Supermarketuri amendate cu 19 milioane de euro pentru vânzarea la suprapreţ a unor produse. Retailerii reacţionează

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenţei a sancţionat şapte companii active pe piaţa comercializării produselor alimentare din România (3 retaileri şi 4 furnizori ai acestora) cu amenzi în valoare totală de 87.713.336 lei (aprox. 18,8 milioane euro). Cora acuză că decizia a fost luată fără o minimă analiză economică.

UPDATE 15.00 Cora anunţă că va contesta în instanţă amenda Consiliului Concurenţei.

Reacţia companiei: „România Hypermarche (”Cora”) a luat la cunoştinţă de decizia anunţată de Consiliul Concurenţei privind sancţionarea companiei cu suma de 12.410.834 lei (2,66 milioane euro), alături de sancţionarea altor lanţuri de magazine şi furnizori din piaţa de retail. La acest moment, Cora aşteaptă motivarea deciziei Consiliului Concurenţei pentru a analiza argumentele autorităţii de concurenţă şi îşi rezervă dreptul de a contesta decizia în instanţă.

Respingem categoric acuzaţiile Consiliului Concurenţei care a luat această decizie fără o minimă analiză economică, deşi regulile de concurenţă nu pot fi aplicate în absenţa identificării şi evaluării realităţilor economice. Acuzaţiile aduse de autoritatea de concurenţă se întemeiază exclusiv pe prezumţiile acesteia nesusţinute din punct de vedere probatoriu. La dosarul de investigaţie nu există nicio dovadă din care să reiasă că societatea noastră ar fi săvârşit fapta anti-concurenţială pretinsă de Consiliul Concurenţei.

Menţionăm ca societatea noastră a pus la dispoziţia Consiliului Concurenţei numeroase documente din care rezultă neîndoielnic că în situaţiile investigate nu a existat nicidecum vreo înţelegere anti-concurenţială între Cora şi furnizorii săi  privind stabilirea preţului de revânzare pentru anumite produse.  Dimpotrivă, după cum rezultă din toate documentele furnizate autorităţii de concurenţă, Cora a stabilit întotdeauna independent preţurile de revânzare, iar clienţii Cora au beneficiat de preţuri reduse, niciun consumator fiind prejudiat”.


Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei privind fixarea preţurilor între retailerii Auchan, Cora şi Carrefour şi furnizorii acestora, în perioada 2010-2016. În urma investigaţiei a fost sancţionată atât încălcarea regulilor naţionale, cât şi a regulilor europene de concurenţă, pentru fixarea preţurilor de revânzare (de raft) în cadrul promoţiilor desfăşurate de retaileri.

Consiliul Concurenţei a constatat că în anumite cazuri preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un pret fix sau minim pentru revânzarea produselor către consumatorul final. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul.

Companiile sancţionate sunt:

1. Auchan Romania SA - 36.563.004 lei (7,84 milioane euro)

2. Carrefour România SA - 26.995.645 lei (5,79 milioane euro)

3. Romania Hypermarche (Cora) SA - 12.410.834 lei (2,66 milioane euro)

4. Quadrant-Amroq Beverages SRL - 5.984.053 lei (1,28 milioane euro)

5. Star Foods EM SRL - 3.930.920 lei (843.599 euro)

6. Strauss România SRL - 1.785.767 lei (383.236 euro)

7. Nelson Prod SRL - 43.113 lei (9.252 euro)

Carrefour România SA a recunoscut fapta, beneficiind astfel de o reducere a amenzii.

Amenzile aplicate de Consiliul Concurenţei se virează integral către bugetul de stat.

Companiile sancţionate pot ataca decizia autorităţii de concurenţă la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la publicarea deciziei.

Aceasta este a doua investigaţie derulată de autoritatea de concurenţă, finalizată cu sancţiuni, pe piaţa comercializării de produse alimentare. Reamintim că, în anul 2015, autoritatea de concurenţă a sancţionat retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image şi furnizorii acestora cu amenzi în valoare totală de aproximativ 35 milioane de euro pentru fixarea preţurilor, în perioada 2005-2009. Amenzile au fost încasate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). Unele companii sancţionate au contestat sancţiunile Autorităţii de Concurenţă, procesele aflându-se pe rolul instanţelor.

Consiliul Concurenţei încurajează companiile implicate în înţelegeri anticoncurenţiale să contacteze autoritatea de concurenţă, să îşi recunoască participarea la încălcare şi să furnizeze dovezi privind înţelegerea respectivă. Procedând astfel, companiile pot beneficia de reduceri substanţiale ale amenzilor sau chiar de imunitate totală.

Mai multe pentru tine:
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două