Paradox în industrie: cererea de mărfuri creşte, vânzările scad

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comenzile noi au crescut, în ianuarie, cu peste 10%, în timp ce volumul cifrelor de afaceri a fost cu aproape 6% mai mic Cererea de produse industriale a avut un avans susţinut în ianuarie

Comenzile noi au crescut, în ianuarie, cu peste 10%, în timp ce volumul cifrelor de afaceri a fost cu aproape 6% mai mic

Cererea de produse industriale a avut un avans susţinut în ianuarie 2008 faţă de decembrie 2007, dar veniturile realizate de industriaşii români din vânzarea de mărfuri au scăzut dramatic. Singura explicaţie pentru acest paradox poate fi aceea că, în industrie, comenzile noi se îndreaptă de fapt către import, nu spre producţia internă.

Potrivit datelor comunicate, ieri, de Institutul Naţional de Statistică, valoarea comenzilor noi în industrie, contractate în ianuarie 2008, a crescut în medie cu 10,1% faţă de decembrie 2007 şi cu 7,7% faţă de aceeaşi lună din anul trecut. Pe de altă parte, însă, volumul cifrelor de afaceri - reprezentând veniturile realizate de industriaşi din vânzări - au scăzut cu 5,9% faţă de luna anterioară şi au crescut doar cu 0,1% faţă de ianuarie 2007.

Ceea ce înseamnă că, în timp ce mărfurile industriale sunt din ce în ce mai căutate pe piaţa românească, vânzările realizate de producătorii autohtoni scad sau, cel mult, stagnează. Altfel spus, mărfurile cerute vin mai mult din import decât din producţia autohtonă.

Dotările pentru firme nu mai au căutare

Pe marile grupe de produse industriale, bunurile de capital (utilaje, echipamente, logistică, mobilier şi alte produse necesare în dotarea firmelor) s-au remarcat prin scăderi atât ale cifrelor de afaceri, cât şi la contractări. Vânzările în această categorie de mărfuri au scăzut cu peste 20%, iar cererea a fost cu aproape 35% mai mică în ianuarie 2008 faţă de decembrie 2007.

În schimb, în cazul bunurilor intermediare - grupă care include în general produse de bază, de la cele chimice la cele din metal, lemn sau materiale textile - s-a înregistrat o creştere spectaculoasă a cererii, respectiv cu 88,5% în ianuarie faţă de decembrie şi cu 20,5% faţă de aceeaşi lună din anul trecut.

În cazul bunurilor de folosinţă îndelungată (electrocasnice - maşini de spălat, frigidere, aspiratoare, televizoare etc.), vânzările au stagnat, în timp ce cererea a crescut cu 9,7% în ianuarie faţă de decembrie. Faţă de aceeaşi lună din anul trecut, cererea de electrocasnice a crescut cel mai mult, cu peste 50%.

Presiune mare pe costuri

Comentând acest fenomen (scăderea vânzărilor, pe fondul cererii tot mai mari de mărfuri industriale), preşedintele Uniunii Generale a Industriaşilor din România - UGIR-1903, Cezar Corâci, consideră că firmele din industrie au de suferit la capitolul competitivitate.

"Costurile de producţie generate de scumpirea energiei au crescut extrem de mult în ultima perioadă, iar forţa de muncă în tot mai multe ramuri e foarte greu de găsit. În asemenea condiţii, competitivitatea firmelor pe piaţa unică - unde au dispărut şi ultimele bariere din calea importurilor - este tot mai slabă. Probabil, aşa se explică orientarea comenzilor tot mai mult către importuri, în detrimentul producţiei industriale autohtone", ne-a declarat Cezar Corâci.

Mai multe pentru tine:
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie