Ştiinţa, la un nou succes: cercetătorii au identificat un nou tip de materie prin două experimente independente

Cercetătorii au descoperit din întâmplare o nouă particulă despre care nu credeau că există. Reuşita este alimentată şi de coincidenţa că aceeaşi particulă a fost identificată cu două acceleratoare diferite, din ţări diferite.

Descoperirea bosonului Higgs a fost una dintre cele mai mari reuşite ale fizicii din, poate, totdeauna, dar nici noua particulă nu este lipsită de însemnătate. Două echipe de cercetători au descoperit, în China şi Japonia, o particulă cu patru cuarci. Forma neobişnuită a acesteia derivă din faptul că majoritatea particulelor au doar doi sau trei cuarci, notează ArsTechnica.

Noua particulă a fost descoperită în Beijin cu ajutorul detectorului BES III, în timp ce în Japonia, la KEK, afost descoperită prin intermediul acceleratorului Belle. Niciunul dintre cele două laboratoare nu căuta această particulă şi nici nu exista vreun indiciu privind existenţa acesteia.

Protonii şi neutronii au câte trei cuarcui, în timp ce particulele mai puţin cunoscute, precum pionii şi kaonii, conţin câte doi cuarci. Noua particulă, care a primit numele Zc(3900), este un tetracuarc şi până acum se credea că este doar o formă ipotetică a materiei. De ce acest nume pentru particulă? Pentru că are o aparentă masă de 3.900 MeV (megaelectronvolţi) - sau 3,9 GeV (gigaelectronvolţi).

Potrivit Discovery News, fizicienii responsabili de ambele acceleratoare iau în calcul şi faptul că masa de 3,9 GeV s-ar putea datora şi unui alt efect cuantic, cum ar fi existenţa a două particule cu câte doi cuarci conectate într-un mod încă nedeterminat şi pentru o perioadă scurtă de timp. Totuşi, acest fenomen a fost detectat de aproximativ 460 de ori până acum, fapt care sugerează că este vorba, cel mai probabil, de un nou tip de materie.

Vrem să discutăm cu voi, „Adevărul Tech“ este şi pe Facebook.

Descoperă mai multe subiecte din ştiinţă:

CERN: particula nouă de la „ca un boson Higgs” la „un boson Higgs”

Bosonul Higgs prevesteşte moartea Universului

Un proiect uriaş a fost aprobat: acceleratorul liniar care va demonstra că bosonul Higgs descoperit este "cel real"