Viaţa pe Marte, un pic mai departe: nu există metan în atmosfera planetei

Curiosity nu a descoperit metan în atmosfera lui Marte

NASA a anunţat astăzi că roverul Curiosity nu a reuşit să găsească metan în atmosfera marţiană. Descoperirea vine ca o surpriză, deoarece până acum cercetătorii indicau faptul că atmosfera de pe Marte conţine această substanţă.

Laboratorul din roverul marţian a făcut mai multe teste extensive pentru a descoperi urmele de metan. Întrebarea a fost pe buzele multor cercetători până acum, deoarece metanul ar putea fi un indiciu al existenţei vieţii şi poate fi produs artificial.

"Această descoperire ne va permite să ne canalizăm eforturile în altă parte, pentru a vedea dacă există viaţă pe marte", a declarat Michael Meyer, şeful expediţiei NASA Curiosity. "Reduce posibilitatea existenţei microbilor producători de metan de pe Marte, dar ne vom îndrepta atenţia spre alte tipuri de metabolism microbian. După cum ştim, foarte mulţi microbi tereştri nu generează metan", a mai declarat Meyer.

Curiosity a analizat de şase ori atmosfera planetei, din octombrie 2012 până în iunie 2013 şi nu a detectat nicio urmă de metan. Instrumentul folosit, Tunable Laser Spectrometer, este unul dintre cele mai performante din lume. Dacă acesta nu a descoperit metan, înseamnă că acesta nu exista sau concentraţia lui este mai mică de 1,3/miliard, 1/6 din cantitatea estimată până acum.

Estimările finale ale cercetătorilor NASA arată că, dacă metanul ar exista în atmosfera lui Marte, concentraţia sa ar fi de 50 de milioane de ori mai mică decât cea din atmosfera Pământului."Nu există o modalitate ştiută prin care metanul poate să dispară rapid din atmosferă. Este persistent. Ar rămâne sute de ani în atmosfera marţiană. Fără o metodă de a-l disipa din atmosferă rapidă, măsurătorile noastră indică faptul că acesta nu poate fi introdus prin orice alt mecanism biologic, geologic sau degradare ultravioletă", a declarat Chris Webster de la Jet Propulsion Laboratory din Pasadena.

Metanul conţine un atom de carbon şi patru atomi de hidrogen în fiecare moleculă. Rapoartele anterioare privind concentraţia metanului pe Marte estimau existenţa unei cantităţi mai mari, de tipul 45/miliard. Este o hidrocarbură prezentă în sistemul solar şi ar fi fost o dovadă a prezenţei organismei vii pe planeta Marte. De asemenea, nu se poate spune că metanul a dispărut de pe Planeta Roşie.

Haideţi să discutăm. Vă aşteptăm pe Facebook Tech Adevărul.