Fenechiu: Privatizarea CFR Marfă trebuie reluată  imediat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fostul ministru Relu Fenechiu a declarat, marţi, că GFR nu s-a retras de la privatizarea CFR Marfă, ci s-a constatat imposibilitatea continuării procesului, că Ministerul Transporturilor şi-a îndeplinit toate obligaţiile în privinţa acestei privatizări, arătând că procesul trebuie reluat de îndată.

„GFR nu s-a retras, s-a constatat imposibilitatea continuării procesului. Eu nu vreau să caut vinovaţi, acarul Păun. Dacă vă spun că vinovate sunt băncile pentru că nu au vrut să transfere creditele înseamnă că am căuta un vinovat neapărat, dacă vă spun că vinovat este Consiliul Concurenţei că nu a dat mai repede răspunsul, poate aş fi nedrept cu cei de la Consiliul Concurenţei“, a afirmat deputatul PNL Relu Fenechiu, fost ministru al Transporturilor, întrebat în legătură cu vinovaţii eşuării procesului de privatizare la CFR Marfă.

El a mai spus că nu se poate discuta despre despăgubiri plătite de statul român în acest caz şi că, dacă se constată că nu din culpa GFR a eşuat privatizarea, atunci nu i se poate reţine garanţia depusă.

„Dacă se constată că nu din culpa GFR privatizarea a eşuat, nu cred că avem cum să-i luăm banii omului“, a precizat Fenechiu.

El a arătat că ştie foarte bine contractul şi că există „nişte clauze suspensive“, dar că lucrurile sunt în regulă.

„Eu trebuie să vă spun că ştiu foarte bine acel document, există câteva clauze suspensive, deocamdată GFR şi-a manifestat oral dorinţa sau posibilitatea de a se publica acest document, dacă o va face, el poate fi public astăzi. Nu este nimic anormal în el. L-am citit încă odată cu atenţie astăzi pentru a fi sigur că lucrurile sunt în regulă“, a adăugat Fenechiu.

Relu Fenechiu a spus că s-a vorbit foarte mult de contestarea acestei privatizări, dar toţi cei care au contestat-o au pierdut în instanţă şi este important să se demareze de urgenţă procedura de privatizare.

„Părerea mea este că acum privatizarea trebuie reluată de îndată“, a afirmat Fenechiu, adăugând că ţara noastră este într-o competiţie acerbă cu toate companiile private din Europa şi nu crede că o companie în proprietatea statului poate să reziste la o astfel de competiţie.

Fenechiu a mai spus că, atunci când a ajuns el la minister în luna ianuarie, CFR Marfă era o companie cu mari pierderi, neatractivă, iar astăzi această companie realizează profit, în urma managementului privat şi a măsurilor financiare luate.

Privatizarea CFR Marfă a eşuat pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei, potrivit GFR. În plus faţă de condiţiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivată, respectiv numărul de acţiuni corespunzător cotei de 51% care urmează să se transfere. În acest sens, nu a fost efectuată diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmează să se transfere de la CFR Marfă către alte societăţi deţinute de stat, potrivit GFR.

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat luni seara că Grup Feroviar Român (GFR) ar fi putut plăti pentru acţiunile CFR Marfă, că ministerul a îndeplinit toate condiţiile pentru transferul de proprietate şi că procesul de privatizare va fi reluat.

„Cumpărătorul ar fi putut plăti astăzi, renunţând la condiţiile suspensive din contract. Au fost trei astfel de condiţii la care s-a făcut referire: finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra societăţii la data semnării contractului, condiţie îndeplinită de vânzător, o altă condiţie suspensivă se referea la avizul favorabil al Consiliului Concurenţei, aceasta fiind exclusiv în sarcina cumpărătorului, care ar fi putut face notificare imediat după ce a câştigat licitaţia (în luna iunie - n.r.), însă a făcut acest lucru la 22 de zile de la semnarea contractului (începutul lunii septembrie - n.r.), şi aceasta doar după ce a fost notificat de comisia de privatizare“, a afirmat Mănescu. În ceea ce priveşte a treia condiţie, respectiv obţinerea de către vânzător de la finanţatorii interni şi externi ai CFR Marfă a acordului de modificare a structurii acţionariatului companiei, Mănescu a spus că notificările au fost transmise de comisia de privatizare la timp, însă nu toate băncile au avizat favorabil până acum.

Ministrul Transporturilor a arătat că, în aceste condiţii, s-a aplicat prevederea din contract care spune că dacă în termen de 60 de zile nu sunt îndeplinite condiţiile acordul se desfiinţează.

Mai multe pentru tine:
În timp ce Katy Perry e îndrăgostită lulea de Justin Trudeau, Orlando Bloom nu mai acceptă să aibă orice iubită
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Revoltă de zile mari după finala Vocea României 2025, câștigată de Alessia Pop. Publicul și-a exprimat nemulțumirea față de desfășurarea emisiunii și postul PRO TV
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Cât de des ar trebui să faci sex, de fapt. Ce „omoară” intimitatea în dormitor
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Creștere importantă a pensiilor pentru o categorie de români. Cine va primi cu 275 de lei mai mult lunar din 2026
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile