Singura problemă a ţăranilor români: rebrandingul

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

E incredibil acest tip de demers al clasei noastre de mijloc, frumoase, libere şi creative. Tot ce au înţeles ei că i se întîmplă nasol tăranului român e legat de “imaginea lui”, “de valorile lui”. In rest, totul e ok. Doar imaginea i-a fost deteriorată.

(Despre campanie aici)

Ce facem? Rebranding. Şi ne pozăm frumos şi dăm citate: „Eu X sînt un ţăran şi mă comport civilizat în diverse situaţii”. Reabilităm ţăranul român şi valorile lui ancestrale prin sloganuri şi prin photoshop. Nici politrucii sovietici cu a lor tehnică de „inginerie a sufletelor” nu au visat la asta.

Alo, dragi creativi. Acest rebranding nu este despre ţăranul român, ci despre voi. Ce spune această campanie?

a. Că habar nu aveţi pe ce lume trăiţi. Sau cel puţin asta reiese din demersul de rebranding.

b. Habar nu aveţi de problemele lumii rurale şi ale ţăranului din România. Apropos, care sînt problemele lumii noastre rurale? Cîţi mai au acces la piaţa muncii, cîţi mai au acces la piaţa de desfacere a produselor, cîţi mai au acces la sistemul public de educaţie şi sănătate? Ne doare capul. Scuze, dar voi aveţi alte probleme: închiderea telefonlui la spectacol, parcarea corectă, like-urile de pe Facebook. Adevărate lecţii pentru ţăranul român.

c. Acest rebranding nu este despre ţăranul român, ci despre voi. Adică e o luptă pentru poziţionare, o luptă de putere: sîntem mai civilizaţi, mai curaţi, mai merituoşi, deci merităm o poziţie privilegiată. Vă dăm şi lecţii dacă trebuie.

d. Şi un bun egomasaj de legitimare: avem atitudine. Putem dormi liniştiţi, cu conştiinţa împăcată: am făcut şi noi pentru amărîţii ăia ceva. Un slogan şi un share. Care de fapt nu era pentru "ei", ci pentru "noi", în mediul “nostru” care nu are nici un efect pentru mediul “lor”.

e. De fapt, întreg demersul de rebranding este un soi de teorie a conspiraţiei a clasei de mijloc pe invers: schimbăm noi realitatea din Photoshop şi slogane. Iată o adevărată perfornanţă a politrucilor de şcoală nouă.

f. De fapt, demersul are un singur efect real: legitimarea şi întărirea puterii hegemonice actuale. Întărirea ierarhiilor de tip darwinism social. În esenţă, „clasa creativă” întăreşte un discurs dominant: „Băi noi sîntem aici şi merităm poziţia pe care o avem pentru că putem, iar voi sînteţi unde sînteţi pentru că sînteţ nişte ţărani“.

Cînd rebrandingul înlocuieşte discursul analitic şi critic atunci e mare jale. Noroc că ţăranii noştri ştiu bine că pe „domnii de la oraş“ cărora nu li s-a uscat încă balega de la papuci dar se cred „domni“ nu te poţi baza.

Pace.

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Muncitor şi procuror: istoria României recente în 666 de cuvinte
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
INTERVIU Regizoarea Mona Nicoară: „Felul în care Nina Cassian îşi gestiona trecutul e un receptacul bun pentru propriile noastre gânduri“
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Venită parcă din basme, e prințesa europeană care a cucerit Gala Premiilor Nobel. A strălucit în rochie de zână, cu o tiara deosebită
Zodii binecuvântate de Dumnezeu în următoarele 2 luni. De ce vor avea parte acești nativi
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
„Statul român funcţionează, dar nu pentru cetăţeanul de rând, ci pentru marele capital“. Vasile Ernu în dialog cu Daniela Gabor, profesoară de economie şi macrofinanţe