Trend nou în turism: românii tineri preferă Asia în locul Europei. Japonia, destinația-vedetă
0Românii manifestă un interes crescut pentru destinații asiatice, îndepărtându-se de destinațiile tradiționale europene în ceea ce privește planificarea vacanțelor, potrivit unui raport care analizează tendințele globale în materie de cheltuieli de călătorie.
Dragostea românilor pentru vacanțe începe să se mute spre alt continent, cu toate că destinațiile favorite din Europa și Balcani se află în fruntea listei pentru cheltuielile de vacanță ale românilor în 2024, Germania fiind în fruntea listei cu 10% din toate cheltuielile internaționale în ultimul an. Albania este marele câștigător din Europa, cu o creștere cu 42% a cheltuielilor făcute de utilizatorii Revolut din România.
În 2024, cheltuielile în destinații europene cheie precum Marea Britanie (-8%), Grecia (-6%), Ungaria (-3%) au înregistrat scăderi anuale ale cheltuielilor românilor în timpul vacanțelor. Un model similar poate fi observat și peste Atlantic, cu scăderi semnificative ale cheltuielilor în SUA (-11%) și Canada (-16%).
Dorința de a călători a milenialilor determină boom-ul în Asia
Dominația Europei și Americii de Nord este contestată de o creștere puternică a cheltuielilor în Asia, una dintre regiunile cu cea mai ridicată atractivitate printre turiștii români, în ultimul an, după cheltuielile de călătorie.
În 2024, cheltuielile românilor în Japonia au crescut semnificativ, cu 52%, atrași fiind de sezonul cireșilor înfloriți și de experiențele culinare. Persoanele cu vârste între 35 și 44 de ani au generat cea mai mare parte a acestor cheltuieli (29%), urmate de categoria 25-34 de ani (26%), ceea ce subliniază interesul milenialilor pentru această destinație.
Pe lângă Japonia, preferințele românilor s-au îndreptat și spre Thailanda, Filipine, Vietnam și Malaezia, unde s-au înregistrat creșteri semnificative ale cheltuielilor (12%, 18%, 15%, respectiv 10%). Această tendință reflectă o reorientare a turiștilor români dinspre destinațiile europene către cele asiatice, toate aceste țări menționate având o creștere de două cifre.
Românii aflați în străinătate cheltuiesc cel mai mult pe restaurante (21% din total, cu o medie de 120 de lei per tranzacție), deși cheltuielile pentru alimente (24%) le depășesc acum pe cele pentru cumpărături (21%), indicând o tendință crescândă de a găti singuri în timpul călătoriilor, posibil pentru a economisi sau a experimenta un alt mod de a călători.
Top 10 destinații unde au călătorit românii în 2024
Rezultatele din acest raport sunt bazate pe date anonimizate, analizate în formă agregată, de către Revolut, pentru o perioadă de 12 luni (1 ianuarie 2024 - 31 decembrie 2024).
Datele provin din următoarele țări: Regatul Unit, Irlanda, Germania, Spania, Franța, Italia, Portugalia, Grecia, Belgia, Țările de Jos, Polonia, Ungaria, Elveția, România, Bulgaria, Lituania, Cehia, Slovacia, SUA, Australia, Japonia, Norvegia, Danemarca, Suedia, Finlanda, Brazilia și Singapore.
Top 10 destinații unde românii au călătorit în 2024. Procentul indică proporția deținută de respectiva piață în totalul cheltuielilor la nivel internațional în anul 2024.
1. Germania - 10%
2. Italia - 10%
3. Regatul Unit - 9%
4. Spania - 7%
5. Olanda - 6%
6. Grecia - 6%
7. Franța - 6%
8. Bulgaria - 4%
9. Austria - 4%
10. Ungaria - 4%
Repartiția bugetelor de cheltuieli:
- supermarketuri 24%
- restaurante 21%
- shopping 21%
- transport 14%
- atracții turistice 8%
- sănătate 4%
- divertisment 3%
- utilități 2%
- servicii 1%
- generale 1%