Bătălie cosmică: un asteroid de un miliard de tone a fost distrus de una dintre cele mai periculoase „arme“ ale Universului

O pitică albă descoperită de NASA care se aseamănă cu un pulsar. FOTO NASA

Stelele pulsar sunt corpuri fascinante ale Universului. Mai puţin interesanţi sunt asteroizii, dar când cele două corpuri se întâlnesc rezultă un eveniment memorabil pentru astronomi.

Stelele pulsar sunt foarte mici, au un diametru de circa 20 până la 30 de kilometri, dar au o densitate foarte mare şi emit energie pe la poli sub forma unui flux de particule electromagnetice. Stelele pulsar, denumite şi stele neutronice, apar în urma colapsului unei stele mult mai mari. Acestea sunt identificate doar cu un radiotelescop şi dacă emit energie în direcţia Pământului. La 37 de mii de ani-lumină distanţă, pulsarul pe numele prea lung PSR J0738-4042 a distrus cu raza sa un asteroid de circa un miliard de tone, potrivit io9.

Descoperirea a fost făcută de către cercetătorii de la Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO) din Australia, iar asta pe când foloseau telescopul Parkes pentru a studia mediul din jurul stelei. Un astfel de corp mai este cunoscut şi drept „ceasornicul Universului“, dar dacă este scos din ciclul său rezultă, de regulă, evenimente cataclismice. Astronomii au observat că e ceva în neregulă cu „funcţionarea“ acestuia şi au pus asta în seama impacturilor repetate cu asteroizi mari.

„Una dintre aceste roci trebuie că a cântărit aproape un miliard de tone. Credem că raza pulsarului a trecut prin asteroid, vaporizând materia, dar aceste particule sunt încărcate electric şi modifică într-o anumită măsură procesul care generează raza pulsarului“, a explicat Ryan Shannon, astronom CSIRO, citat de către io9. Particulele acelea încărcate electric interacţionează cu câmpul magnetic al pulsarului, generează energie, iar asta perturbă mişcarea regulată a stelei, încetinindu-i rotaţia. Totuşi, în momentul în care tot materialul ionizat va fi transformat în energie, mişcarea pulsarului va reveni la normalul de dinainte de asteroid.

Descoperirea celor din Australia este importantă pentru studii viitoare, deoarece poate confirma teoria conform căreia în jurul unor astfel de stele, din resturi, pot fi formate alte corpuri. În 1992 au fost identificate două obiecte de dimensiunea unor planete în jurul pulsarului PSR 1257+12. „Aceste resturi pot deveni «seminţele» care se vor dezvolta în asteroizi mai mari“, a spus doctorandul Paul Brook de la Universitatea din Oxford.

Află mai multe despre Univers:

Stephen Hawking demontează teoria existenţei celor mai distructive forţe din Univers: Nu există găuri negre

VIDEO Interviu istoric cu Peter Higgs pentru BBC

Ipoteză-şoc: Viaţă în Universul timpuriu?