Robotizarea în România: cum poate ţine pasul industria cu ţările vecine

Robotizarea în România: cum poate ţine pasul industria cu ţările vecine

Roboţii colaborativi sunt folosiţi împreună cu angajaţi umani.

Aproximativ 10.000 de roboţi industriali integraţia în industria din România ar face ţara să rămână competitivă în regiunea Europa Centrală şi de Est.

Ştiri pe aceeaşi temă

Producătorii industriali din România au nevoie de investiţii masive în automatizare şi robotizare pentru a se adapta condiţiilor pieţei. Acestea sunt caracterizate de creşterea salariilor din sector, de lipsa relativă de personal calificat şi necesitatea asimilării în producţie a produselor cu valoare adăugată ridicată. Potrivit Federaţiei Internaţionale pentru Robotică, România are 11 roboţi la 10.000 de lucrători industriali, în timp ce în Polonia numărul acestora este de 28, iar în Ungaria de 57 de roboţi la 10.000 de lucrători industriali. Cehia este cea mai dezvoltată piaţă central şi est europeană, cu aproape 100 de roboţi la 10.000 de muncitori.

Potrivit Eurostat, România are circa două milioane de angajaţi în industrie, ceea ce înseamnă un stoc de 2.200 de roboţi industriali instalaţi, conform cifrelor Federaţiei Internaţionale de Robotică. Pentru a ajunge la nivelul mediu de robotizare al regiunii, de 60 de roboţi la 10.000 de muncitori, economia românească are nevoie aşadar de circa 10.000 de roboţi industriali.

Roboţii colaborativi (coboţii) sunt uşor de folosit, adaptabili, eficienţi din punctul de vedere al costurilor şi pot fi utilizaţi în siguranţă. Aceştia pot fi programaţi simplu şi repede, chiar şi de către persoane fără experienţă. Uşurinţa în utilizare echivalează cu o scădere semnificativă a costurilor, a timpului de programare şi de punere în producţie a robotului, ceea ce contribuie la recuperarea investiţiei într-un termen mult mai scurt decât în cazul roboţilor obişnuiţi, de dimensiuni mari. Deoarece coboţii nu necesită împrejmuiri de siguranţă, angajaţii pot lucra nemijlocit alături de ei, ceea ce reduce costul automatizării şi simplifică planul unităţii de producţie.

În acest context, un jucător global care încearcă să-şi dezvolte afacerea din România este Universal Robots. Strategia pentru piaţa românească în 2017 este să-şi dubleze stocul existent, de peste 100 de roboţi (22.000 de unităţi vândute în perioada 2009 - 2016). Durata de amortizare a investiţiei pentru astfel de roboţi este de 195 de zile.

citeste totul despre: