STUDIU Berea are un pronunţat rol de liant social: consumată moderat, poate stimula exprimarea facială a emoţiilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Adevarul
FOTO Adevarul

Interacţiunea socială reprezintă un aspect extrem de important pentru stabilirea echilibrului nostru psihic şi relaţional. Berea, o băutură  obţinută exclusiv din cereale, hamei şi apă şi cu un conţinut scăzut de alcool, este una dintre cele mai populare alegeri în diferite contexte sociale, fie că vorbim de o ieşire cu prietenii sau o întâlnire de afaceri.

Studiile arată că, în condiţiile unui consum moderat, berea poate contribui la  exteriorizarea emoţiilor prin intermediul expresiilor feţei. 

Trei cercetători germani au publicat anul acesta, în jurnalul ştiinţific Psychology Research and Behavior Management, primul studiu cu privire la impactul consumului moderat de alcool asupra exprimării faciale a emoţiilor în contextul interacţiunii sociale.

Bazat pe analiza influenţei consumului moderat de alcool la nivelul emoţiilor, noutatea acestui studiu provine din corelaţia cu un grup ţintă bine definit – indivizii care consumă moderat alcool într-un context social, adică la diferite evenimente, întâlniri cu prieteni sau familie ori alte activităţi care presupun interacţiunea cu un grup de persoane. 

Expresiile faciale sunt o completare esenţială a comunicării verbale

Analiza a implicat treisprezece studii şi a fost realizată pe un eşantion format din adulţi cu vârsta de până în 35 de ani. Opt dintre studiile analizate au inclus participanţi de ambele sexe, trei studii au fost realizate exclusiv pe participanţi de sex masculin, iar două studii exclusiv pe participanţi de sex feminin. Datorită rolului lor evident în interacţiunea socială, expresiile faciale sunt o completare esenţială a comunicării verbale, deoarece reflectă starea emoţională a subiectului şi transmite astfel conţinutul emoţional al unui mesaj.  

Rezultatele studiului arată că un consum moderat de bere are un efect asupra exprimării emoţiilor la nivelul feţei în cadrul unui grup social. Astfel, atunci când berea este consumată în situaţii cu niveluri moderate de interacţiune socială, nu este afectată exprimarea emoţiilor pozitive, dar este redusă exprimarea facială a emoţiilor negative. Iar creşterea nivelului de interacţiune socială schimbă şi nivelul de exprimare facială a emoţiilor, demonstrându-se că un consum moderat de bere în cazul unei interacţiuni sociale ridicate afectează într-un mod dorit social exprimarea facială atât a emoţiilor pozitive, cât şi a celor negative. 

Bărbaţii, mai puţin expresivi comparativ cu femeile

Rezultatele confirmă şi diferenţele dintre sexe atunci când vine vorba despre exprimarea facială a emoţiilor, bărbaţii fiind, în general, mai puţin expresivi comparativ cu femeile. Totodată, bărbaţii utilizează mai multe expresii faciale ce pot fi interpretate ca semne de putere şi mândrie şi zâmbesc mai puţin comparativ cu femeile -7. 

„Relevanţa unui astfel de studiu provine din faptul că limbajul nonverbal este la fel de important precum comunicarea verbală într-un grup. Studii viitoare pe acest subiect, care să evidenţieze eventuale particularităţi în funcţie de sex, ar reprezenta în mod cert un pas important în cercetare. Dacă ne raportăm strict la bere, datorită conţinutului de hamei care s-a demonstrat deja că poate reduce nivelul de stres şi anxietate, exprimarea facială a emoţiilor pozitive ar putea fi chiar mai bine înlesnită. Desigur, este nevoie de o intensificare a cercetării ştiinţifice, însă există un mare potenţial în această direcţie”, spune doctorul Corina Zugravu, preşedintele Centrului de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie. 

Organizaţia Mondială a Sănătăţii a definit consumul moderat de bere ca fiind un pahar (330 ml) pentru femei şi două pahare (660 ml) pentru bărbaţi, cantităţi raportate la berea cu concentraţie alcoolică de maxim 5%.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite