Supermarketurile, scoase din nou în afara oraşelor. Ce propun parlamentarii
0Mai mulţi parlamentari au depus un proiect prin care propun scoaterea supermarketurilor şi hipermarketurilor din oraşe şi construirea lor la marginea aglomerărilor urbane, dacă au peste 400 de metri pătraţi. Măsura a mai fost propusă şi în trecut şi a stârnit critici.
Iniţiatorii susţin că în ultimul deceniu au apărut dezechilibre în domeniul comerţului în reţelele de supermarketuri şi hipermarketuri.
„Ultimii 10-15 ani au fost marcaţi în România în domeniul comerţului de dezvoltarea reţelelor de supermagazine si hipermagazine, ceea ce a condus, pe de o parte, la modernizarea activităţilor de comerţ cu amănuntul şi cu ridicata, în prezent ponderea comerţului cu produse alimentare fiind de 50-60% la nivel naţional, iar pe de altă parte, această extindere a creat o serie de dezechilibre în mai multe sectoare”, arată parlamentarii care au iniţiat proiectul, în expunerea de motive.
Aleşii mai motivează că modificările propuse prin iniţiativa legislativă vor încuraja micii producători şi afacerile locale să se dezvolte.
„Prin modificările propuse, comunităţile locale vor avea mai multe avantaje din punct de vedere al menţinerii şi încurajării IMM - micilor producători şi afacerilor locale, prin ocuparea mai judicioasă a spaţiilor comerciale cu suprafeţe mici, precum şi pentru interesele consumatorilor prin varietatea mai mare de produse, prin încurajarea specificităţii locale şi a serviciilor turistice, cât şi din punct de vedere al dezvoltării urbane durabile a localităţilor”, conchid iniţiatorii, potrivit sursei citate.
Iniţiatorii sunt şapte parlamentari, patru de la PSD şi câte unul de la ALDE, PMP şi UDMR. Proiectul a fost înregistrat deja la Senat.
Proiectul de leve prevede modificarea Ordonanţei de urgenţă 99/2000 privind comercializarea bunurilor şi serviciilor de piaţă.
Spre exemplu, la articolul 12 al respectivei OUG apare obligativitatea ca magazinele cu suprafeţe de peste 400 de metri pătraţi să fie amplasate în afara localităţilor.
Iată prevederea din proiect:
„La articolul 12, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alineatele (8) şi (9), cu următorul cuprins:
8) În vederea dezvoltării reţelelor de distribuţie, autorităţile publice locale vor stabili următoarele:
a) accesul vehiculelor de transport marfă in unitatea administrativ-teritorială în funcţie de tonaj şi dimensiuni maxim admise;
b) regimul parcării vehiculelor de transport marfă şi regimul orar al aprovizionării comercianţilor.
(9) Amplasarea structurilor de vânzare cu suprafaţa mai mare de 400 m.p. se va face exclusiv în teritoriu periurban, conform prevederilor Legii nr. 350/200 1 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului, cu modificările şi completările ulterioare”.
Mai mult, chiar şi pentru amplasarea în afara localităţii, trebuie îndeplinite noi formalităţi.
Iată prevederea din proiect “La articolul 15 partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - În vederea avizării amplasărli structurilor de vânzare cu suprafaţă mai mare de 400 m. p., Comisia tehnică de amenajare a teritoriului şi urbanism, constituită potrivit Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, va fundamenta din punct de vedere tehnic emiterea avizului arhitectului-şef pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi urbanism, ţinând seama de reglementările in vigoare privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, precum şi de următoarele criterii cu privire la impactul urbanistic al amplasării in raport cu dezvoltarea urbană durabilă şi integrată a localităţii:”.
Potrivit legii 350 din 2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, teritoriul periurban este “suprafaţa din jurul municipiilor şi oraşelor, delimitată prin studii de specialitate, în cadrul căreia se creează relaţii de independenţă în domeniul economic, al infrastructurii, deplasărilor pentru muncă, asigurărilor cu spaţii verzi şi de agrement, asigurărilor cu produse agroalimentare etc”.