Doar pentru profesionişti! Istoria elevatoarelor auto şi evoluţia lor în timp

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chiar dacă atunci când ne gândim la mecanici ne imaginăm persoane cu salopete albastre pătate de ulei de maşină ieşind de sub un vehicul ridicat pe cric, în ziua de azi această imagine este mai puţin comună în realitate decât în filmele de la Hollywood.

De fapt, sunt ani buni de când cei mai mulţi experţi mecanici care lucrează în atelierele auto, au renunţat să se mai târască pe spate şi şi-au simplificat modul de lucru ridicând maşina până la o înălţime confortabilă cu ajutorul unui elevator.

Când vine vorba de elevatoare auto, lucrurile pe care le cunosc majoritatea oamenilor sunt faptul că la achiziţia unui astfel de utilaj poţi opta pentru un elevator auto de tip foarfecă sau un elevator 2 coloane şi că el se foloseşte la ridicarea vehiculelor. Însă puţini sunt cei care ştiu cum a fost inventat mecanismul inteligent capabil să ridice o sarcină atât de grea şi pe ce principii funcţionează el.

Ce fel de revoluţii în mecanică au condus la invenţia elevatoarelor auto?

Elevatoarele auto nu au apărut peste noapte. Prima personalitate din istorie care a făcut o descoperire relevantă pentru acest domeniu a fost binecunoscutul matematician francez, Blaise Pascal, care a descoperit o lege ce-i poartă numele şi care şi astăzi este aplicată în mecanica fluidelor.

Conform legii lui Pascal sau principiului lui Pascal, când se aplică presiune asupra unui lichid incompresibil, închis într-un vas ermetic, această schimbare de presiune are loc peste tot în lichid, fără ca el să-şi modifice volumul. La această concluzie a ajuns Pascal în secolul al XVII-lea, între anii 1647-1648.

Aproape 150 de ani mai târziu, inginerul britanic Joseph Bramah, a folosit principiul lui Pascal şi a inventat prima presă hidraulică în anul 1795. Invenţia s-a dovedit un pas important în evoluţia mecanicii şi cu ajutorul acestei prese, la sfârşitul secolului al XVIII-lea oamenii aveau posibilitatea să modeleze, perforeze şi forjeze diferite materiale cu mult mai multă uşurinţă decât în trecut.

Apoi, în anul 1851, pe baza a ceea ce au descoperit predecesorii săi, Richard Dudgeon, un scoţian care a emigrat cu familia în Statele Unite ale Americii, a inventat cricul hidraulic, un dispozitiv pe care l-au numit la vremea aceea prima presă hidraulică portabilă. Iar dacă ţinem neapărat să conturăm arborele genealogic al elevatoarelor, acest cric hidraulic poate fi privit ca cel dintâi strămoş de la care s-a dezvoltat întreaga familie.

Un lucru interesant şi cel puţin amuzant pentru mecanicii din ziua de astăzi este faptul că în secolul al XIX-lea, după inventarea cricului hidraulic, inventatorii au încercat să pună aparatul în funcţiune nu doar cu apă, ci şi cu diferite tipuri de lichide printre care se numără şi uleiul de balenă sau whisky-ul.

Elevatoarele auto în secolul XX

Primele ateliere auto pentru depanarea maşinilor aveau săpate adânc în podea gropi unde mecanicii puteau să intre şi să stea în picioare pentru a repara maşinile. Însă această metodă de a construi atelierele era foarte costisitoare şi de aceea era necesară găsirea unei modalităţi mai avantajoase din punct de vedere financiar.

Primul elevator auto asemănător cu cele pe care le folosim astăzi a fost invenţia lui Peter Lunati. El a inventat în anul 1925 primul elevator auto, iar succesul acestuia a fost unul răsunător dacă e să ne luăm după faptul că în următorii 24 de ani s-au produs 100.000 de astfel de utilaje. Dar nu putem spune că tot meritul se datorează în exclusivitate lui Peter Lunati deoarece invenţia sa a avut la bază principiul fluidelor, iar mecanismul folosit a fost unul hidraulic, asemănător cu cel conceput de Richard Dudgeon pentru cricul său.

Iar dacă tot vorbim de primele elevatoare auto, trebuie să menţionăm şi faptul că primul elevator auto de tip foarfecă a văzut lumina zilei în anul 1989, fiind încă o invenţie relativ nouă, iar primul elevator auto cu patru coloane acţionate hidraulic abia a împlinit 19 ani deoarece a fost inventat abia în anul 2000.

În ziua de astăzi, cele mai populare elevatoare auto sunt cele cu două coloane care au câte un braţ de fiecare parte şi care ridică vehicule de dimensiuni mici şi mijlocii până la o înălţime de aproximativ 2 metri.

Mai multe pentru tine:
Profesoară de biologie din Iași, implicată într-un scandal uriaș. Elevii ar fi găsit imagini cu ea pe site-uri pentru adulți: „Face filme”
Tradiții și superstiții de Sfântul Dumitru. De ce nu e bine să atingi cuțitele în această zi
Mama măsura XS, fiicele cu siluete... lumești. Regina Letizia, superbă, dar îngrijorător de slabă la Premiile Prințesa de Asturia
Mesajele Vasilicăi Enache, avocata decedată în explozia din Rahova, analizate de criminalist: „În acel bloc era o bombă cu ceas”
Câți ani de închisoare riscă Artanu, pentru agresiune sexuală?! Îndemnul avocatei Dalina Terzi pentru victimă: „Fetelor le e rușine, cedează psihic”
Nu i-a citit niciodată fiicei „Cenușăreasa”, iar acum a interzis complet internetul în casă!
Artistul internațional care nu și-a mai văzut de trei ani copilul diagnosticat cu autism, născut din relația cu o româncă. Dezvăluiri uluitoare despre ultima lor întâlnire! „Copilul striga la ușă disperat: Tati, tati!”
Politicieni huiduiți la sfințirea Catedralei Naționale. Susținătorii lui Călin Georgescu au strigat numele fostului candidat la prezidențiale
Dotarea Armatei Roșii la 22 iunie 1941, în conformitate cu amintirile mareșalului G. K. Jukov
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
Candidatul la funcția de premier al Republicii Moldova anunță primele nume din viitorul cabinet de miniștri