Video Mașina pe care și-o doreau tinerii din România. „Hibrid între cocoșul galic și cățeaua oltenească“ VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De la proiectare și până la scoaterea primei mașini pe poarta fabricii au trecut aproape 15 ani, fiind produsă timp de 13 ani. Era, în schimb, mașina fabricată în România care folosea tehnologie de vârf. 

Oltcit-ul, mașina râvnită odinioară și iubită și astăzi FOTO: Wikipedia

Automobilul Oltcit, o co-producție româno-franceză, a fost, spun fanii mărcii, cel mai modern fabricat în România, în vremea în care românii produceau, de asemenea, Dacia și Aro. Ceva mai ieftină decât Dacia, cu design sport și cu șansa de a o avea ceva mai repede decât mașina produsă la Pitești, Oltcit-ul a devenit rapid visul tinerilor.

Bazele viitoarei uzine de automobile de la Craiova, inaugurată în 1979, au fost puse cu mai bine de zece ani înaintea acestei date. Când președintele Franței, generalul Charles de Gaulle, a vizitat, în 1968, Craiova, i s-a prezentat schița fabricii, a relatat, pentru Atelierul de Detailing (video mai jos),  prim-vicepreședintele Consiliului Popular al județului Dolj de atunci (fost primar al Băniei, ministru de Finanțe, ambasador plenipotențiar al României în Franța), Petre Gigea.

„Un pretins hibrid metalic e pe cale să se nască/Din părinți - cocoșul galic și cățeaua oltenească. Și-n dilema lui, patronul, a-nceput să se frământe/Neștiind dacă claxonul - or să latre, or să cânte”, și-a început fostul ministru Petre Giugea expunerea despre vizita generalului de Gaulle și legătura acestuia cu fabrica inaugurată zece ani mai târziu.

Introducerea orașului Craiova în itinerariu s-a bazat, de altfel, pe informațiile pe care Charles de Gaulle le primise de la reprezentanții uzinelor Citroen despre interesul românilor de a dezvolta în parteneriat o fabrică de automobile în Bănie, a dezvăluit fostul ambasador. A urmat o vizită memorabilă, ale cărei efecte s-au multiplicat în timp. 

Fabrica a fost inaugurată în 1977, iar în 1979 a fost lansat noul brand de mașini Oltcit.

Producerea în serie s-a realizat, însă, de-abia în 1982, după omologare. Ulterior, s-a ajuns ca automobilele Oltcit să fie vândute și în afară. Ultimele autoturisme produse din colaborarea româno-franceză au ieșit pe poarta fabricii în 1995, iar norocoșii care le mai posedă se mândresc cu ele peste tot prin țară pe unde se organizează evenimente ale Oltcit Fan Club Romania.

„Motorul de „Special” este o revoluție a tehnicii pentru România”

Anul trecut, zeci de fani s-au adunat la Craiova, marcând cu fast cei 40 ani de la primul autoturism care a ieșit cu acte în regulă pe poarta fabricii. S-au depănat amintiri, iar specialiștii direct implicați au explicat că uzinele Oltcit erau dotate cu tehnologie de ultimă oră. Mai mult, soluțiile tehnice erau atât de complexe încât, în momentul în care decidenții politici au hotărât să se aducă din ce în ce mai puține componente (în schimb acestea să fie produse în țară) a venit și constatarea că industria românească are nevoie de adaptări majore la noile cerințe.

Motorul de „Special” este o revoluție a tehnicii pentru România. A fost cel mai deștept motor posibil pe care l-a avut România la data respectivă. Adică o mașină la nivelul anilor '80, care să aibă aprindere electronică integrală... Dacă ar fi găsit o variantă să controleze și injecția era identică cu mașinile de azi”, explica un fan Oltcit, pentru TVR Craiova (video mai jos), venit la parada organizată cu ocazia aniversării a 40 ani de la prima vânzare.

De-a lungul anilor s-au produs la Craiova patru modele: Special, Club, Club 12 TRS (modelul fiind și o mașină destinată exportului) și Club 12 CS.

Pe poarta fabricii au ieșit automobile produse sub numele Oltcit, conform Wikipedia, până în 1991, când Citroen s-a retras din asociere, iar statul român a creat S.C. Automobile Craiova S.A.. Producția modelelor amintite a continuat până în 1995, când fabrica a fost preluată de către Daewoo.

Mai multe pentru tine:
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova