ADEVĂRUL LIVE Lucian Isar, fost preşedinte CA al CFR: „Dacă noua conducere CFR nu rezistă la presiuni, vom vedea un nou Oltchim sau RAAN“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucian Isar, fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR, a vorbit la Adevărul Live despre problemele din interiorul companiei de stat FOTO Eduard Enea

Lucian Isar, fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR, care a demisionat luni, după ce planul de administrare a companiei a fost respins de acţionari, a declarat la Adevărul Live că au fost numeroase situaţii în care li s-a cerut membrilor CA să ia anumite decizii sau ca unele persoane să se ocupe de anumite lucruri.

Lucian Isar este de părere că, dacă noua conducere CFR numită luni de acţionari va ceda la presiunile politice care există în companie, este foarte probabil ca CFR să ajungă în situaţia Oltchim sau a Regiei Autonome pentru Activităţi Nucleare (RAAN). 

„Sunt foarte multe probleme în companie, iar dacă actuala conducere nu va fi determinată să reziste la presiuni, cel mai probabil vom vedea un nou Oltchim sau RAAN“, a spus Isar la Adevărul Live. 

El a adăugat că membrii Consiliului de Administraţie ştiau că se pregăteşte respinderea planului de administrare, însă acest lucru s-a întâmplat cu două zine mai devreme faţă de Adunarea Generală a Acţionarilor cerută de CA. De asemenea, fostul preşedinte CA al CFR a spus că se ştia încă dinaintea respingerii planului care sunt propunerile pentru înlocuirea lor. „Ni s-a spus cine va veni în loc şi ne presau cu acest lucru ca să semnăm diverse lucruri. Au fost numeroase situaţii în care ni s-au cerut să facem anumite lucruri sau ca unele persoane care să se ocupe de anumite lucruri“, a spus Isar. 

Fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR a declarat la Adevărul Live despre numirea lui Micu la şefia companiei că "probabil asta îl recomandă pe noul CEO, ştie să facă achiziţii". Noul Consiliu de Administraţie al CFR SA l-a numit pe George Micu, fost director general al CFR Marfă, la conducerea companiei care administrează infrastructura feroviară. Decizia vine după ce luni Adunarea Generală a Acţionarilor a CFR a respins planul de administrare propus de Consiliul de Administraţie şi a numit o nouă conducere.

În prima zi de mandat, Micu a reluat achiziţia unor servicii de consultanţă de peste 120 de milioane de lei.

Lucian Isar admite că CFR este o companie plină de căpuşe, cu fel şi fel de deficienţe, dar crede că aceasta poate fi restructurată, chiar dacă nu peste noapte, dar numai dacă nu se cedează la presiuni politice. 

El a menţionat că există deficienţe cu contractele de comodat pentru utilizarea căilor ferate, cu evaluarea patrimoniului, dar şi pe contractele de consultanţă pentru accesarea fondurilor europene. 

„Toate lumea se fereşte să facă un studiu să vadă care mai sunt activele, au dispărut clădiri, au dispărut terenuri. S-au făcut deal-uri ciudate şi nimeni nu vrea să facă un studiu la zi de teamă surprizelor care ar putea apărea“, a declarat Isar. 

Intrarea prea abruptă a managerilor privaţi în „viesparul“ afacerilor de partid de la CFR i-a deranjat extrem de rău pe oficialii Ministerului Transporturilor, care au determinat demisia în bloc a conducerii executive.

La doar două luni după desemnarea ca director general al companiei, Dimitris Sophocleous a fost nevoit să-şi dea demisia, în urma respingerii unui plan de administrare care a deranjat de sus până jos Ministerul Transporturilor. Omul a luat de bune principiile recomandate de FMI şi a încercat să oprească hemoragiile financiare ale CFR, să îndepărteze diverşii dăunători ai afacerii şi să direcţioneze resursele către redresare şi dezvoltare – cel puţin, aşa a declarat de câte ori a ieşit în public. Imediat după primele acţiuni concrete de „deratizare“ s-a trezit însă în mijlocul unui viespar, al unor încrengături şi sforării politice greu de ghicit dinafara sistemului.

Lucian Isar, fost preşedinte CA al CFR, la Adevărul LIVE

Mai mult sau mai puţin oficial, Dimitris Sophocleous a fost demis din funcţia de director general al CFR la presiunile ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, după ce acesta a fost extrem de deranjat de planurile „îndrăzneţe“ ale grecului venit în ianuarie la conducerea companiei feroviare de stat.

Surse apropiate situaţiei de la CFR au declarat pentru „Adevărul“ că vechiul Consiliu de Administraţie al CFR, numit în ianuarie pe baza Ordonanţei de Urgenţă 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, pregătea o serie de măsuri şi de controale menite să strice planurile lui Fenechiu vizavi de compania aflată sub autoritatea ministerului pe care îl conduce.

Mai multe pentru tine:
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate