

Genul de femeie care poartă un fes de lână, dar dedesubt se află o coafură impecabilă, pusă la punct până la ultimul fir de păr, modelul Cara Delevingne are imaginea promovată intens la Londra în aceste zile. Dar altcineva dă tonul în capitala Angliei: designerii Christopher Kane şi J.W. Anderson. Femeia lui Kane a fost mereu un tomboy, în adâncul ei. Chiar şi când purta fuste extrem de scurte, compensa cu pantofi butucănoşi şi păr ciufulit. Colecţia pentru toamna viitoare a oferit rochii de cocteil lucioase, materiale impermeabile şi tricotaje fanteziste.

Prezentarea Mary Katrantzou

Celălalt designer, Anderson, şi-a început cariera lucrând la linii vestimentare masculine, aşa că este uşor de dedus de unde apar toate influenţele băieţeşti asupra ţinutelor feminine. Sezonul viitor, fustele lungi, cu caneluri, contrastează cu gulerele înalte şi formele futuriste purtate în partea superioară a corpului.

Ţinută Burrbery

„Absenţa decolteului este cheia stilului tomboy. Deschiderea vizibilă către părţile feminine este expirată, îmbătrâneşte mai mult decât întinereşte. La Eudon Choi, helăncile au fost purtate sub rochii, sub jachetele sport, sub hainele de seară. Pulovărul sau jacheta tip biker, cu o fustă peste genunchi, face toată ţinuta“, scrie Carner-Morley. 

Încrederea nu se învaţă la şcoală 

Poate că prezintă la Londra, dar Tom Ford este cât se poate de american, iar ultima sa colecţie demonstrează din plin acest lucru. Poate că distanţa de casă îl face să fie atât de încrezător şi curajos cu ţinutele sale? Tom Ford a răspuns deja la întrebarea aceasta, precum şi la toate celelalte care chestionează siguranţa de sine fără limite. Texanul a venit cu o versiune a sportului american potrivită pentru toate femeile europene, oricât de provocator ar suna.

Ţinută Mulberry

„Hainele au fost grozave, dar cel mai frumos a fost să-l vedem pe Ford cum joacă în punctul culminant al carierei sale“, scrie editorul de modă Alexander Furry. „Pe de altă parte, siguranţa de sine poate, câteodată, să orbească un designer de bunul-simţ“, continuă acesta, vorbind despre Christopher Bailey, directorul de creaţie Burberry. Designerul a readus stilul şi atmosfera grupării literare Bloomsbury, care a avut-o pe scriitoarea Virginia Woolf în frunte, iar în prezent, pe Cara Delevingne. „A adus cu munca unui copil de 3 ani şi, într-adevăr, numai o mamă poate iubi această colecţie“, este de părere Furry.

Ţinută Christopher Kane

În show-ul casei de modă britanice au dominat păturile pe post de haină, una chiar boemă, având în vedere referinţele literare. Pe de altă parte, există destule voci care au aplaudat „nuanţele de geniu“ din show-ul Burberry. Una dintre colecţiile care au încheiat Săptămâna Modei de la Londra a aparţinut veteranei Vivienne West¬wood. 

Femeia al cărei nume răsună a mândrie britanică a mai temperat un pic jocul din colecţiile sale, afişând o femeie a prezentului care se inspiră din trecutul glorios. Buclele tip Marilyn Monroe, buzele roşii şi hainele flatante au fost doar câteva dintre elementele care au vrut să arate că o femeie are de ce să fie încrezătoare în sine. 

Întoarcerea sensibilităţii feminine

Femeia care a deschis aceste pagini este cea care a atras prima atenţia. Nu are neapărat ceva extravagant, în afară de atitudine. Poartă nişte bucle, şi-a făcut buzele roşii şi poartă cu delicateţe tartanul, un material destul de masculin, de altfel. Este, în opinia mea, femeia care valorifică cel mai bine calităţile noastre. La fel cum femeia Saint Laurent este conştientă că un costum masculin nu-i va ascunde trăsăturile, cât timp este purtat cu feminitate. Mai presus de atât, este conştientă că puterea hainelor nu stă în „a ascunde“, ci în „a evidenţia“.

Săptămâna Modei de la Londra mi-a plăcut şi mai mult decât cea de la New York. Nu pentru haine, cât pentru mesajul pe care l-a transmis cu succes. Şi ceva îmi spune că Milano şi Paris, care urmează pe listă, nu vor depăşi victoria londoneză. Şi asta pentru că aici, în capitala Angliei, s-au adunat toţi creativii modei pentru care moda este doar un alt mod de exprimare. Mai presus de afaceri, de brand, de marketing, de bani şi faimă. Parisul va oferi spectacolul, iar Milano va încerca să convertească tot mai mulţi la religia luxului. Dar toţi cei care vor să vadă referinţe istorice, culturale, sociale, chiar şi economice într-un show de modă se vor alinia cu tendinţele londoneze.

Iar la Londra s-a vorbit despre puterea, statutul şi rolul ei. Feminitatea trece dincolo de o pereche de pantaloni sau un hanorac cu glugă. Iar sezonul viitor este cât se poate de sensibil la astfel de nuanţe.