Delir vizual, marca Tudor Banuş

0
Publicat:
Ultima actualizare:
''Delir controlat“

Artistul stabilit, cu mare succes, în Franţa expune acum la Galeria Dialog lucrări reprezentative pentru opera sa, care mixează suprarealismul, manierismul, trompe l’oeil-ul şi tuşa personală. Cu toate că titlul expoziţiei ne avertizează că delirul artistului este „controlat“, imaginaţia lui Banuş este debordantă, surprinzând permanent şi contrariind privitorul.

Stabilit din 1973 în Franţa, unde a reuşit o carieră de mare succes, Tudor Banuş (fiul poetei Maria Banuş) prezintă acum o rară ocazie de a-i admira lucrările în România, prin expoziţia deschisă recent la Galeria Dialog. Chiar dacă spaţiul restrâns de la parterul unui sediu de primărie nu este unul foarte generos, iar lucrările de mare impact vizual ale lui Banuş ar fi necesitat o expunere mai amplă, totuşi vizitatorii îşi pot face astfel o idee despre universul unuia dintre cei mai importanţi artişti români stabiliţi în străinătate. „Proaspăt sosit de la Paris, Tudor Banuş (64 de ani) aduce în atenţia publicului bucureştean multiplele faţete din lumea litografiilor sale care invită nu numai la visare, dar şi la redescoperirea sinelui şi a tenebrelor ascunse din spatele simbolurilor", afirmă organizatorii.

Ilustratorul „Enciclopediei zmeilor"

Expoziţia vine în prelungirea albumului retrospectiv „Parc(o)urs", apărut anul trecut la Editura Institutului Cultural Român (ICR) - mai toate secţiunile operei artistului sunt reprezentate aici, inclusiv originalele desene de presă (pentru prestigioase publicaţii occidentale, precum: „Le Monde", „Le Point", „L'Express", „New York Times" sau „Die Zeit") -, pe care-l completează într‑un mod fericit. Totodată, expoziţia Tudor Banuş coincide cu reeditarea, la Humanitas, a cărţii-album „Enciclopedia zmeilor", de Mircea Cărtărescu (ca şi a aplicaţiei pentru iPad cu acelaşi nume), ilustrată de Tudor Banuş, lucrare care l-a făcut, practic, cunoscut pe autor unui public românesc mai larg, la apariţia sa în primii ani 2000 - Banuş fiind, de altfel, un reputat ilustrator de carte în Occident, unde şi-a expus propria viziune asupra unor opere ca „Dr. Jekyll & Mr. Hyde", Jules Verne, Fraţii Grimm.



Este deja un loc comun că rădăcinile viziunii artistice a lui Tudor Banuş se află nu atât (sau nu numai) în suprarealismul pictural - dominant, practic, în artele vizuale ale secolului XX -, cât în curentele artistice post-Renaştere, adică în manierism şi baroc (Bosch, Bruegel sau Dürer sunt numele cel mai des citate în acest sens, dar şi Doré sau Escher). Spre deosebire de „delirul" suprarealist, viziunile lui Tudor Banuş sunt construite, „controlate", artificiale şi livreşti; putem vorbi, practic, mai degrabă de un „onirism". Minuţia cu care artistul îşi construieşte, până la cel mai mic detaliu, reprezentările aminteşte de marii maeştri baroci, iar jocurile optice şi conceptuale trimit la mentalul ludic al unui Escher (la rândul său, un mare manierist „rătăcit" în tulburatul secol XX).

Un alexandrin rafinat

Întrebarea care se pune este ce îl particularizează pe Tudor Banuş în ansamblul artiştilor contemporani (de origine română sau nu) din Occident practicanţi ai acestor tehnici artistice, ce par să fie en vogue odată cu redescoperirea din ultimele decenii a naturii baroce a lumii şi a omului. Tuşa personală a lui Banuş este indiscutabilă şi aceasta îl face pe cunoscător să identifice, de la prima privire, o lucrare aparţinând acestui artist. Nu este vorba de ceea ce se înţelege în mod comun prin „manieră", ci de o profundă cunoaştere a artei universale, pe care autorul a reuşit s-o asimileze şi s-o facă să devină „a lui", să dea seamă de propriul univers interior.



„Fără îndoială, Tudor Banuş este o fiinţă cosmopolită, în sensul bun al cuvântului, încercând să se plieze rotaţiei lumii, descoperindu-i noua religie. Inventarul temelor sale indică o extraordinară mobilitate şi disponibilitate sufletească, dar, în acelaşi timp, dezvăluie un creator care încearcă să intuiască o coerenţă a acestei lumi turbionare descifrându-i obsesiile revelatoare, lipsurile şi câştigurile. Parcursul său este fără îndoială al unui rafinat, al unui alexandrin ce caută la infinit cizelarea formei, a liniei izvorâtă dintr-o artă a plinului, a preaplinului", consideră Ruxandra Garofeanu, curatorul Galeriei Dialog. Lumea lui Tudor Banuş este asociată adesea cu Dürer şi Bosch

Info

„Delir controlat", expoziţie Tudor Banuş
Unde: Galeria Dialog (Primăria Sectorului 2, Parcul Bucur Obor)
Când: până la 30 iunie

Citeşte şi: „Un Dürer postmodern“ – cronica la albumul lui Tudor Banuş „Parc(o)urs“ (2010)

Mai multe pentru tine:
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice