Ce nu trebuie să îi spui niciodată şefului tău: greşelile care pot atrage antipatia superiorilor sau chiar concedierea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Este foarte important să fii precaut cu lucrurile pe care i le spui şefului tău pentru că, în unele cazuri, chiar şi cele mai neînsemnate „scăpări” îţi pot distruge cariera. De aceea, experţii şi consultanţii în carieră evidenţiază ce greşelile te pot transforma în persona non grata în ochii şefului.

Consultantul în carieră Ryan Kahn, expertul naţional în legislaţia muncii Lynn Taylor şi expertul în conduită Rosalinda Oropeza Randall şi-au strâns laolaltă cunoştinţele şi experienţa pentru alcătuirea unei liste de sfaturi în legătură cu ce nu ar trebui să le spunem şefilor, la locul de muncă:

„Nu ai dreptate”

„Dacă îţi critici sau evidenţiezi o greşeală a şefului tău în public, este aproape sigur că în şedinţele viitoare vei fi ignorat sau exclus”, spune Rosalinda Oropeza Randall, expert în conduită. Dacă şeful tău a făcut, într-adevăr, o greşeală, există modalităţi mai bune să îi spui acest lucru. Ai putea spune, potrivit specialistei: „Aş putea greşi eu, dar aveam impresia că...”. Astfel, îi scoţi în evidenţă greşeala şi îi corectezi informaţia fără să îl pui în defensivă.  „Foloseşte un ton cordial”, sfătuieşte Randall, conform „Business Insider”.

„Nu intră în atribuţiile mele”

La orice loc de munca va trebui, uneori, să faci lucruri care nu intră în fişa postului tău. „Oamenii se aşteaptă să fii flexibil, trebuie să îi faci viaţa mai uşoară şefului tău. Ca o notă de subsol, cu cât ştii să faci mai multe lucruri, cu atât mai greu le va fi să renunţe la tine”, precizează Lynn Taylor. Faptul că refuzi să faci anumite lucruri denotă că nu eşti dispus să participi la evoluţia companiei, adaugă Kahn.

„Voi încerca”

Unii oameni cred că acesta este un răspuns acceptabil, întrucât toţi „încercăm” să facem lucrurile cât de bine putem. Dar această exprimare îi permite şefului tău să se îndoiască de tine şi de abilităţile tale. „Imaginează-ţi că tu îl întrebi pe şeful tău dacă îţi va da salariul pe data de 15 a lunii, iar el îţi răspunde «Voi încerca»”, exemplifică Taylor. 

„Îmi pare rău, dar...”

„Acel «dar» anulează orice impresie de sinceritate atunci când exprimi o părere de rău. Un simplu «Îmi cer scuze. Data viitoare voi fi mai atent» este răspunsul aşteptat atunci când greşeşti”, spune Taylor.

„Despărţirea mea m-a dat peste cap. Nu îmi stă gândul la muncă astăzi”

Toată lumea are probleme personale din când în când, acelea fiind chiar momentele în care profesionalismul tău este supus la test. „Nimeni nu vrea desconsideră rănile emoţionale ale unei persoane, dar chiar trebuie să îţi pui şeful în aşteptare pentru că ai nevoie de timp să treci peste o despărţire? Mai bine te gândeşti să îţi iei o zi liberă şi să te plângi mamei tale, dacă ce îţi doreşti este înţelegere şi un umăr pe care să plângi”, sfătuieşte Rosalinda Oropeza Randall.

„Voi pleca”

Nu ameninţa că vei părăsi compania, spune Kahn. Nu este o atitudine profesionistă şi nu insipră seriozitate. Ba chiar te pot considera un risc.

„Nu este vina mea, este vina lui X”

Dacă eşti nevinovat, explică de ce, dar nu îi implica pe alţii dacă tu eşti, în primul rând, responsabil de sarcina care a ridicat probleme. „Cheia este să îţi asumi responsabilitatea. Dacă arunci mereu vina pe alte persoane, şeful tău va pune sub semnul întrebării nevinovăţia ta”, spune Ryan Kahn. 

„Pot vorbi cu superiorul tău? Sau cu cei de la Resurse Umane?”

„Dacă procedezi astfel, îi calci şefului tău autoritatea în picioare, o situaţie de obicei fără câştig, decât dacă vrei să demisionezi sau să fii dat afară sau dacă nu ai, într-adevăr, altă posibilitate de a rezolva lucrurile”, explică Lynn Taylor. 

„Nu am nicio soluţie”

„Nu îi spune şefului tău despre anumite probleme dacă nu vii şi cu posibile soluţii. Liderii vin cu rezolvări, supuşii vorbesc doar despre probleme”, spune Kahn.

„Pot pleca mai repede astăzi, din moment ce lucrurile merg încet?”

Este în regulă dacă îţi doreşti să pleci mai devreme, dar nu îi spune şefului tău că vrei să faci asta pentru că nu mai ai nimic de făcut la locul de muncă. „Întotdeuna vor exista proiecte care trebuie finalizate. Şefii vor să vadă iniţiativă din partea angajaţilor”, susţine Taylor. 

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova