Miracole sau înşelătorie? Despre Sfânta Parascheva din Moldova şi Sfânta Maria de la Lourdes

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sute de mii de pelerini vin an de an la Iaşi în speranţa unui ajutor din partea Cuvioasei Parascheva. Totuşi amploarea acestor pelerinaje nu se compară cu milioanele de catolici care merg an de an la Lourdes, în Sud-Vestul Franţei.

Am fost inspirat să mă aplec asupra acestui subiect după ce am citit un alt material publicat pe Adevărul. 

Vă recomand şi vouă să îl citiţi: Dubioasa Parascheva de la Roman. Sfânta reţetă de fabricat moaşte a Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei

Nu vreau să scriu acum despre modul în care bisericile încasează milioane de euro, nici despre modul în care cheltuie aceşti bani. Nu vreau să scriu nici despre legăturile bolnăvicioase între biserici şi autorităţile statului. Vreau să arunc puţină lumină asupra presupuselor „miracole” cu care se laudă bisericile.

Aceste „miracole” sunt folosite de multe ori ca instrumente de promovare pentru a convinge cât mai mulţi credincioşi să se „lepede” de valorile materiale în favoare bisericii. Spre exemplu, sute de mii de credincioşi ortodocşi vizitează în fiecare an Catedrala Mitropolitană din Iaşi în speranţa unui miracol din partea Sfintei Cuvioase Paraschieva. Speranţa săvârşirii unui miracol e unul dintre principalele motive care îi determină pe  aceşti credincioşi să cheltuie sume impresionante de bani.

Dar oare cât de întemeiată e această speranţă? Oare chiar există posibilitatea realistă a unui miracol aşa cum promovează reprezentanţii bisericii? Sau aceşti creduli sunt victima unei înşelăciuni de proporţii gigantice? O întrebare şi mai importantă e: vrea oare biserica să analizeze diferenţa între miracole şi înşelătorii?

Înainte de a răspunde acestor întrebări poate că ar fi de folos să aflăm ce se întâmplă în alte părţi. Cel mai vizitat loc de pelerinaj din lumea catolică este Lourdes, în Sud-Vestul Franţei. Milioane de credincioşi catolici vizitează an de an locul presupusei apariţii a Sfintei Maria. Amploarea pelerinajelor la Lourdes e cu mult mai mare decât amploare pelerinajelor din România. De asemenea, acest pelerinaj din Franţa are o tradiţie mult mai bogată decât cel din Iaşi. Deci probabil cei implicaţi în organizarea pelerinajul de la Iaşi ar avea multe de învăţat de la cei din Lourdes.

O deosebire esenţială între „miracolele” atribuite Sfintei Cuvioase Paraschieva şi „miracolele” făptuite la Lourdes estă că la Lourdes s-a încercat analizarea acestor „miracole” folosind metode ştiinţifice pentru a demonstra dacă sunt miracole reale sau înşelăciuni. În acest scop a fost fondat „Biroul Medical Lourdes” acum mai bine de 100 de ani. O iniţiativă care, cel puţin declarativ, încearcă să facă lumină asupra acestui fenomen al „miracolelor”. Chiar dacă are legătură cu Biserica Catolică, biroul e condus de oameni de ştiinţă, nu de preoţi.

Poate vă întrebaţi care sunt rezultatele investigaţiilor acestui birou medical? Ei bine, pe parcursul celor mai bine de 100 de ani, au fost studiate peste 7000 de cazuri de presupuse miracole, însă din acestea doar 68 au fost declarate miracole inaxplicabile.

Deci acolo unde s-a studiat fenomenul, pentru 99% dintre presupusele miracole s-au găsit explicaţii perfect naturale, ştiinţifice. Explicaţii care nu presupun o intervenţie miraculoasă din partea unui sfânt. Mai puţin de 1% dintre „miracolele declarate” au fost declarate adevărate miracole inexplicabile. Adică acestea au măcar potenţialul de a fi cu adevărat miracole (există totuşi posibilitatea de a avea o explicaţie naturală care nu a fost găsită pe parcursul investigaţiei). Mai puţin de 1% nu e tocmai relevant din punct de vedere statistic dacă mă întrebaţi pe mine. De fapt proporţia e mult mai mică decât 1%. Asta pentru că 68 reprezintă 1% dintre presupusele miracole analizate, dar in realitate fiecare dintre milioanele de oameni aşteaptă un miracol în fiecare an, şi doar 68 din sute de milioane au fost „ascultaţi”. Dar totuşi fiecare are dreptul să creadă ce vrea despre aceste cazuri inexplicabile.

Totuşi exită o diferenţă semnificativă între abordarea Bisericii Catolice în cazul Fecioarei Maria de la Lourdes şi abordarea Bisericii Ortodoxe în cazul Sfintei Cuvioase Paraschieva. În cazul BOR nu există nici cel mai mic interes în investigarea presupuselor „miracole”. Ce interes ar avea oare BOR de a expune înşelăciunile care de multe ori sunt promovate chiar de către preoţii ortodocşi? Ce interes ar avea oare BOR în a analiza şi investiga cazurile presupuselor miracole? Nu e mai simplu oare să se folosească de eternul „CREDE ŞI NU CERCETA” pentru a masca îşelăciunile?

Sper totuşi ca în perioada următoare şi Biserica Ortodoxă să treacă printr-un proces de reformare şi de modernizare. Inclusiv în acest domeniu al analizări corespunzătoare a presupuselor miracole. Asta pentru că frauda şi înşelătoria nu sunt compatibile cu valorile creştine pe care ar trebui să le promoveze orice biserică.

Tu ce crezi despre aşa-zisele miracole?

Dar despre diferenţa de abordare între Lourdes şi Sfânta Paraschieva?

Crezi că miracolele ar trebui analizate sau ar trebui să „credem şi să nu cercetăm”?

Miracole inselatorie
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite