Reacția CFR după acuzațiile că „ar fi mușamalizat” incidentul de la Sighișoara
0CFR SA a reacționat luni pe față de acuzațiile de mușamalizare a incidentului de la Sighișoara, avertizând că „a sancționat, sancționează și va sancționa orice abatere de la siguranța feroviară”.
„𝑈𝑟𝑚𝑎𝑟𝑒 𝑖𝑛𝑓𝑜𝑟𝑚𝑎𝑡̧𝑖𝑖𝑙𝑜𝑟 𝑡𝑒𝑛𝑑𝑒𝑛𝑡̦𝑖𝑜𝑎𝑠𝑒 𝑙𝑎 𝑎𝑑𝑟𝑒𝑠𝑎 𝑐𝑜𝑛𝑑𝑢𝑐𝑒𝑟𝑖𝑖 𝐶𝐹𝑅 𝑖̂𝑛 𝑙𝑒𝑔𝑎̆𝑡𝑢𝑟𝑎̆ 𝑐𝑢 𝑚𝑢𝑠̦𝑎𝑚𝑎𝑙𝑖𝑧𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑖𝑛𝑐𝑖𝑑𝑒𝑛𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑓𝑒𝑟𝑜𝑣𝑖𝑎𝑟 𝑝𝑒𝑡𝑟𝑒𝑐𝑢𝑡 𝑖̂𝑛 𝑑𝑎𝑡𝑎 8 𝑖𝑢𝑛𝑖𝑒 2023 𝑖̂𝑛 𝑠𝑡𝑎𝑡̦𝑖𝑎 𝐶𝐹 𝑆𝑖𝑔ℎ𝑖𝑠̦𝑜𝑎𝑟𝑎, 𝑖𝑛𝑐𝑙𝑢𝑠𝑖𝑣 𝑑𝑎𝑡𝑒𝑙𝑒 𝑒𝑟𝑜𝑛𝑎𝑡𝑒 𝑝𝑟𝑖𝑣𝑖𝑛𝑑 𝑚𝑎𝑟𝑓𝑎 𝑒𝑥𝑝𝑙𝑜𝑧𝑖𝑏𝑖𝑙𝑎̆ 𝑡𝑟𝑎𝑛𝑠𝑝𝑜𝑟𝑡𝑎𝑡𝑎̆ 𝑑𝑒 𝑐𝑒𝑙𝑒 𝑑𝑜𝑢𝑎̆ 𝑡𝑟𝑒𝑛𝑢𝑟𝑖 𝑝𝑟𝑖𝑣𝑎𝑡𝑒 𝑑𝑒 𝑚𝑎𝑟𝑓𝑎̆, 𝑝𝑢𝑏𝑙𝑖𝑐𝑎𝑡𝑒 𝑑𝑒 𝑟𝑒𝑣𝑖𝑠𝑡𝑎 𝐶𝑙𝑢𝑏 𝐹𝑒𝑟𝑜𝑣𝑖𝑎𝑟 𝑠̦𝑖 𝑝𝑟𝑒𝑙𝑢𝑎𝑡𝑒 𝑑𝑒 𝑟𝑒𝑝𝑟𝑒𝑧𝑒𝑛𝑡𝑎𝑛𝑡̦𝑖𝑖 𝑚𝑎𝑠𝑠-𝑚𝑒𝑑𝑖𝑎, 𝑆𝑒𝑟𝑣𝑖𝑐𝑖𝑢𝑙 𝐶𝑜𝑚𝑢𝑛𝑖𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑀𝑎𝑠𝑠-𝑀𝑒𝑑𝑖𝑎 𝑓𝑎𝑐𝑒 𝑢𝑟𝑚𝑎̆𝑡𝑜𝑎𝑟𝑒𝑙𝑒 Precizări:
𝟭. Considerăm că informațiile neverificate, dar aruncate în spațiul public, de către redactorul revistei Club Feroviar privind marfa transportată de cele două trenuri private care ar fi putut provoca o posibilă deflagrație pe calea ferată (motorină/îngrășăminte chimice, care erau de fapt CIMENT și BUȘTENI), precum și abordarea eronată privind o presupusă mușamalizare a unui incident feroviar de către conducerea Companiei, au condus la o dezinformare gravă nu doar a tuturor reprezentanților media, dar și a locuitorilor orașului Sighișoara, iar această practică jurnalistică o considerăm neadecvată pentru un jurnalist cu experiență în domeniu.
𝟮. Conducerea Companiei Națională de Căi Ferate CFR SA nu a mușamalizat niciodată vreun incident sau accident feroviar înregistrat pe rețeaua feroviară, indiferent de grupa de clasificare a acestuia.
𝟯. Toate avizările referitoare la incidentele sau accidentele feroviare înregistrate pe rețeaua feroviară se transmit atât telefonic, cât și în format letric de către revizoratele regionale de siguranța circulației, în acelați timp tuturor instituțiilor abilitate AFER, AGIFER, POLIȚIE TF, inclusiv Revizoratului General de Siguranța Circulației din centralul Companiei, de unde rezultă faptul că nicio persoană din conducerea Companiei nu poate ascunde sau mușamaliza un incident/eveniment feroviar, deoarece toate informațiile privind contatarea de la fața locului se transmit în același timp, în același email, tuturor organelor abilitate să cerceteze sau să demareze anchetele feroviare.
𝟰. Referitor la incidentul din gara Sighișoara, menționăm faptul că primul responsabil care trebuia să-i avizeze telefonic pe șeful de stație și regulatorul de circulație al regionalei cf brașov era impiegatul de mișcare, care nu a avizat incidentul, acesta fiind acum cercetat disciplinar pentru neavizare și neîndeplinirea obligațiilor de serviciu.
𝟱. Avizarea scrisă a fost transmisă tuturor organelor de cercetare abilitate, inclusiv Revizoratului General de Siguranța Circulației (RGSC), după ce echipa de control a Regionalei CF Brașov a ajuns în stația Sighișoara pentru verificarea tuturor datelor, inclusiv a înregistrărilor video de pe instalația de centralizare electronică a traficului din stație, toate informațiile și constatările echipei de control fiind înscrise în avizare și transmise electronic tuturor reprezentanților organelor de cercetare abilitate - AFER, AGIFER, POLIȚIA TF și RGSC.
𝟲. După verificarea imaginilor video ale instalației de centralizare electronică s-a constatat faptul că mecanicul trenului GFR nu a oprit la linia 5, acesta și-a continuat parcursul, a depășit semnalul de ieșire din stație, care era în poziția OPRIRE, a talonat macazul nr. 26 și s-a înscris pe parcursul de intrare al trenului CER-Fersped, care avea comandă de intrare la linia 4.
𝟳. Impiegatul de mișcare a declarat că le-a solicitat imediat telefonic celor 2 mecanici măsuri de oprire, iar după oprirea celor două garnituri, trenul GFR a fost retras pe linia 5, iar trenul CER-Fersped a fost garat la linia 4, fiecare garnitură fiind reînscrisă ulterior în circulație.
𝟴. Referitor la marfa transportată de cele două trenuri private de marfă, facem precizarea că acestea nu erau încărcate nici cu motorină, nici cu îngrășăminte chimice, trenul GFR transporta CIMENT, pe relația Rupea - Dej, iar trenul CER-Fersped era încărcat cu BUȘTENI și circula în relația Curtici - Sfântul Gheorghe.
𝟵. De asemenea, în urma verificărilor efectuate de Revizoratul Regionalei Brașov s-a constatat faptul că mecanicul trenului GFR a fost testat cu aparatul etilotest la intrarea în serviciu, în Depoul Brașov, testare efectuată chiar de personalul operatorului privat.
➨ Menționăm faptul că, siguranța feroviară este o prioritate pentru conducerea companiei CFR SA și nicio abatere a personalului feroviar responsabil cu siguranța circulației feroviare, constatată în urma controalelor periodice efectuate de revizoratele de siguranța circulației, nu a rămas și nu va râmâne nesancționată!
➨ Vă asigurăm totodată de faptul că CFR SA, prin Revizoratele de Siguranța Circulației ale Sucursalelor Regionale CF 1-8, a efectuat, efectuează și va efectua periodic controale în stațiile de cale ferată pentru verificarea modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu de către personalul propriu, iar în toate cazurile în care au fost sau vor fi descoperite/identificate abateri în activitate, angajații respectivi au fost, sunt și vor fi sancționați proporțional cu gravitatea abaterilor comise.
➨ În final, precizăm faptul că apreciem semnalarea acestui incident feroviar de către publicația Club Feroviar, însă considerăm că acuzația de mușamalizare este total eronată, în contextul în care CFR SA, la fiecare solicitare a publicației respective, inclusiv la solicitarea privind incidentul de la Sighișoara, transmisă joi 8 iunie 2023, a dat dovadă de transparență și a furnizat toate informațiile solicitate de jurnaliștii publicației Club Feroviar”.
Tragedie evitată în ultima clipă
Două trenuri care transportau motorină și îngrășământ chimic au fost la un pas să se ciocnească la data de 8 iunie în gara Sighișoara. Se pare că unul dintre mecanici adormise. Incidentul a fost făcut public de clubferoviar.ro și a avut loc joi dimineață.
Club Feroviar a susținut că CFR a mușamalizat acest caz, evenimentul fiind anunțat doar după ce publicația a chestionat autoritățile. Mecanicul unui tren CFR ar fi adormit, iar trenul a depășit semnalul de ieșire din stație aflat pe roșu. În plus, trenul era în neregulă din punctul de vedere al siguranței feroviare, având sistemul de protecție INDUSI izolat, mai scrie publicația.
Trenul, care aparține OTF Grup Feroviar Român SA a trecut peste macaz și a intrat pe lina în care venea din sens opus trenul OTF CER-Fersped SA, ce urma să tragă în stația CF Sighișoara, la lina 4.
"Având în vedere informaţiile apărute în spaţiul public, referitoare la un posibil eveniment petrecut la data de 8 iunie 2023, în Gara Sighişoara, în care un tren ar fi pătruns pe o altă linie, pe care se deplasa o altă garnitură de tren, poliţiştii Serviciului Judeţean de Poliţie Transporturi Mureş din cadrul Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Braşov s-au sesizat din oficiu şi au deschis un dosar de cercetare penală. Cercetările sunt desfăşurate sub aspectul săvârşirii infracţiunii de 'neîndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă, din culpă', cu ocazia acestora urmând a fi verificate toate circumstanţele în care s-ar fi produs evenimentul în cauză", a arătat IPJ Mureş, într-un comunicat de presă.
Reacţia IPJ Mureş a venit la o zi de la apariţia în spaţiul public a informaţiei potrivit căreia "o coliziune a două trenuri încărcate cu motorină, respectiv îngrăşăminte chimice" ar fi fost evitată în ultima clipă, în data de 8 iunie, în Gara Sighişoara.IPJ Mureş nu a precizat dacă incidentul a avut într-adevăr loc şi care a fost încărcătura celor două trenuri de marfă.