Descoperirea care ar putea rescrie istoria unui element vital: sub scoarţa Pământului e un ocean de trei ori mai mare

Sub scoarţa Pământului, cercetătorii au descoperit o rezervă imensă de apă, estimată la a fi de trei ori mai mare decât volumul oceanelor planetei de la suprafaţă.

Oceanul subteran descoperit de cercetători de la Universitatea Nortwestern este ascuns în interiorul unei roci, care se află la 700 de kilometri adâncime, în mantaua Pământului. Acesta este stratul de roci fierbinţi dintre scoarţă şi miez. The Verge notează că echipa condusă de Steven Jacobsen a folosit o colecţie de 2.000 de seismometre pentru a studia valurile seismice care „călătoresc“ spre centrul planetei. La trecerea prin diversele tipuri de roci, aceştia au stabilit ce tip sunt.

Rezervorul imens de apă oferă un unghiu nou de vedere şi studiere a originii apelor de la suprafaţa planetei. Unii geologi iau în calcul că apa a fost adusă de cometele care au lovit Terra, dar noua descoperire îi face pe alţi experţi să se întrebe dacă nu cumva apa a ajuns cu mai mult timp înainte în interior. Cel puţin asta consideră Steven Jacobsen, iar teoria aceasta va fi următoarea de verificat şi demonstrat.

Prin măsurarea vitezei undelor seismice, prin cele 2.000 de seismometre, echipa lui Jacobsen a putut stabili prin ce tip de roci trec undele. Acestea au încetinit la un moment dat, întrucât rocile îmbibate în apă sunt traversate într-un timp mai mare. Pe lângă informaţiile „de pe teren“, Jacobsen a realizat şi o simulare în laborator.

„Ar trebui să ne bucurăm că acest rezervor se află la adâncime“, a spus acesta. „Dacă nu ar fi dedesubt, ar fi deasupra, adică la suprafaţa Pământului, iar singurele porţiuni de uscat vizibile ar fi... vârfurile munţilor“. Totuşi, mai avem în derulare încălzirea globală care poate topi calota glaciară şi acoperi Pământul de apă.