Remember Diaghilev

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Expoziţia „Baletele Ruse“ este deschisă până la 23 mai, la Biblioteca-Muzeu a Operei Garnier din Paris. Organizată cu prilejul împlinirii unui secol de la prima stagiune a Baletelor Ruse la Paris, această istorie în imagini conţine peste 100 de piese.

Schiţe de decor, afişe din epocă, manuscrise muzicale, costume, fotografii şi chiar filme, provenind de la Biblioteca Naţională a Franţei şi din colecţia secretarului lui Diaghilev, Boris Kochno, intrată prin donaţie în Biblioteca-Muzeu a Operei pariziene, refac istoria unei companii care a schimbat normele baletului clasic.

Prima stagiune a companiei de balet, conduse de Diaghilev, a avut loc în 1909, la Teatrul Châtelet, pentru ca, din anul următor, trupa să evolueze pe scena Operei. Expoziţia începe cu o secţiune dedicată lui Serge Diaghilev, acest „mecena fără bani", cum îi plăcea să se numească, care a avut capacitatea de a intui aerul noului secol, de a miza pe coregrafi inovatori, de a-şi asocia artiştii avangardei interaţionale în crearea scenografiilor şi costumelor.

Nu o dată, spectacolele trupei au fost adevărate scandaluri, noutatea lor şocând publicul, ca în cazul celebrului „Parade", pe un scenariu de Jean Cocteau, cu decorul şi costumele lui Pablo Picasso. După 1917, când accesul ruşilor în propria ţară a fost interzis, Diaghilev a apelat din ce în ce mai des la artişti ca André Derain, Matisse, Georges Bracque, Utrillo, Maurice Rouault sau Giorgio de Chirico, reuşind să reunească în spectacolele sale toate artele.

Geniul artistic şi organizatoric al lui Diaghilev a susţinut timp de 20 de ani compania, care a evoluat pe toate marile scene europene: Monte Carlo, Londra, Roma, Viena, Genova, Madrid, Rotterdam. După 1916, Baletele Ruse au avut spectacole şi în SUA sau în America de Sud. Cu toate încercările succesorilor săi, compania a dispărut după moartea creatorului ei. Ultima reprezentaţie a avut loc la Vichy, la 4 august 1929. Diaghilev murea, cinci zile mai târziu, la Veneţia.

Anton Dolin, Felia Dubrovska şi Serge Lifar în „Balul“, 1929

Montări scandaloase

A doua parte a expoziţiei îi are în centru pe balerinul Vaslav Nijinski şi pe scenograful Léon Bakst. Unul dintre spectacolele lui Nijinski, considerat scandalos, a fost „După-amiaza unui faun", a cărui viziune novatoare a determinat-o chiar pe renumita balerină Ida Rubinstein să refuze rolul Marii Nimfe. Acelaşi lucru s-a întâmplat cu „Încoronarea primăverii", a cărei punere în scenă l-a supărat pe Igor Stravinski.

Colaborarea acestui compozitor cu Baletele Ruse se va relua abia după „Apollo Musagetul", montat în coregrafia lui George Balanchine, în 1926. Spectacolele trupei lui Diaghilev au fost realizate pe muzica celor mai importanţi compozitori ai secolului al XIX-lea şi ai începtului veacului următor, ruşi (Musorgski, Prokofiev, Stravinski, Rimski-Korsakoff) sau francezi (Ravel, ­Debussy, Poulenc, Eric Satie, Darius Milhaud). Numele dansatorilor Baletelor Ruse au rămas, în marea lor majoritate, repere în arta dansului, începând cu Michel Fokin şi Vera Fokina, cu Enrico Cecchetti, Vaslav Nijinski, Anna Pavlovna, până la Serge Lifar sau Ida Rubinstein.

În dorinţa de a readuce în memoria contemporanilor această companie care a marcat istoria dansului din secolul XX, organizatorii au insistat şi asupra aspectelor scenografice, prezentând machete de decor şi costume.

Dans şi scenografie

Un loc important îl ocupă scenografiile orientalizante ale lui Léon Bakst din „Cleopatra", „Şeherezada", „Pasărea de foc" sau cele, semnate tot de el, inspirate din arta Antichităţii greceşti sau asiriene. Expoziţia poate da, în acelaşi timp, o idee despre demersul punerii în scenă a unui balet.

Cel mai bun exemplu este „Petruşka", pentru care pictorul rus Alexandre Benoist a creat schiţe, acuarele şi picturi pentru fiecare personaj şi pentru fiecare tablou al baletului. Cu un grăunte de pitoresc, fotografiile şi portretele pictate urmăresc prim-balerinele atât în viaţa particulară, dar şi în cea de pe scenă. Este cazul, în expoziţie, mai ales al Tamarei Karsavine, pe care renumitul portretist francez Jacques-Emile Blanche a imortalizat-o în „Pasărea de foc" de Stravinski.

Expoziţia „Baletele Ruse" este însoţită de un catalog, publicat la Editura Gour­couff-Gradenigo, realizat de comisarii evenimentului, Mathias Auclair, conservator la Biblioteca-Muzeu a Operei Garnier şi Pierre Vidal, directorul aceleiaşi instituţii.

Mai multe pentru tine:
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent