
România, Europa și nevoia unei apărări moderne
0Europa se află în mod evident într-un punct de cotitură. Războiul din Ucraina, agresiunea brutală a Federației Ruse, riscurile cibernetice crescânde, campaniile de dezinformare și instabilitatea la granițele Uniunii Europene au transformat securitatea dintr-un subiect tehnic într-o prioritate absolută și, din păcate, într-o realitate cotidiană pe care trebuie să o gestionăm. Vestea bună, însă, este că putem să o facem.
Din acest motiv, consider că decizia Comisiei Europene de a propune o reglementare care să stimuleze investițiile în domeniul apărării prin bugetul UE, parte a planului ReArm Europe, este și justificată și urgent necesară.
În acest context, am fost desemnat, din partea Grupului PPE Creștin-Democrat, raportor din umbră al Parlamentului European pentru acest dosar inițiat de Comisie.
Este, în mod cert, o responsabilitate majoră, dar pe care mi-o asum cu deplină convingere, dat fiind faptul că am considerat mereu că infrastructura, securitatea și capacitatea de reacție sunt elemente fundamentale ale unui stat modern. Ele fac, cu siguranță, parte și din componentele esențiale ale Uniunii Europene!
Astăzi, așadar, aceste principii se transferă într-o nouă paradigmă europeană, în care apărarea și tehnologia nu mai sunt domenii izolate, ci devin, în opinia mea, inima rezilienței noastre colective. Iar conceptul cheie este cel de reziliență colectivă. Este clar că împreună suntem mai puternici și este clar de ce actori statali străini încearcă să ne dezbine. Vreau să vă spun că nu vor reuși!
Tehnic, dosarul privind stimularea investițiilor în industria de apărare a Europei propune modificări într-un set amplu de programe europene deja existente, de la Horizon Europe și Digital Europe, până la Connecting Europe Facility sau fondurile de coeziune. Prin aceste ajustări, se va crea o platformă coerentă, rapidă și flexibilă pentru a susține industriile europene de apărare, inclusiv companiile mici și mijlocii, start-up-urile inovatoare și ecosistemele cu aplicații duale, precum cele din domeniul inteligenței artificiale sau al infrastructurii cloud.
Ce înseamnă asta pentru România?
În primul rând, oportunitate! Avem deja capacitate industrială în domeniul apărării, dar ea este dispersată, subfinanțată și mai puțin conectată la lanțuri de valoare europene. Prin noile reglementări, companiile românești vor putea accesa mai ușor finanțare pentru proiecte strategice, iar autoritățile locale vor putea cofinanța infrastructura cu dublă utilizare: drumuri, noduri feroviare, facilități logistice sau rețele digitale, utile și civil, și militar.
România este, fără îndoială, una dintre țările cele mai expuse din UE la riscurile generate de instabilitatea din Est. Avem graniță directă cu Ucraina, suntem partener strategic al NATO și avem deja o prezență aliată consistentă pe teritoriul nostru. Dar această prezență trebuie însoțită de un efort propriu pe măsură.
De aceea, susțin public inițiativa secretarului general NATO de a crește cheltuielile naționale de apărare la 5% din PIB, din care 3,5% să fie direcționați spre investiții militare și 1,5% spre infrastructură. Este un angajament realist, adaptat la contextul global, și o garanție că nu doar cerem protecție, sau că beneficiem de ea, ci că suntem dispuși să contribuim la propria securitate. Asta face un stat suveran și european adevărat, nu ce spun diverșii habarniști sau ticăloși aflați în slujba regimului Putin!
Nu trebuie să uităm faptul că astăzi apărarea înseamnă, pe lângă tancuri și avioane, și securitate cibernetică, infrastructură energetică, comunicații sigure, capacitate de producție și mobilitate strategică. În acest sens, extinderea platformei STEP – Strategic Technologies for Europe Platform, către domeniul apărării este un pas vital. În plus, această inițiativă va fi completată de pachetul de simplificare legislativă în domeniul apărării (Omnibus Defence Simplification Package), care va permite o absorbție mai rapidă a fondurilor disponibile.
Toate aceste eforturi europene sunt complementare și nu contravin principiilor naționale. Din contră! Ele ne întăresc suveranitatea, modernizează industriile locale și creează locuri de muncă. UE nu vine să ne încorseteze, ci să ne susțină! Vreau să subliniez asta.
Dar susținerea UE funcționează doar acolo unde există viziune, parteneri activi și proiecte bine scrise. Tocmai de aceea, consider că întreaga clasă politică românească are obligația de a susține acest demers.
Eu cred că trebuie să privim securitatea în ansamblul ei, ca parte integrantă a calității vieții! Da, a calității vieții! Adevărata prosperitate nu poate exista fără siguranță, iar siguranța nu poate exista fără investiții constante și inteligente în apărare.
Europa se rearmează; cert. Dar nu o face împotriva cuiva, ci pentru sine, pentru noi, cetățenii ei. Până la urmă, ce ne dorim este să fim pregătiți și, fără îndoială, respectați.
De aceea, este timpul ca și România să fie parte activă din această reconstrucție strategică. Doar așa putem avea și noi o țară sigură, modernă și, la rândul ei, respectată.