VIDEO Adevărul Live. Virgil Stănescu, despre parcursul excelent al echipei Steaua, lider în Liga Naţională de baschet

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Virgil Stănescu FOTO Marian Iliescu
Virgil Stănescu FOTO Marian Iliescu

Virgil Stănescu, preşedintele clubului de baschet Steaua EximBank a discutat cu jurnaliştii Iulian Anghel şi Andrei Militaru, la Adevărul Live.

Steaua e lider în Liga Naţională de baschet masculin, îşi dispută toate meciurile de acasă cu sala „Mihai Viteazu“ suprapopulată şi e însoţită de suporteri şi în deplasări. Un personaj cheie din formula de succes a echipei militare este Virgil Stănescu, care ocupă funcţia de preşedinte la formaţia roş-albastră. 

La cei 38 de ani ai săi şi cu o înălţime mai mult decât impunătoare (2.08m), Virgil Stănescu se remarcă prin rezultate notabile în cariera sa. În calitate de jucător, baschetul l-a purtat prin America, Rusia, Germania, Turcia, Belgia şi Italia, fiind desemnat de cinci ori cel mai bun baschetbalist din România. Interesant este că startul în acest sport a avut loc la o vârstă surprinzătoare, când era în clasa a XII-a, atunci consumându-se primul său an de juniorat. 

Aveţi doar două înfrângeri în campionat. Cum explici această evoluţie?

Prin proiectul pe care-l avem la Steaua CSM EximBank ne-am propus ca în termen mediu să ajungem de fapt unde-i locul Stelei şi a fost întotdeauna. Ne dorim performanţa şi anul ăsta ne-am propus să terminăm în primele patru echipe. Poziţia în care ne aflăm este datorită grupului de persoane pe care am reuşit cu toţii să-l facem, valorile pe care le transmitem de la jucători la antrenori şi la cei din staff. Este o poziţie extraordinară, nu ne lăsăm amăgiţi sau copleşiţi de ea. 

Este rezultatul meciurilor luate pe rând, concentrat cu ce urmează. Vedem la sfârşitul anului parcursul şi vom analiza, dar în momentul ăsta suntem într-o poziţie extraordinară şi asta s-a bazat pe strategia pe care am adaptat-o, pe ideea că ne-am bazat mult pe jucătorul român, sportivul român care poate fi model pentru copii care sunt implicaţi în proiectul nostru şi este extraordinar că avem acest randament cu ei. Ne aşteptam, sunt jucători de valoare şi suntem echipa cu cei mai puţini jucători străini din campionat. Faptul că toate astea se cumulează şi dau un rezultat atât de bun la nivel de performanţă este extraordinar, dar acesta se propagă la nivel de copii şi tineri, proiectul nostru având acum în jur de 1.200 de copii. Ne e greu să ţinem pasul cu ei, implică multe lucruri şi suntem încă subdimensionaţi, însă atât timp cât succesul există...

Cei 1.200 de copii au venit în urma evoluţiilor excelente pe care Steaua le-a avut în campionat sau e un trend de mai mult timp?

E de ceva vreme şi în proiectul nostru am luat sub umbrelă două dintre cele mai bune cluburi de copii din ţară, nu din Bucureşti, Laguna şi „Dan Dacian“ sunt elita cluburilor de baschet. De când am făcut această fuziune, acest parteneriat a crescut semnificativ numărul copiilor, pentru că brandul crează emulaţie şi aduce copiii la sport, la sală şi este extraordinar acest lucru, pentru că s-a simţit nevoia de aşa ceva şi noi suntem sigura echipă din Bucureşti din Liga Naţională.

Dar echipa mare, care e pe primul loc în clasament, în cât timp aţi reuşit s-o încropiţi şi de ce aţi apelat la jucători români? Este şi un criteriu financiar? Sunt românii mai ieftini decât străinii? Pentru că avem exemple şi în alte sporturi, cu străini aduşi pe bani mult mai mulţi şi poate şi cu o valoare mai mare.

Nu în cazul nostru. Criteriile după care ne-am orientat au fost ca proiectul să aibă o coerenţă şi din punctul nostru de vedere, jucătorul român îţi aduce nişte plusuri pe care străinul nu le poate aduce: loialitatea faţă de club, posibilitatea de identificare a copilului cu modelul. Oricât ne-am dori, un jucător american de culoare nu o să fie model în viaţa unui elev român, pentru că se identifică cu jucătorii români pe care-i avem în proiectul nostru şi orin această comunicare putem să-i aducem la sală şi să le spunem: uite, asta înseamnă sportul de fapt. Nu a fost un considerent financiar, chiar avem în echipă patru dintre jucătorii români de echipă naţională, în primii 12 români din ţară. La nivel de copii avem vreo 18 în loturile naţionale, lucrul ăsta ne crează şi această credibilitate de a face în continuare performanţă, de a creşte proiectul şi brandul şi dă un rezultat la nivel de naţională. M-ai întrebat care a fost proiectul nostru. Noi suntem în Liga Naţională de doi ani. În primul an ne-am apucat de formarea echipei foarte târziu, când altele erau deja formate şi nu am avut timp, însă am luat-o din timp pentru anul ăsta şi se vede recrutarea jucătorilor, s-a format un grup, o familie. Ne identificăm cu suporterii şi pentru asta o facem.

Sunt câţiva jucători străini care s-au integrat foarte bine, care au făcut diferenţa în teren de multe ori.

Din fericire, recrutarea jucătorilor străini a avut un mare succes anul ăsta la noi.

Cum îţi explici? Care a fost cheia integrării atât de bune?

Tindem să nu considerăm în echipă jucătorul străin, jucătorul român. Să nu se creeze bisericuţe. Faptul că avem aceşti jucători români care sunt piloni importanţi, cum ar fi Titus Nicoară, care este cel mai bun jucător din echipă. Sunt nişte lucruri care dau coeziune grupului şi fac ca jucătorii pe care i-am ales şi pe criterii umane (ne-am interesat cum sunt în grup, în echiipă) să fie soluţii extraordinare. Avem doar cinci străini, toţi dau randament şi au dat înapoi echipei exact ce ne aşteptăm de la ei.

Aş vrea să marşăm pe o altă întrebare: în urmă cu doi-trei ani eraţi în Liga a II-a, aţi făcut pasul către Liga I şi într-un timp foarte scurt sunteţi pe primul loc şi vă bateţi la titlu.

Repet, nu voi lua acest succes ca o dată din problema noastră. Prioritatea şi valorile noastre nu se aplică la unitatea de măsură a clasamentului naţional, ci la ce ne propunem să promovăm. Atât timp cât ne ţinem de strategie se văd rezultatele. Este un proiect cu suflet, cu mii de suflete, toată lumea implicată vine cu plăcere şi o face din motive altele decât materiale, simte că face parte dintr-un program special.

Spune-mi, care-i rolul antrenorului în această ecuaţie.

Este extraordinar. Suntem printre echipele cu cel mai calitativ baschet din România, spectaculos, tactic, tehnic şi asta este meritul lui. Este o persoană care respiră baschet. În primul an de revenire în ţară, acum cinci-şase ani, l-am avut jumătate de an antrenor. E senzaţional cât de mult ştie şi cât de atent e în detalii. Am păstrat legătura, l-aş fi vrut la noi în echipă. Este un atrenor care poate să motiveze grupul, să vadă şi cele mai mici probleme în mecanism. Un alt lucru bun a fost selecţia: e meticulos, jos pălăria!

Despre suporteri, vedem în imagini (13.20) o coregrafie impresionantă, mai ales pentru baschet, un sport nu atât de mediatizat în ţara noastră, faţă de fotbal. Cum îţi explici că suporterii sunt întotdeauna alături de voi la meciurile de acasă, ba mai mult, au început să vină şi în deplasare?

Încercăm să comunicăm direct cu ei, de la început am făcut asta, încercăm să ajungem la ei, să le explicăm că este echipa lor. Şi eu sunt suporter Steaua, la fel cum sunt şi ei şi lucrul ăsta ne-a identificat şi ne-a făcut mult mai uniţi. Au găsit în noi braţe deschise şi o ureche să asculte: dom'ne, ce părere ai? Pentru noi contează. Vrem să simţi acelaşi lucru ca mine, acelaşi sentiment de apartenenţă. De asta am creat conceptul de „Patron la Steaua“, prin care orice suporter poate patrona Steaua. De curând am deschis o nouă asociaţie pentru ei, ca la un moment dat să fie partener oficial în biroul de conducere. Pentru noi sunt o prioritate şi au înţeles lucrul ăsta. Am avut ultimul meci la Sibiu, unde au venit cu maşini personale, au plătit biletele, nu ştiu de când am mai avut... Ne bucurăm că avem fani în toată ţara, că brandul este atât de iubit, dar să vină un grup de suporteri oriunde în ţară şi să te susţină alături de suporterii locali este extraordinar.

Programul „Patron la Steaua“ a avut succesul scontat?

Nu este momentul să tragem linie. N-am făcut nici atât de multe eforturi pe cât am putea şi ar trebui să ajungă la cunoaşterea publicului larg. Are un potenţial enorm, asta sunt suporterii: patroni la Steaua. Cu toţii suntem şi cu toţii vrem să punem umărul să clădim acest brand care să ne reprezinte.

Ce înseamnă această asociere, Steaua - Exim? Care e legătura cu Ministerul? Mai e vreuna?

Bineînţeles. Suntem parte din Clubul Sportiv al Armatei Steaua, e un parteneriat prin care Steaua cu municipalitatea au găsit o soluţie să facă, prin noi, performanţă, sport de masă şi educaţie pentru copii. EximBank s-a alăturat extraordinar acestui proiect, este unul dintre brandurile care înţeleg importanţa educaţiei de la cel mai mic nivel al vectorului de imagine pe care-l reprezintă sportul. Am avut succes împreună şi o facem în continuare. Municipalitatea ne-a ajutat enorm în a defini ce ne trebuie împreună: să facem sport de masă, ca bucureştenii să poată ajunge să vadă un meci de baschet, să poată să joace.

Exceptând sursele financiare de la stat, mai există alţi sponsori?

Bineînţeles, ne-au fost alături Regina Maria, care ne asigură toată îngrijirea medicală. Am avut Primăria Sectorului 6, aş putea face o listă. Nu trebuie să vedem că sportul doar „mănâncă“, ci dă înapoi societăţii.

În alte sporturi, cum ar fi fotbal, există discuţii mari pe tema asta.

Noi nu suntem un sport profesionist prin definiţie, precum fotbalul, însă dacă sportul de masă s-ar mai putea susţine în privat, la cel de înaltă performanţă e puţin probabil. Primul sponsor, în Liga a II-a, a fost BMW. (...) Sunt companii care înţeleg fenomenul şi uşor, uşor, investesc timid.

Crezi că baschetul poate concura cu fotbalul?

Este greu să concurezi cu sportul rege, suntem conştienţi de asta, însă la nivel şcolar, liceal, universitar, baschetul este foarte aproapiat de fotbal, pentru că avem un avantaj: poţi să joci singur. Este sportul considerat educaţionat numărul 1 pentru că este singurul sport care te ţine cu capul sus.

Am văzut că la meciurile de acasă, preşedintele CSA Steaua, domnul Boroi, vine şi vă susţine. De asemenea şi premierul Ponta e aproape nelipsit.

Absolut toată lumea este binevenită. Domnul Boroi este o parte din proiect, în parteneriat.

Spuneam asta în contextul că e foarte ocupat, totuşi, fiind comandantul unui club atât de mare, dar totuşi îşi rupe din timp şi vine la fiecare meci.

Este foarte activ în prezenţa lui faţă de sportivi, el a fost un sportiv de înaltă performanţă. Sunt aproape convins că e cel mai longeviv comandat din club. A fost implicat din prima secundă şi până acum.

Aţi învins la Sibiu, urmează meciul cu Cluj Napoca. E un meci destul de greu.

E extraordinar de greu şi din prisma faptului că noi mai avem probleme cu jucătorii: gripă, operaţie, dureri de genunchi. Este un meci destul de important, cu una dintre cele mai bune echipe din campionat.

Spuneai că obiectivul e clasarea pe primele patru locuri, dar nu pot să cred că în sufletul tău nu tânjeşti la campionat.

Aş fi ipocrit să zic că nu.

De când n-a mai luat Steaua campionatul?

Cred că 2002, nu sunt convins. Sunt ceva ani. Locul întâi e locul întâi, mi-l doresc, însă asta nu o să intervină în ce ne propunem să facem. Cred că am ajuns şi am rămas aici pentru că am luat fiecare meci în parte şi nu am considerat că suntem invincibili. Avem mentalitatea asta de câştigător, de performer, de oameni care ştiu ce-şi doresc.

Disputa cu Asesoft ţi se pare inegală? Vă bateţi cu ei la toate nivelele?

Noi reprezentăm echipa care are 21 de titluri naţionale. Asesoft este cea mai bună echipă din ultimul deceniu, au dominat campionatul atât timp şi merită respectul necesar. Toată lumea care joacă împotriva Asesoft vrea să facă cel mai bun meci, dar în ultimul timp Steaua merge în orice oraş şi se bucură de susţinere oriunde. Mă bucur că ni se dă atâta importanţă.

Despre All Star Game? A fost o ediţie electrizantă.

Este un meci spectacol, care nu se axează pe a juca un meci coerent, cu o miză. Miza e spectacolul, ca acel fan să-şi vadă cel pe care-l idolatrizează în jocul vedetelor. Baschetul este unul dintre puţinele sporturi în care poţi să faci aşa ceva. 

Ai văzut vreodată live un meci All Star Game?

Nu şi din păcate nu am văzut niciun meci de NBA live şi vreau să ajung la unul. La colegiu nu aveam bani să ajung la cele de ligi americane, dar cele din colegiu erau senzaţionale.

Unde e baschetul românesc la nivel european?

Cât am fost plecat am ţinut legătura mereu. Suntem în primele 10 campionate, prin investiţia constantă care s-a făcut în echipele de baschet, prin echilibrul din campionatul intern, cu jucătorii străini şi prezenţe în cupele europene, dar partea mai rea este echipa naţională. Paradoxal, nu e atât de puternică precum campionatul.


Virgil Stănescu, va fi prezent, ca invitat special, la un nou curs în cadrul ASE, cel de Marketing Sportiv. La eveniment participă titularul cursului, conferenţiar universitar doctor Mihaela Constantinescu (titularul cursului) şi profesor universitar doctor Ioana Cecilia Popescu (prodecanul Facultăţii de Marketing), invitaţii speciali fiind şeful baschetului stelist şi Cristian Gheorghe, Country Sales Manager Sport Evolution Group. „Este o bună oportunitate să arătăm că suntem interesaţi de dezvoltarea societăţii şi interacţiunea cu emdiul academic“, a declarat Mihaela Constantinescu. 

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite