Aproape 115.000 de apeluri au fost înregistrate în 2014 la Telefonul Copilului. Jumătate dintre cazurile grave semnalate au fost de molestare fizică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aproape 115.000 de apeluri au fost înregistrate în 2014 la Telefonul Copilului, iar în peste 6.000 de cazuri a fost nevoie de intervenţia autorităţilor. Specialiştii au precizat că în jumătate dintre cazurile grave sesizate a fost vorba de molestarea fizică a copiilor.

Asociaţia Telefonul Copilului a arătat marţi, într-un comunicat de presă, că anul 2014 a înregistrat, la numărul gratuit 116 111, 114.926 de apeluri. Dintre acestea, 6.071 au necesitat monitorizarea de lungă durată a specialiştilor din cadrul serviciului Telefonul Copilului, în colaborare cu reprezentanţii instituţiilor de la nivel local, arată Mediafax.

„Din numărul cazurilor în care a fost necesară intervenţia instituţiilor abilitate, 45,21% au fost cazuri de abuz asupra copilului şi violenţă în familie, respectiv 2.745 de cazuri. Formele cele mai grave sesizate au fost: molestare fizică (49,90%), neglijare (24,24%) şi abuz emoţional (15,34%)”, se arată în documentul citat.

Specialiştilor de la Telefonul Copilului li s-a solicitat şi consiliere juridică (15,60%) pentru încredinţarea minorului (48,57%), drepturile copilului (43,40%) şi alocaţii sau prestaţii sociale (8,03%).

„În 38% dintre situaţiile de consiliere juridică privind încredinţarea copilului (460 de situaţii), apelanţii s-au reprezentat pe baza consilierii oferite de specialişti Asociaţiei. 85% dintre aceştia au beneficiat de consiliere juridică pe toată perioada desfăşurării procesului", se mai arată în comunicat.

Unul din doi copii a cerut consiliere psiho-emoţională

De asemenea, unul din doi copii a solicitat consiliere psiho-emoţională de lungă durată în vederea îmbunătăţirii relaţiei cu părinţii, 30,40% dintre ei sesizând probleme legate de nevoia de comunicare, 24,05% probleme de relaţionare deficitară cu părinţii, 12,98% neînţelegeri cu părinţii, 12,46% s-au luptat cu o criză de identitate şi anxietăţi, 7,72% cu tulburări de comportament, 5,10% cu gânduri şi gesturi extreme şi 5,10% cu probleme sentimentale.

Nevoia de comunicare cu părinţii a fost sesizată, în principal, de fete (77,94%), cele mai multe din categoria de vârstă 13 - 15 ani (27,21%).

În ceea ce priveşte băieţii, nevoia de comunicare s-a evidenţiat la categoriile de vârstă 10 - 12 ani (6,37%), 13 - 15 ani (4,90%) şi 16 - 17 ani (3,18%).

Relaţionarea deficitară cu părinţii a fost exprimată mai mult de fete (76,44%. Totodată, 12,81% dintre băieţii care au exprimat probleme de relaţionare cu părinţii au între 13 şi 15 ani, iar 4,55% au 16 şi 17 ani.

Adolescenţii sunt cei care au reclamat cel mai mult neînţelegerile în familie şi tot ei au fost singurii care au sunat pentru a semnala gânduri sau gesturi extreme, respectiv 67,66 la sută fete şi 26,48 la sută băieţi.

„Raportul grupă de vârstă - gen arată că numărul cel mai mare de cazuri a fost sesizat de fete 16 - 17 ani (47,06%), fete 13 - 15 ani (20,60%), băieţi 16 - 17 ani (20,60%) şi băieţi 13 - 15 ani (5,88%)", se mai arată în comunicatul citat.

Directorul executiv al Asociaţiei Telefonul Copilului, Cătălina Florea, consideră că faptul că două treimi dintre copiii care au sunat la 116 111 au manifestat, la începutul apelului, tristeţea, apăsarea, frica, anxietatea, reprezintă un diagnostic îngrijorător şi un semnal de alarmă atât pentru părinţi, cât şi pentru profesioniştii din domeniul protecţiei drepturilor copilului, dar şi pentru societate, în general.

Copiii şi adolescenţii care au contactat 116 111 anul trecut provin din: familii nucleare (78,72%), familii monoparentale (12,96%), familii substitutive/ asistenţă maternală (3,04%), familii extinse (2,93%) şi familii adoptatoare (2,35%).

În peste jumătate din cazuri, disfuncţionalităţile familiei s-au produs din cauza unor factori impredictibili (separare, divorţ, adopţie, deces, boli cronice, accidente), iar în 45% dintre situaţii, din cauza naşterii unui alt membru al familiei şi din cauza problemelor specifice vârstei copiilor (adolescenţa).

Cele mai multe cazuri provin din mediul rural

În ceea ce priveşte mediul de provenienţă, cele mai multe cazuri provin din rural (45,92%), iar cele mai multe apeluri au fost înregistrate din regiunea Muntenia (26,45%), urmată de Moldova (16,37%), Bucureşti (14,78%), Oltenia (11,56%), Transilvania (7,94%), Dobrogea (4,33%) şi Banat (3,76%). Aproape 15% dintre apelanţi au solicitat confidenţialitate privind regiunea din care provin.

116 111 este linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Telekom România.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite