FOTO Cartea de salvare poate face diferenţa între viaţă şi moarte în caz de accident rutier. Raed Arafat: „Ne confruntăm zilnic cu accidente grave”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Victimele accidentelor rutiere ar putea fi salvate mai repede dacă ar avea în maşină cartea de salvare, o schiţă tehnică a autovehiculului, care conţine informaţii vitale pentru pompieri. Aşa susţine doctorul Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne (MAI), adăugând că accidentele rutiere grave sunt tot mai frecvente în ultima perioadă.

Concret, cartea de salvare este o foaie în format A 4, care cuprinde toate informaţiile despre punctele adecvate de tăiere în caz că este nevoie de descarcerare. De pildă, cartea de salvare arată locul unde se află bateria sau generatoarele de gaz ale sistemelor airbag pentru fiecare model de autoturism în parte. 

Acestea sunt marcate în culori diferite astfel încât pompierii să poată studia schiţa şi să ştie cum să intervină pentru a-l salva pe cel din maşină şi pentru a evita riscul unei explozii, de exemplu. Cartea de salvare, care poate fi descărcată de AICI, nu este obligatorie, dar ea diferă în funcţie de marca maşinii, de model şi de anul de fabricaţie, nefiind însă disponibilă şi pentru autovehiculele mai vechi de 20 de ani. 

Arafat: „În fiecare zi sunt operaţiuni de descarcerare în judeţe”

„Va ieşi o schiţă care arată zonele de interes pentru pompieri în cazul în care vor fi nevoiţi să taie maşina pentru descarcerare. Şoferii care descarcă schiţa primesc un autocolant pe care trebuie să îl lipească pe gream, iar pompierii să ştie că există acest document ajutător în maşină. Practic, hârtia vine în sprijinul salvatorilor dar în final îl ajută pe şofer şi pe victime, pentru că vor fi şcoşi mai repede din maşină”, a declarat, pentru „Adevărul”, doctorul Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din MAI. 

Medicul a mai explicat că sunt destul de multe accidente care necesită intervenţie şi în fiecare zi sunt operaţiuni de descarcerare în fiecare dintre judeţe. 

„O astfel de campanie, prin care să informăm şoferii de necesitatea cărţii de salvare, este importantă. Nu aş putea spune că sunt mai multe accidente la care să fie nevoie de descarcerare faţă de anii precedenţi, ce pot să spun este că sunt accidente tot timpul. Ne confruntăm zilnic cu accidente serioase şi grave”, a completat Arafat. 

Majoritatea deceselor, în mediul urban

    

Potrivit unui raport întocmit de Comisia Europeană în 2014, rata deceselor în accidentele rutiere produse în România este de 92 de morţi la un milion de locuitori, faţă de media europeană de 52 de morţi la milionul de locuitori.  România este urmată de Polonia şi Luxemburg - ambele cu 87, la polul opus situându-se Suedia şi Marea Britanie, cu 28 şi, respectiv, 29 de decese la un milion de locuitori.

Marea majoritate a cazurilor înregistrate în România (peste 60%) au avut loc în mediul urban, precizează CE, într-o centralizare dată publicităţii luni.

UE a stabilit un plan de acţiune în domeniul siguranţei rutiere pentru perioada 2011-2020, plan axat pe îmbunătăţirea, în acelaşi timp, a infrastructurii rutiere, vehiculelor şi, nu în ultimul rând, a comportamentului participanţilor la trafic. În cadrul acestuia, se publică în fiecare an date statistice privind evoluţia principalilor indicatori referitori la siguranţa rutieră.

Pierderi de 3% din PIB-ul ţărilor europene

La nivel european, aproape 2,4 milioane de persoane sunt rănite grav în urma accidentelor rutiere şi necesită spitalizare.

„Acest lucru pune presiune pe sistemele de sănătate, întrucât ele sunt nevoite să asigure asistenţă medicală de urgenţă de calitate, în conditiile în care şi alte sectoare din sistem prezintă prioritate. În plus, pe lânga suferinţa şi pierderile cauzate familiilor, accidentele rutiere duc la pierderea a aproape 3% din produsul intern brut (PIB) al oricărei ţări”, arată un raport întocmit de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în 2009.

Prea puţini ajung la psiholog în urma accidentelor rutiere

O problemă identificată de specialişti o reprezintă traumele cu care rămân victimele accidentelor. Potrivit acestora, în ţara noastră foarte puţini sunt cei care ajung la psiholog după ce rămân infirmi sau îi pierd pe cei dragi în accidente de circulaţie.

„Victimele traficului rutier care au dezvoltat traume şi post-traume au nevoie de o atenţie sporită a psihologului. Nu doar ei, ci şi familiile lor. Ce e mai grav e că unii dezvoltă fobie şi teamă vis-a-vis de anumite activităţi, în timp ce alţii îşi pierd o parte din abilităţi care ar putea fi recuperate prin reabilitarea neuromotorie. Din păcate, n-o face nimeni în România”, a declarat profesorul Mihai Aniţei, preşedintele Colegiului Psihologilor din România (CPR).

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite