CRONICĂ Bucuria interpretării unui program francez

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dirijorul Enrique Mazzola FOTO: Andrei Gîndac

Vineri, 13 septembrie, la Ateneul Român, Orchestra Naţională Île-de-France, dirijată de Enrique Mazzola, a interpretat un program cu muzică de compozitori francezi: Ibert, Honegger, Ravel şi Milhaud

Cronică realizată de Mioara Bâscă

Au fost aplauze meritate din plin pentru un concert extrem de ofertant ca imagine, din toate punctele de vedere: muzică, muzicieni, interpretare, realizare artistică şi mai ales starea de bine degajată.

Care sunt elementele ce au contribuit la această realizare? Muzica franceză (chiar şi Honegger s-a născut şi format în Franţa), un ansamblu orchestral cu mulţi muzicieni tineri în componenţă şi mai ales entuziasmul interpretării imprimat de dirijorul italian Enrique Mazzola.

Dacă v-aţi întrebat cum trebuie sa fie un bun dirijor, iată un posibil răspuns: un muzician care se simte confortabil conducând un ansamblu muzical, un mare motivator şi comunicator, care are o prezenţă scenică puternică şi convingătoare, bine organizat, flexibil, care este capabil să contruiască o legătură puternică cu muzicienii folosindu-se

de gesturi şi semnale decodate clar de aceştia, un ghid avizat în călătoria pornită de la partitura muzicală la interpretarea vie a muzicii. Cei prezenţi în sală vor fi de acord că Enrique Mazzola are toate aceste calităţi şi în plus o înflăcărare debordantă. Agil şi sprinten printre desele schimbări de tempo şi atmosferă, a oferit o versiune plină de viaţă fiecărui opus interpretat.

O muzică aproape cinematografică

Concertul a debutat într-o atmosferă plină de dinamism şi vigoare cu Bacchanale de J. Ibert, o muzică aproape cinematografică cu imagini în mişcare. S-au derulat planuri sonore bine conturate, cu solo-uri divers colorate şi excelent interpretate. Sunetul consistent, voluptuos şi plin de personalitate al Orchestrei Naţionale din Île-de-France s-a realizat din omogenitatea ansamblului şi a impresionat şi datorită sonorităţii deosebite a Ateneului. 

Cu o apariţie serafică şi tandră, pianista Claire-Marie Le Guay a suprins publicul prin nebănuita forţă a interpretării sale în Concertino pentru pian şi orchestră de A. Honegger şi în Concertul în re major pentru mâna stângă, op. 82 de M. Ravel. Este o muziciană în adevăratul sens al cuvântului, care a colaborat cu fiecare solo-instrumentist din orchestră la punerea în valoare a dialogurilor imaginate de cei doi compozitori, cu o virtuozitate instrumentală strălucitoare şi o mână stângă puternic-orchestrală, o pianistă de mare rafinament coloristic cu o lume interioară plină de nuanţe, de lumini şi umbre, un coechipier perfect al dirijorului în interpretarea plină de viaţă a acestor opusuri. 

Ritmurile braziliene, bucuria, diversitatea, imaginea caleidoscopică a cotidianului sonor au izbucnit de sub bagheta lui Enrique Mazzola în interpretarea plină de culori exotice a lucrării Le Bœuf sur le toit / Boul pe acoperiş, op 58 de D. Milhaud. Spiritul ludic, plin de umor al dirijorului şi-a găsit aici un spaţiu ideal de desfăşurare. 

El a condus cu siguranţă, echilibrând sonorităţile diferitelor linii melodice suprapuse, ce au caractere distincte, şi a realizat o interpretare cu tuşe perfect scoase în evidenţă – bucurie, tristeţe, melancolie, vis, antren, cu efecte surpriză construite din nuanţe, din diferite forme de emitere a sunetelor. Orchestra are swing, este elastică, vie, omogenă, plină de vervă, lirică atunci când este cazul, solo-urile tuturor fiind admirabil interpretate.

Un sunet fluid

În Suita a doua pentru orchestră, op 57b din muzica baletului Daphnis şi Chloé de Maurice Ravel, orchestra şi dirijorul său au dezvăluit alte laturi ale personalităţii lor: un sunet fluid, curgător, folosit eficient pentru punerea în valoare a unui întreg sonor obţinut din dozajul fin al liniilor melodice suprapuse, o artă a trecerii de la sonorităţile masive la cele transparente, o interpretare în care solo-urile instrumentale, minunat tălmăcite, au fost puse în valoare de discursul muzical bine proporţionat al orchestrei. 

Cu gesturi sugestive şi eficiente, fără a fi teatral, dirijorul şi-a convins muzicienii şi publicul deopotrivă. A fost cu adevărat o bucurie a interpretării. 

Mai multe pentru tine:
Nu-l iartă nici după moarte?! Mariana Moculescu refuză să meargă la înmormântarea fostului soț! Unde și când va fi înmormântat maestrul?
Chillmas Deals 2025 pe eMAG: cele mai bune oferte pentru decorațiuni de Crăciun cu reduceri uriașe de până la 78%
Ce i-a provocat unei jurnaliste cancer intestinal la 44 de ani? Nu fuma, nu bea și avea o greutate normală
Black Friday 2025 pe Flip.ro: cele mai mari reduceri la iPhone – economii de până la 1.000 de lei și telefoane premium sub 1.000 €
VIDEO Informații înfiorătoare despre unul dintre cele mai scandaloase cazuri din istorie. Safari uman la 70.000 de lire sterline. Mai mulți bogați au ucis cu cruzime copii și femei, familii întregi. Cum s-au organizat excursiile de vânătoare umană
Gestul șocant al Marianei Moculescu față de Horia Moculescu, chiar când acesta se afla pe patul de moarte: „Solicit să fie interzis!”
Promoții de iarnă PetMax: Suplimente veterinare esențiale pentru câini și pisici cu reduceri de până la 69%
Chillmas Deals 2025 pe eMAG: Top televizoare cu cele mai mari reduceri, de până la 5.000 de lei și calitate premium pentru living și dormitor
Black Friday 2025 „Bla-Bla Black Shopping Weeks” la XXXLutz: transformă-ți casa de sărbători cu piese spectaculoase și reduceri de până la 50%
Fashion Days Black Friday 2025 – ultimele ore de reduceri de până la 90%. Transformă-ți outfitul în cel mai spectaculos mod, cu opere de artă
„M-a lovit atât de puternic”! Celebra vedetă face dezvăluiri cutremurătoare la 53 de ani