Fumătorii, sub asediu. Noile măsuri UE împotriva fabricanţilor de ţigări, aplicabile din luna mai

0
Publicat:
Ultima actualizare:

20 mai este data stabilită de Ministerul Sănătăţii pentru transpunerea Directivei europene antitutun în legislaţia românească.

Concret, de la sfârşitul lunii mai toate pachetele de ţigări vor avea aceeaşi formă (standardizată). În plus, directiva europeană interzice folosirea aromelor în ţigarete, care facilitează fumatul prin mascarea aromelor aspre de tutun. Vor fi interzise pachetele de ţigări care imită forma rujului, destinate fetelor şi femeilor tinere, în timp ce avertismentele de sănătate obligatorii vor fi poziţionate pe marginea superioară a ambelor părţi ale pachetelor de ţigări şi tutun de rulat.

Totodată, producătorii vor fi obligaţi să menţioneze ingredientele pe care le folosesc, dar şi să respecte limitele stabilite de autorităţile sanitare din România. Referitor la ţigările electronice, acestea vor fi şi ele mai bine controlate, producătorii fiind obligaţi să precizeze câtă nicotină conţin. Oficialii europeni vor să interzică şi ţigările slim, cele cu aromă de mentă sau de fructe.

Practic, prin această decizie se doreşte ca ţigările să nu mai fie atractive pentru tineri. Dar pentru că produsele cu arome au un volum de vânzari de 3% sau mai mare în UE (spre exemplu cele cu mentol) acestea vor beneficia de o perioada de tranziţie de 4 ani, înainte de a fi interzise.

Producătorii, obligaţi să se conformeze

Deşi ştiau de mai bine de un an că sunt nevoiţi să modifice aspectul pachetului de ţigări, să mărească pictogramele de pe acestea şi să precizeze, punctual, care sunt ingredientele din ţigări, producătorii au cerut o amânare a termenului, pe motiv că nu au suficient timp la dispoziţie pentru a da curs cerinţelor din normele europene.

Magda Ciobanu, coordonatorul programului naţional Stop Fumat a explicat însă că data stabilită de guvern este bătută în cuie şi că producătorii sunt obligaţi să se conformeze şi să respecte termenele stabilite dacă vor să-şi poată comercializa produsele pe piaţa din România.

„De această directivă se vorbeşte de doi ani, ştiau că România va fi nevoită să o implementeze, dar în aceşti doi ani nu au făcut nimic. Cu patru luni înainte de transpunere, ei solicită o amânare, deşi toate detaliile legate de modul în care vor fi etichetate pachetele sunt cunoscute încă din octombrie 2015, nu era nevoie să apară legea românească, pentru că decizia este una europeană şi este publică”, a declarat, pentru „Adevărul”, medicul Magda Ciobanu.

Potrivit acesteia, proiectul de act normativ va fi prezentat în şedinţa de Guvern din data de 17 februarie 2016. „Guvernul face toate eforturile să respectăm legea şi nu acceptă prelungirea termenului, aşa cum au cerut-o producătorii”, a completat coordonatorul programului naţional Stop Fumat.

Producători: „Statul va pierde iar piaţa se va bloca”

 „La fel ca orice altă industrie, avem nevoie, însă, de minimum şase luni pentru adaptarea proceselor de producţie. Noile cerinţe privesc atât produsul, cât şi ambalajele, drept urmare este necesară achiziţionarea de noi maşini, utilaje şi materiale”, au transmis producătorii de ţigarete care operează în România, într-o scrisoare deschisă înaintată Guvernului. Aceştia au explicat că dacă nu se va acorda această amânare solicitată de ei, piaţa se va bloca, iar statul va pierde, lunar, 230 milioane euro, reprezentând taxe şi contribuţii.

„Fumătorii nu sunt influenţaţi de pictograme”

Pe de altă parte, psihologul Mihai Copăceanu a explicat, pentru „Adevărul”, că noile pachete de ţigări nu îi vor influenţa în niciun fel pe fumătorii înrăiţi care îşi vor cumpăra, în continuare, ţigări, indiferent de avertismentele care se regăsesc pe pachete. Efectele se vor simţi în special în cazul fumătorilor ocazionali.

„E o falsă judecată că va fi schimbat în vreun fel comportamentul fumătorului înrăit. Pentru ceilalţi, aromele, forma pachetului, mirosul, chiar şi culorile de pe filtre, contează. E o formă de a atrage noi clienţi, dar dacă marketing-ul nu va mai fi la fel de puternic, într-adevăr e posibil să scadă numărul celor care se apucă de fumat. Coroborat cu alte măsuri, cum ar fi creşterea preţului la pachetul de ţigări, vor fi într-adevăr rezultate. Dar numai modificarea dimensiunii pictogramelor şi publicarea unor avertismente mai agresive nu va influenţa fumătorul. Pe om nu-l interesează pictogramele”, a declarat Mihai Copăceanu.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite