Omul care vrea să schimbe comerţul online din România: Piaţa pentru ceea ce face nu există, a creat-o în 2014

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Există de aproape opt luni o companie denumită Frisbo. Foarte probabil n-ai auzit de ea. „Locuieşte“ în Braşov şi are o idee prin care vrea să transforme comerţul online din România. Aceasta este povestea unei noi etape în acest domeniu.

În Statele Unite ale Americii, domeniul în care compania Frisbo vrea să activeze este de 40% din piaţa de e-commerce. În Europa, ceva mai jos ca procent, cel mai bine stă Franţa cu 30% din acelaşi domeniu al comerţului electronic. Potenţialul este imens pentru cei care au pornit compania, deoarece în România e la 0%. „Ne aşteptăm să intre tot mai multe magazine în acest regim şi să vedem o creştere accelerată şi putem vorbi de cifre mari, deoarece este o piaţă care porneşte de la zero. Şi dacă ajungem la 1% este o creştere“, spune Bogdan Colceriu, director executiv Frisbo.

De Bogdan Colceriu am auzit anul trecut de la Sergiu Biriş, când discutam despre începuturile Trilulilu. Bogdan Colceriu s-a ocupat de branding pentru acea platformă, „YouTube de România“, iar acum încearcă o nouă piaţă cu Frisbo, serviciu de e-fulfillment.

Ce-i acesta? „Este un serviciu logistic adresat magazinelor online pentru preluarea operaţionalului acestora. Asta înseamnă că proprietarul magazinului online se concentrează pe construcţia platformei, alegerea furnizorilor, alcătuirea preţurilor, promoţiile şi marketarea magazinului său în timp ce externalizează depozitarea, procesarea, asamblarea şi livrarea comenzilor“, explică însuşi Colceriu pe blogul său.

image

Compania Frisbo este în Braşov la marginea cărui oraş este şi depozitul. De ce încearcă acum în e-commerce? În primul rând, nu există un astfel de serviciu în România. Apoi, potenţialul e imens, dar nu de la început. „În România probabil că lucrurile nu vor arăta la fel de optimist ca în aceste două ţări (n.r. - Franţa şi SUA), nu ne aşteptăm ca în următorii doi ani să ajungem la 30%, dar cu siguranţă ne aşteptăm să vină o creştere“, spune Bogdan Colceriu.

„Suntem acum în anul întâi, supranumit şi «anul de educare». Lumea începe acum să înţeleagă ce este acest sistem de e-fulfillment, de ce este mai ieftin aşa decât în regim propriu sau de ce nu este o problemă că nu îşi văd marfa direct“, completează el. Infrastructura pentru aşa ceva este în cloud, clienţii îşi pot consulta acolo indicatorii şi totul se face în timp real. De asemenea, poate fi un avantaj şi pentru curieri, se poate negocia altfel preţul din moment ce produsele mai multor magazine sunt într-un singur loc.

Diferenţele pieţei de comerţ electronic în România

Există o diferenţă reală de logistică între Bucureşti şi restul ţării, după cum au explicat Bogdan Colceriu şi Tudor Benga, director executiv Okian (primul client Frisbo). Apoi, mai există probleme aproape de graniţa ţării, unde orele de ridicare sunt mai mici. Aici apare dezavantajul logistic pe care îl poate fructifica Frisbo. Până acum, din februarie 2014, Frisbo a rulat comenzi de 500.000 de euro. „Nu este mare în comparaţie cu piaţa de e-commerce din România, care se ridică la câteva sute de milioane de euro, dar încă se pot mişca mult lucrurile, iar anul acesta vrem să îl încheiem rulând un milion de euro în comenzi. Anul viitor vrem să dublăm suma asta“ este, pe scurt, planul lui Colceriu pentru startup-ul său.

image

Compania gestionează, deja, procesele operaţionale şi logistice a 10 companii din ţară, localizate în oraşe precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Braşov, Zalău, Sibiu şi Oradea, dar şi din afară, din ţări precum Germania şi Republica Moldova, care urmează să vândă online în România. Clienţii posibili sunt cei care nu vor să dezvolte infrastructură proprie, atât software, cât şi hale şi contracte de curierat, cât şi companii care vor pentru anumite perioade.

„E-fulfillment în State a ajuns să rezolve probleme sezoniere. Spre exemplu, un client apelează de Black Friday sau când are un anumit eveniment şi nu face faţă. Pentru acele momente nu închiriază hale, nu dezvoltă software, ci externalizează“, explică Bogdan Colceriu. În prezent, Frisbo are câteva sute de comenzi zilnic, media de la înfiinţare fiind de sub 200 pe zi. Desigur, a pornit de la mai puţine, câteva zeci. Printre clienţi se numără Okian, Leonardo, Cosmetic Plant, xTDeco, Mobilena şi alte afaceri din ţară.

Preţurile pe care le practică Frisbo sunt pentru închiriere şi comandă rezolvată. Astfel, un palet în hală costă opt euro pe lună şi mai există o chirie pentru SKU (n.r. - preţ per produs stocat în hală, asta pentru că sunt produse mici care încap cu sutele pe un palet). La un calcul sumar realizat de Colceriu, un client cu 20 de comenzi pe zi poate ajunge să plătească lunar aproape 1.000 de euro. Costă doi euro procesarea unei comenzi, mai poate închiria spaţiu de maximum 100 de euro pe lună, dacă are nevoie, şi per total costurile sunt mai mici prin externalizare.

Depozitul Frisbo din Braşov, cu o capacitate integrală de 1.400 de metri pătraţi, este ocupat în proporţie de 20%. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

image

Clientul perfect pentru Frisbo este cel care are o valoare pe comandă în jurul a 100 lei. De acolo poate plăti cei doi euro, adică sub 10% cât îl costă externalizarea proesului de comandă. În final, Bogdan Colceriu afirmă că poate ajunge la profitabilitate operaţională abia în 2015, dar esenţial este să treacă de 1.000 de comenzi pe zi. Recupererea investiţie, mai târziu, poate peste doi-trei ani.

De ce ar trece un magazin online la e-fulfillment

Este mai ieftin decât în regim propriu, există o flexibilitate mai mare, putând dubla sau tripla comenzile de la o zi la alta fără a avea probleme operaţionale şi este mai rapid de implementat pentru un startup de e-commerce decât angajarea de oameni, închirierea de spaţiu şi dezvoltarea de software.

Apoi, există acces imediat la software şi flux logistic de standard ridicat la care un startup ar putea ajunge doar după ce are succes. De asemenea, nu există un stres cu învăţarea, înţelegerea şi instruirea în ce înseamnă operaţionalul unui magazin online. În final, Frisbo se ocupă şi şi de fotografierea produselor şi urcarea acestora pe site alături de informaţiile aferente.


Bogdan Colceriu într-un discurs la TEDx Cluj.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite