Deputaţii au dezbătut luni moţiunea simplă pe tema CFR Marfă. Mănescu: Privatizarea va continua

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şedinţa Camerei a debutat la scurt timp după ora 15.00, cu lectura textului moţiunii simple pe tema privatizării CFR Marfă FOTO Arhiva Adevărul
Şedinţa Camerei a debutat la scurt timp după ora 15.00, cu lectura textului moţiunii simple pe tema privatizării CFR Marfă FOTO Arhiva Adevărul

Deputaţii au început, luni după-amiază, să dezbată moţiunea simplă pe tema privatizării CFR Marfă, iniţiată de 72 dintre deputaţi. La dezbatere s-a aflat şi ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu.

Şedinţa Camerei a debutat la scurt timp după ora 15.00, cu lectura textului moţiunii simple de către deputatul democrat-liberal Alexandru Nazare, care figurează printre semnatari.

Potrivit textului moţiunii, “privatizarea CFR Marfă avea nevoie de o minune a Sfintei Parascheva pentru a evita eşecul”, iar Uniunea Social Liberală “a mimat în faţa FMI un proces de privatizare autentic”.

Semnatarii moţiunii au susţinut că procedura de privatizare a fost lipsită de transparenţă, iar fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, ar fi regizat “o scenetă pentru FMI”, în timp ce premierul Victor Ponta “a recurs la tertipuri pentru amânarea procesului de privatizare, precum transmiterea către CSAT”.

“Ziua de 20 iunie 2013 a fost o zi grea pentru domnul Fenechiu, a negociat, dar în final fumul alb a ieşit. Aveam o companie care depusese o ofertă conformă pentru CFR Marfă, numai că încep să apară problemele. Detalii pentru domnul Fenechiu, el avea probleme mai grave cu procesul în dosarul «Transformatorul»”, se mai arată în textul moţiunii.

Nici actualul ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, nu a fost ocolită de către deputaţii PDL şi PPDD, care i-au atribuit vina pentru eşecul privatizării CFR Marfă.

Iniţiatorii moţiunii au solicitat, la finalul lecturii, răspunsuri la o serie de întrebări referitoare la momentul în care va fi reluat procesul de privatizare a CFR Marfă, la soarta celor 11.000 de angajaţi ai companiei şi la datoriile acesteia.

Iniţiatorii moţiunii au mai cerut asumarea unei dezbateri publice asupra procesului de privatizare, inclusiv la nivel parlamentar, declanşarea unei anchete a Corpului de control al premierului şi prezentarea în Parlament a unei strategii pentru dezvoltarea sectorului feroviar din România.

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu (foto dreapta), şi-a expus punctul de vedere şi a subliniat că este al şaptelea ministru care se ocupă de procesul privatizării CFR Marfă, de când acesta a fost iniţiat.

image

“Am cerut experţilor din cadrul ministerului să răspundă cât se poate de tehnic în relatarea faptelor. Privatizarea CFR Marfă este un proiect iniţiat, modificat, în cursul celor cinci guverne şi trei legislaturi parcurse. Sunt al şaptelea ministru al Transporturilor de când proiectul a fost iniţiat, excluzând miniştrii interimari. La momentul învestiturii mele, procedura se afla deja într-un stadiu avansat de execuţie, iar rolul ministerului s-a mărginit la urmărirea strategiei de privatizare. Ca atare, obligaţia mea ca ministru a fost să cer Comisiei de privatizare să aplice legea, să respecte termenele prevăzute, lucru care s-a întâmplat”, a explicat Mănescu.

Ministrul Transporturilor a mai precizat că procesul de privatizare va continua, iar între timp vor fi disponibilizaţi aproximativ 1400 de angajaţi ai companiei CFR Marfă.

“În conformitate cu angajamentele asumate de Guvern, va continua procesul de privatizare, luând inclusiv măsurile care vizează reorganizarea acesteia. Ca urmare, a fost elaborat un memorandum care cuprinde activităţile necesare a fi parcurse şi o propunere de calendar referitoare la asigurarea unei perioade optime pentru: promovarea către cumpărător, realizarea de expertize, întocmirea de oferte preliminare. În momentul acesta, s-a înfiinţat un grup de lucru format care trebuie să delimiteze cadrul în care se desfăşoară noul proces. Compania va fi din nou evaluată: acţiunile de reorganizare şi restructurare ale companiei sunt necesare pentru îmbunătăţirea situaţiei economice. Între timp, a fost numită o nouă conducere. Se estimează că ar fi necesară o disponibilizare de circa 1416 angajaţi, care a şi fost convenită”, a mai spus ea.

Fenechiu: M-am bătut cu FMI pentru CFR Marfă

Fostul ministru al Transporturilor,  Relu Fenechiu, a vorbit despre situaţia CFR Marfă în momentul în care a preluat mandatul de ministru şi până când a demisionat din postul de la minister.

„Am constatat o situaţie mai mult decât dezastruoasă, datorată managementului defectuos şi nu neapărat prostiei şi hoţiei”, a spus Fenechiu. “Când am ajuns în minister am dispus un control la CFR Marfă. Cine ar fi cumpărat vreodată o companie care are active de un miliard şi datorii de două miliarde? CFR Marfă a pierdut contracte în perioada 2009-2012 în favoarea unor operatori privaţi. A venit luna ianuarie 2013, misiunea FMI în România şi reprezentanţii organismului au cerut să facem privatizarea într-un timp record. Îmi pare rău că nu deţin o înregistrare a discuţiei mele cu FMI. Nu cred că s-a bătut nimeni vreodată cum m-am bătut eu cu cei de la FMI. M-am uitat în ochii reprezentantului FMI şi mi-a zis că statul nu e în stare să gestioneze compania. Am cerut un răgaz de şase luni, să le demonstrez că putem aduce compania pe profit. Într-adevăr, nu am putut să-i conving”, a povestit Fenechiu.

El susţine că privatizarea nu s-a făcut în 2012, deoarece au existat două decizii ale CSAT în acest sens, iar Consiliul a respins avizarea proiectului de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare şi a cerut ministerului să continue procedura de selecţie a managementului privat.

Ulterior, Mircea Titus Dobre (PSD), a luat cuvântul în plen şi a acuzat Opoziţia că a omis, în textul moţiunii, să menţioneze evenimentele derulate anterior anului 2012.

“Colegii care au depus moţiunea au ignorat perioada anterioară anului 2012. Declinul CFR Marfă se produce în 2008, iar în 2010, pierderile se ridică la suma de 128 de milioane de euro şi numărul angajaţilor scade la 11.000. Anumiţi membri ai PSD care au făcut parte din Guvernul Boc sunt luptători ai dreptăţii astăzi, dar au închis ochii înainte”, a afirmat Dobre.

Privatizarea era în acordul cu FMI încă din 2011, a mai spus Dobre, care a arătat că acordul vorbea despre restructurarea în curs de desfăşurare şi despre reducerea personalului.

“Dacă FMI nu a impus privatizarea, să înţelegem aşadar că restructurarea era făcută pentru amuzamentul Guvernului Boc?”, a întrebat, retoric, Dobre.

În ce priveşte procesul efectiv de privatizare, social-democratul susţine că PDL “a fugit de responsabilitatea procesului de privatizare”, iar eşecul privatizării a fost determinat de factori independenţi de Guvern.

În ce priveşte procesul efectiv de privatizare, social-democratul susţine că PDL “a fugit de responsabilitatea procesului de privatizare”, iar eşecul privatizării a fost determinat de factori independenţi de Guvern.

“Ironic este faptul că PDL vorbeşte despre demisie de onoare. Dacă preţuiesc aceste principii, membrii grupului parlamentar ar trebui să prezinte demisiile cât de curând. Nu ne mai irosiţi timpul solicitând dezbaterea unor probleme create de dumneavoastră!”, a încheiat deputatul PSD.

Grupul PNL s-a arătat împotriva moţiunii simple, prin vocea deputatului liberal Mircea Roşca.

Ulterior, Mircea Toader (PDL) a luat cuvântul, spre enervarea lui Viorel Hrebenciuc. “Domnule Toader, dezinformaţi! Aţi spus că numai domnul Nazare se pricepe la Transporturi”, a comentat Hrebenciuc.

Toader i-a solicitat ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, să verifice situaţia companiei şi a anunţat că o parte dintre şinele de cale ferate au fost vândute în contul creanţelor CFR.

“Dintr-un motiv, nu ştiu care, creanţele pe care le avea CFR, au fost cumpărate de companii private, iar CFR Infrastructură a vândut în contul acestor creanţe şinele de cale ferată, care fac parte din domeniul public. Vă rog să verificaţi, doamna ministru, este caz de puşcărie!”, a avertizat Toader.

Şedinţa plenului a avut, pentru scurt timp, accente literare, când deputatul PC Ioan Diniţă le-a recitat democrat-liberalilor versuri din Eminescu şi le-a transmis că “E uşor a scrie versuri când nimic nu ai a spune”.


 

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite