STUDIU 80% din români aleg produsele în funcţie de preţ. Specialişti: „Dintre două alimente, românul îl va alege întotdeauna pe cel care e mai ieftin”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei mai mulţi dintre români aleg produsele în funcţie de preţ, majoritatea preferând să meargă la cumpărături de câte ori este nevoie, arată cel mai recent studiu făcut de InfoCons-Asociaţie pentru Protecţia Consumatorilor. Calitatea produsului este abia pe locul al doilea.

Concret, 80% din români aleg produsele în funcţie de preţ. Promoţiile şi sfaturile venite de la prieteni nu cântăresc la fel de mult în achiziţia unui produs iar în ceea ce priveşte sfatul lucrătorului comercial şi publicitatea, acestea reprezintă factori mai slabi de influenţare a deciziei de cumpărare. 

„Românii vor să economisească bani, asta şi pentru că obişnuiesc să acorde o importanţă deosebită alimentaţiei din perspectiva cantităţii. În orice caz, între două produse, unul de calitate superioară dar implicit mai scump, românul îl va alege pe cel care e mai ieftin”, a explicat psihologul Mihai Copăceanu. 

Potrivit acestuia, cu cât un aliment are preţul mai mic, cu atât şansele ca produsul respectiv să ajungă în coşul de cumpărături sunt mai mari. „Cetăţenii români aleg din punct de vedere al preţului, e criteriul suprem”, a completat psihologul. 

Totuşi, calitatea se găseşte pe locul doi în topul factorilor care influenţează decizia de cumpărare a românilor, potrivit studiului InfoCons. Mai exact, 74% dintre consumatori consideră calitatea ca fiind importantă sau foarte importantă. „Produsele mai scumpe sunt de o calitate nutriţională ceva mai bună. Ca profil, românul cumpără ce e mai ieftin şi mai gustos, dar nu alege întotdeauna calitatea, din păcate. Avem nevoie de campanii de informare”, arată medicii.

Eticheta produselor trebuie verificată cu atenţie 

În ceea ce priveşte importanţa brand-ului produselor asupra deciziei de cumpărare, consumatorii consideră în egală măsura că acesta reprezintă atât un element foarte important, important, indecis, cât şi puţin important sau foarte puţin important. De cealaltă parte, eticheta este pe ultimul loc în ordinea importanţei asupra deciziei de cumpărare, consumatorii considerând eticheta mai degrabă importantă decât foarte importantă. 

Însă, chiar şi atunci când alegem legumele, fructele şi restul alimentelor pe care le punem pe masă, completează Sorin Mierlea. Potrivit acestuia, eticheta produsului trebuie să fie în limba română, la fel şi denumirea ingredientelor, care sunt trecute în ordinea descrescătoare cantităţilor folosite în componenţa produsului. Prin urmare, în rare ocazii se întâmplă ca un cumpărător să achiziţioneze un produs în funcţie de ingredientele de pe etichetă. 

„Este esenţial să citim eticheta produsului pe care vrem să îl cumpărăm. În plus, dacă abia reuşim să descifrăm unele ingrediente este, din nou, de preferat să renunţăm la produsul respectiv, pentru că este clar că el conţine aditivi”, a declarat preşedintele InfoCons, adăugând că orice aliment, consumat într-o cantitate excesivă, poate fi nociv pentru sănătate.

Supermarketurile, magazinele preferate de români

„Trebuie să se poată distinge data limită a consumului, trecută pe produsele refrigerate cu menţiunea „A se consuma înainte de...” şi data limită pentru utilizarea optimă, exprimată cu menţiunea „A se consuma de preferinţă înainte de...” pentru alte tipuri de produse, gen biscuiţi, paste, conserve, produse congelate, băuturi etc. În momentul în care data limită pentru utilizarea optimă este depăşită, produsul poate fi consumat fără riscuri, însă o parte din calităţile lui nutriţionale şi organoleptice s-a pierdut”, notează Mierlea. 

În ceea ce priveşte locul de achiziţionare al produselor, majoritatea respondenţilor preferă achiziţionarea din supermarketuri şi hypermarketuri, însă o mare parte dintre aceştia achiziţionează şi din magazinele de cartier.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite