Un sfert dintre români se plâng de relaţia cu banca lor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doar 58% dintre români au un cont bancar, iar un sfert dintre aceştia se plâng de relaţia pe care o au cu băncile sau cu IFN-urile (instituţii financiare non-bancare), conform unui studiu realizat de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) şi platforma FinZoom.

Conform sondajului FinZoom.ro, problemele care îi stresează pe români în relaţia cu băncile de la care au carduri, credite, conturi sau alte produse financiare, tin de comisioane şi condinţii contractuale. Astfel, aproape 40% dintre cei chestionaţi sunt deranjaţi de comisioanele băncilor, pe care le consideră exagerat de mari, iar o treime consideră condiţiile contractuale ale băncilor ca fiind dezavantajoase.

Se adaugă birocraţia (volumul documentaţiei cerute de bănci) pe care 11% dintre cei chestionaţi îl consideră un element de nemulţumire în relaţia cu banca, timpul mare de aşteptare (10%) şi atitudinea deficitară a personalului bancar (8%).

Dintre cei care au în derulare un credit bancar, 15% au declarat că au dificultăţi la plata ratelor, iar peste jumătate dintre aceştia, invocă schimbarea situaţiei economice generale şi schimbarea situaţiei familiale ca fiind principalele cauze care au dus la întârzierea achitării ratelor.

Datele adunate de Centrala Riscului de Credit şi FinZoom arată că în România sunt circa două milioane de credite cu o valoare mai mare de 20.000 de lei şi aproape trei milioane de carduri de credit.

Studiul CSALB arată că produsele cele mai folosite sunt cardurile de debit (28%), cardurile de credit (23%) şi conturile curente (21%). Credite bancare sau către IFN deţin doar 13% dintre respondenţi.

Numărul cererilor de soluţionare creşte

Centrul de Soluţionare a Litigiilor (CSL), înfiinţată ca urmare a unei Directive europene, care intermediază gratuit negocierea dintre consumatori şi bancă sau IFN-uri, este tot mai utilizată de clienţii bancari. În primele şase luni ale anului, CSALB a primit 1.053 de cereri de soluţionare, aproape dublu faţă de numărul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Numărul consumatorilor care s-au împăcat cu băncile sau IFN-urile în primul semestru se ridică la 287, cu 52% mai mult decât în primele saşe luni din 2018.

„Rezultatele CSALB pe primul semestru ne arată că apetitul băncilor spre conciliere este mutl mai mare decât cel al IFN-urilor. Dintre cele 348 de dosare de conciliere constituite după acceptarea cererilor de căte comercianţi, doar cinci dosare s-au format în relaţie cu un IFN”, spune Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al CSALB.

Concilierea sau arbitrajul prin CSALB

  • În cazul în care aveţi o nemulţumire în legătură cu banca sau cu IFN-ul cu care lucraţi, primul lucru care trebuie făcut este să completezi o cerere de Conciliere sau Arbitraj. CSALB analizează cererea şi dacă este conformă informează banca în cauză. Dacă banca acceeptă concilierea, CSALB desemnează aleatoriu un conciliator sau un arbitru. Cererea poate fi depusă inclusiv online la www.csalb.ro.
  • Conciliatorul analizează situaţia şi poartă discuţii şi negocieri cu ambele părţi, după care propune o soluţie pe care părţile o pot accepta sau refuza în 15 zile. Odată acceptată, soluţia devine titlu executoriu.
  • În cazul arbitrajului, arbitrul sau arbitrii desemnaţi analizează situaţia şi negociază cu ambele părţi, după care impun o soluţie care constituie titlu executoriu şi este oligatorie pentru părţi. 
Mai multe pentru tine:
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Fiica nelegitimă a lui Putin, descoperită la Paris. „Spune-i să oprească războiul” -„Sigur!”| FOTO/VIDEO
Horoscop săptămâna 5-11 decembrie. Trei zodii își schimbă destinul și dau lovitura pe plan profesional
Inspirație pentru bărbați: ținute urban casual și smart-casual de iarnă – Ghid complet, plus shopping online rapid
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Gestul superb făcut de Regele Charles pentru Kate Middleton, nora lui preferată! A fost un moment emoționant
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
Situl istoric „După Ziduri”, distrus după reparațiile Primăriei Brașov? George Scripcaru: „Lucrurile sunt în regulă ca și procedură și etapă”. Ministerul Culturii: „Nu s-a respectat acordul. DJC Brașov a solicitat oprirea de urgență a lucrărilor”
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat