Primele controverse privind autostrada Ploieşti-Braşov în parteneriat public-privat. Un constructor acuză Comisia de Prognoză de „neînţelegere”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O asociere de firme spaniole care voia să construiască în parteneriat public-privat Autostrada Ploieşti-Braşov a depus marţi contestaţie la decizia Comisiei Naţionale de Prognoză de a-i elimina din cursă şi acuză instituţia de neînţelegere a „specificului contractelor de PPP”.

Asocierea de firme spaniole Acciona Concesiones – FCC Construccion, unul dintre cei cinci ofertanţi la licitaţia pentru realizarea prin PPP a autostrăzii Ploieşti-Braşov, a depus marţi contestaţie, conform datelor Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Comisia de Prognoză îi anunţa pe spanioli, pe 22 ianuarie, că solicitarea lor de a participa la procedura de negociere competitivă a fost respinsă. CNSP motiva că asocierea de firme spaniole nu a prezentat acordul de subcontractare dintre ofertanţii asociaţi şi cei doi subcontractanţi declaraţi.

Spaniolii s-au adresat însă Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, iar potrivit contestaţiei obţinute de G4Media ei califică drept „absurdă” şi „vădit nelegală” decizia Comisiei.

Potrivit spaniolilor, nici nu era nevoie de depunerea unui astfel de acord de subcontractare, atâta timp subcontractorii sunt firmele din asociere.

„Eroarea Autorităţii Contractante şi decizia vădit nelegală de respingere a candidaturii sunt de fapt bazate pe o înţelegere eronată a rolului «subcontractantului» în procedura PPP. Autoritatea contractantă asimilează «subcontractantul PPP» cu subcontractantul din achiziţiile publice clasice, ignorând faptul că în acest caz compania este şi parte în Asociere şi subcontractant. Compania a depus scrisoarea de participare exprimându-şi fără echivoc voinţa de a participa la procedură. Din acest motiv nu se mai impunea exprimarea voinţei sale în calitate de terţ susţinător – subcontractant”, se arată în documentul depus de spanioli la CNSC pe 5 februarie.

Acest acord de subcontractare trebuie depus atunci când „un subcontractant contructor este un terţ care nu face parte din investitor, iar Asocierea utilizează capacităţile respectivului subcontractant pentru demonstrarea criteriilor de calificare”, spun spaniolii. El reprezintă practic un angajament direct şi ferm de a contribui la realizarea proiectului.

Din acest motiv spaniolii consideră că decizia Comisiei Naţionale de Prognoză de a-i scoate din cursă „este absurdă”.

Cine a depus oferte                                                                                                       

Până la termenul limită de 17 decembrie, CNSP a primit cinci oferte pentru atribuirea contractului de parteneriat public - privat pentru realizarea Autostrăzii Ploieşti - Braşov.

Potrivit Sistemului de Achiziţii Publice cele cinci companii interesate de parteneriatul public privat sunt:

1. Sinohydro Corporation Limited - Power China Roadbridge Group CO LTD (China)

2. ERG Insaat Ticaret ve Sanayi A.S - SSB Sauerwein & Shaefer Bau AG (Turcia - Elveţia)

3. Asocierea Strabag-IC Ictas (Austria - Turcia)

4. Asocierea China Communiucations Construction Company LTD(CCCC) - Makyol (China - Turcia)

5.  Asocierea Acciona Concesiones S.L- FCC Construccion S.A.- (Spania).

Autostrada Ploieşti-Braşov va fi construită în parteneriat public-privat, iar ea prevede o durată de proiectare, execuţie şi operare de 24 de ani. În cadrul proiectului este inclusă şi operarea tronsonului de Autostradă Bucureşti – Ploieşti, încă de la semnarea contractului de atribuire.

Valoarea totală a contractului este de 1,36 miliarde de euro, el urmând să fie atribuit pe baza celui mai bun raport calitate – preţ. 

Potrivit studiului de fundamentare, finanţarea obiectivului de investiţie se va face în proporţie de maxim 25% de către partenerul public, adică de către stat, şi restul de minim 75% de către partenerul privat.

Mai multe pentru tine:
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Prețurile au sărit în aer la Târgurile de Crăciun din Capitală! Cât au ajuns să coste vinul fiert, sărmăluțele și fasolea cu ciolan?! Vizitatorii au rămas uluiți!
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
O tânără prezentatoare a murit la nici 30 de ani
Nu cumpăra nimic înainte să vezi acest top 10 electrocasnice 2025 – cele mai bune alegeri pentru casă și cadouri de sărbători
Echipament de schi fără greșeli: clăpari, cască, schiuri, bețe, snowboard și ochelari - ghidul complet pentru începători și familii. Ce să cumperi online
Inspirație pentru bărbați: ținute urban casual și smart-casual de iarnă – Ghid complet, plus shopping online rapid
A iertat-o pe bunica regină, care l-a lăsat fără titlul de prinț. Nikolai, apariție spectaculoasă alături de Margareta a Danemarcei
Cât costă șuba ciobănească îmbrăcată de Diana Șoșoacă de 1 Decembrie? Verdictul dur al stiliștilor: „Se poartă numai la stână!” Moda e lansată, de fapt, de Gigi Becali