D’ale lui Gigi Căciuleanu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Coregraful Gigi Căciuleanu îşi dublează prin creaţie toate poemele pe care le-a scris despre mişcare, toate aforismele pe care le-a gândit despre dans.

Cronică de teatru

Spectacolul „D'ale noastre", care a avut premiera la Sala Mare a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale", din Bucureşti, are acea senzualitate matematică specifică unei mărci de încredere în dansul contemporan: marca Gigi Căciuleanu.

Coregraful a lucrat cu echipa lui de „dans-actori", ajutându-i să îmbine nu poezia cu matematica, aşa cum a făcut-o în spectacolele sale precedente, ci dramaturgia cu geometria. În plin an Caragiale, Gigi Căciuleanu a remixat piesele clasice ale lui I.L. Caragiale, „Momentele" cu „Schiţele", „Scrisoarea pierdută" cu „Noaptea furtunoasă", carnavalul cu năpasta, şi l-a pus pe Conu' Leonida în faţa propriului lanţ al slăbiciunilor. A căutat o formulă narativă alertă şi surprinzătoare, iar aplauzele prelungite din finalul reprezentaţiei i-au confirmat flerul.

„D'ale noastre" este un amestec de sexualitate, cochetărie şi ironie, un flirt prelungit în care fiecare este, pe rând, pradă şi vânător. E, mai întâi, jocul amorului, în care soţiile îşi fac ochi dulci cu amanţii, peste umărul acaparator al jumătăţilor oficiale, apoi jocul dozat politic, mieros şi îngroşat de gest. Şi mai e flirtul voluptuos dintre personajele care fac moda şi hainele pe care le poartă. Într-un spectacol fără multe momente duioase, ci, mai degrabă, tăios, cu nerv şi cu o aciditate controlată, dans-actorii confirmă prin execuţie sutele de ore petrecute la repetiţii. Este teatru-coregrafic pentru că nu se distanţează deloc de poveste şi evită comoditatea de a pătrunde în zone ab-
stracte. Fiecare mişcare conţine o replică şi trimite către un titlu de-al lui Caragiale.

Un dramaturg greu de tradus

Dincolo de precizia mecanismului şi de forţa de sugestie a coregrafiei, rămân şi lucruri neîmplinite în spectacol. Gigi Căciuleanu pleca de la ideea de a universaliza opera lui Caragiale, de a „globaliza" sensuri accesibile doar unui anumit tip de decodificare, specific românesc. Nu se ştie cât de mult reuşeşte şi e nevoie de feedback după mai multe reprezentaţii, din partea publicului străin. Te poţi bucura de ironia suculentă conţinută de dans doar dacă ai citit operele lui Caragiale. Şi, cum Caragiale nu e încă Shakespeare, un străin poate găsi destul de greu drumul către text şi context.

Caragiale rămâne greu de tradus, pentru un străin, chiar şi prin vocabular non-verbal. Apoi, redundanţa coloanei sonore poate deveni supărătoare: e prea mult gipsy-electro pe fundal, prea mult Tamango, prea mult ecou de mahala remixată. Sună bine, dar te face să te gândeşti la repetitivitatea ritmurilor ca la o lipsă de opţiuni. Neinspirată poate fi şi ilustrarea unor momente prin compoziţii mult prea uzitate şi cunoscute (Beethoven, Verdi, Bach sau Mozart), lucru care aruncă dramatizarea într-un spaţiu comun şi previzibil.

Cel mai puternic moment al spectacolului rămâne discursul lui Caţavencu, personaj jucat de formidabilul Lari Giorgescu, care şi-a compus monologul ţintuit la tribună, într-un „dans-imobilizat". Cuvintele „ţărişoară", „România", „patriotism", „emoţiune" răzbat sub forma unor sunete nearticulate şi sunt amplificate de un balet ridicol de gesturi. O muscă într-o plasă de păianjen, aşa este Caţavencu. „D'ale noastre" este un spectacol viu despre o lume care n-a murit, o demonstraţie de stil şi de inventivitate, un spectacol foarte agreabil şi o trecere inteligentă prin opera lui Caragiale.

Teatrul Naţional Bucureşti

D'ale noastre după I. L. Caragiale
Regia şi coregrafia: Gigi Căciuleanu
Scenografie: Corina Grămoşteanu
Muzică originală: Lucian Stan, Marius Mateşan, Dan Handrabur, Cristina Handrabur, Cristian Stanciu, Vlaicu Golcea, Mitoş Micleuşanu
Cu: Ioana Marchidan, Ioana Macarie, Ramona Bărbulescu, Lari Giorgescu, Cristian Nanculescu, Ştefan Lupu, Istvan Teglaş, Adrian Nour, Alexandru Călin

Mai multe pentru tine:
Ținutul cetăților dacice, trezit de șuierul mocăniței din 1917. Georg Hocevar a restaurat o bucată din calea ferată din munți
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru bogați și personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
Câți ani de închisoare riscă Artanu, pentru agresiune sexuală?! Îndemnul avocatei Dalina Terzi pentru victimă: „Fetelor le e rușine, cedează psihic”
Un stâlp sculptat cu un chip uman, vechi de 11.000 de ani, descoperit de arheologi
Artistul internațional care nu și-a mai văzut de trei ani copilul diagnosticat cu autism, născut din relația cu o româncă. Dezvăluiri uluitoare despre ultima lor întâlnire! „Copilul striga la ușă disperat: Tati, tati!”
Radu Mazăre, viață de lux în Madagascar. Cum arată resortul fostului primar al Constanței. Bungalow-uri generoase, cu vedere spre Oceanul Indian
Mama măsura XS, fiicele cu siluete... lumești. Regina Letizia, superbă, dar îngrijorător de slabă la Premiile Prințesa de Asturia
Hemoragie post-partum tratată în Germania. „Fiecare minut pierdut scade dramatic șansa la viață”
Ce nu s-a văzut la sfințirea Catedralei! Becali a pupat mătăniile, Băsescu a pupat blondele
Nu i-a citit niciodată fiicei „Cenușăreasa”, iar acum a interzis complet internetul în casă!