Transportul feroviar în România, în „declin sever”. O cursă București - Craiova, de trei ori mai rapidă cu mașina

0
Publicat:

Trenurile din cadrul CFR întârzie tot mai mult odată cu trecerea anilor, iar transportul feroviar din România se află în „declin sever”, în contextul în care în UE cresc eforturile pentru încurajarea acestui tip de călătorie.

FOTO: Facebook

Potrivit, Profit.ro, o călătorie de la București Nord-Craiova (208,9 km) a ajuns, în 2025, cu întârzieri, la 7 ore și 23 de minute (tren 9005/9015) față de 5 ore și 23 de minute în anul 2024.

De cealaltă parte, dacă alegem să parcurgem drumul respectiv cu mașina, nu ne-ar lua decât 2 ore și 30 de minute, cu respectarea tuturor regulilor de circulație și chiar și fără drumul expres Pitești - Craiova, aflat în construcție.

În 2023, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 8 minute, din care 1,7 minute reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători. În 2024, întârzierea medie a ajuns la 10 minute, din care 1,9 reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători.

Întârzierile sunt raportate la numărul de trenuri care circulă pe an. Astfel, peste 85% din trenurile CFR Călători aflate în circulație (în medie 1.100 trenuri/zi) ajung la destinație fără întârzieri. Cele mai multe întârzieri au ca izvor deranjamentele apărute la/pe infrastructura feroviară, din nenumărate cauze.

Pe lângă infrastructură, CFR are probleme și cu materialul rulant. Între 2010-2024, în ceea ce privește dezvoltarea parcului de material rulant al CFR Călători, există o fluctuație semnificativă a unităților de material rulant, în sensul diminuării acestora, în special a vagoanelor de călători.

Din cauza uzurii, vagoanele nu au putut fi menținute în circulație doar prin reparații la același număr, deoarece reparațiile de o mai mică sau mai mare complexitate nu pot aduce vagoanele la un standard corespunzător.

Între 2013 și 2021, au fost modernizate, din fonduri proprii, 136 de vagoane, iar în perioada 2010-2019, 3 locomotive. Perioada următoare, până în 2023, au fost modernizate 46 de vagoane și 18 locomotive.

Prin programul de investiții PNRR sunt contractate lucrări de modernizare la nivelul standardelor actuale pentru un număr de 139 vagoane de călători și 55 locomotive electrice și 20 de locomotive pe baterii.

În prezent, serviciul public de transport feroviar de călători este realizat de către CFR Călători cu circa 1.000 de vagoane, 110 automotoare și 350 de locomotive.

Pe piața transporturilor terestre, România a migrat de la un statut de performanță către un statut de mediocritate în domeniul competitivității transportului feroviar, iar tendința de degradare persistă, potrivit ultimului raport emis de CFR Călători.

De asemenea, finanțarea publică insuficientă a dus la limitarea cheltuielilor cu mult sub nivelul costurilor necesare de operare a serviciilor de transport feroviar, ceea ce a dus în continuarea la scăderea intensității traficului feroviar.

În aceste condiții, rezultatele economice ale CFR Călători au fost preponderent negative, deoarece necesitatea respectării obligațiilor legale minimale ale societății nu a permis limitarea cheltuielilor la un nivel cel mult egal cu veniturile totale obținute.

Potrivit unui studiu realizat de Comisia Europeană, transportul rutier generează costuri de 21,2 miliarde de euro pe an în România, în timp ce transportul feroviar generează costuri de doar 0,46 miliarde de euro pe an.

Același studiu arată că ratele de recuperare de la utilizatori a costurilor externe ale modurilor de transport sunt de 55% în cazul transportului feroviar, față de numai 16% în cazul transportului rutier. 

Totalul costurilor externe generate de transportul rutier care nu sunt recuperate de la transportatorii rutieri (și, implicit, de la beneficiarii transporturilor rutiere) reprezintă 5,3% din PIB-ul României.

Aceste date arată că menținerea dezechilibrului actual dintre modurile de transport terestru generează la nivelul economiei naționale pierderi anuale de 5,7% din PIB, reprezentând costuri externe generate de transportul rutier care nu sunt recuperate de la beneficiarii transporturilor.

Mai multe pentru tine:
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
De ce a plecat, de fapt, Theo Rose de la Vocea României: „Anul ăsta, show-ul se oprește pentru mine”
Charlotte, steaua Crăciunului regal. Superba prințesă de 10 ani a fost în centrul atenției la Sandringham
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Mesajul de Crăciun al lui Dragoș Dolănescu pentru fratele lui și Maria Ciobanu: „Tata ar fi fericit în Cer dacă...” Cum petrece în Costa Rica: „Nu vor lipsi sărmăluțele”
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent