Dan Şova, despre noua taxă pe benzină: Unii vor să finanţeze doar autostrăzi, alţii vor să finanţeze şi drumuri naţionale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dan Şova, la emisiunea „După 20 de ani“ FOTO Mediafax
Dan Şova, la emisiunea „După 20 de ani“ FOTO Mediafax

Ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova, a vorbit, în emisiunea După 20 de ani, difuzată la PROTV, despre finalizarea autostrăzilor din România şi despre noile taxe pe care şoferii vor trebui să le plătească.

Cele mai importante declaraţii ale ministrului:

Autostrada Sibiu -Piteşti se află pe reţeaua principală a UE, care se finanţează din fonduri de coeziune. Sibiu-Braşov se finanţează din fonduri de dezvoltare regională. Nu concurează din punctul de vedere al finanţării. Sibiu-Braşov va fi gata prima, pentru că este mai uşor de construit, e şi puţin mai scurtă. 

Toţi au vorbit de Sibiu-Piteşti, dar nimeni nu a făcut nimic. Noi trebuie să facem acum studiul de fezabilitate, care va dura între 18-24 de luni. În cel mai bun caz, va începe construcţia la finele lui 2015. La Sibiu-Piteşti, construcţia va dura 3-3,5 ani, iar la Sibiu-Braşov 2-2,5 ani.

Despre Comarnic- Braşov:

Cele două tronsoane nu concurează, au surse de finanţare diferită. La Braşov-Comarnic vom anunţa câştigătorul licitaţiei în decembrie.

Costul de construcţie a autostrăzii Comarnic-Braşov este în jurul a 1,2 miliarde de euro-1,3 miliarde de euro, nu mai mult.S-a făcut la acest moment o simulare cu trei euro pe sută de kilometri, ceea ce înseamnă un euro şi ceva (1,74 euro), având în vedere că autostrada Comarnic-Braşov va avea 58 de km.Mulţi spun că se poate termina până în 2016, dar fără ieşiri la staţiunile de pe Valea Prahovei. Cu tot cu ieşiri, am pute ajunge în 2017.

S-a făcut o greşeală aici. S-a negociat contractul cu constructorii, fără să cheme la masă potenţialii finanţatori. Noi am chemat la masă toate băncile finanţatoare care şi-au exprimat interesul. Nu pot să spun cine sunt aceste firme. Sunt din UE. Sunt inclusiv BEI, BERD, Banca Mondială care şi-au manifestat interesul de a finanţa parţial autostrada, de a face parte din creditul sindicalizat care va finanţa autostrada.

Despre noua taxă de 0, 7 cenţi:

Din cei 0,7 cenţi, dorinţa este să finenţaze autostrăzi, alţii vor să se finanţeze şi alte drumuri naţionale. Dorinţa mea este să se finaţeze doar autostrăzi. Discuţia este ca aceşti bani să fie folosiţi în infrastructura rutieră. Este o taxă foarte bine pusă. Este o taxă pusă pe litrul de benzină, cu intenţia de a finaţa autostrăzi. Intenţia este foarte clară.

În decembrie, se dau în folosinţă 115 km de autostradă. Toate lucrările programate pentru 2013, se vor finaliza în 2013. Autostrăzile Comarnic-Braşov şi Sibiu- Braşov se vor finaliza în acelaşi timp, în 2017.

Despre autostrada Transilvania:

Suplacu de Barcău, tronson de 64 de km, va fi finanţat din resurse bugetare, care va fi finalizat până în 2016. 230 de milionae de euro costă finalizarea autostrăzii, iar, în final, costul total va ajunge la 330 de milioane, cheltuieli de utilităţi.

Rămâne o porţiune de 100 de km între Suplacu de Barcău şi Gilău, pe care vom face o concesiune. Dacă vom face concesiune, va fi taxă. Şi pe Coridorul 4 va fi taxă. Inelul 2 din centura Bucureştiului va fi finalizată în 2017, iar de atunci se va plăti taxă între Bucureşti şi Constanţa. Pasajul de la Domneşti va începe la anul şi va dura maximum 18 luni.

Despre autostreada Bucureşti-Ploieşti:
 Se va termina în centura de nord a Bucureştiului, nu chiar în oraş. Cine vrea să iasă pe la Otopeni, o ia în dreapta.Dar e o facilitate în plus că ajunge până în Colentina. Este o autostradă foarte utilă, pentru că scoate traficul din localităţi. Am cerut controale punctuale la CNADNR, nu un control de fond despre vechea guvernare. 

Contractul Bechtel este la Ministerul Transporturilor. Eu am cerut să mi se dea şi nu ştiu dacă s-a găsit. Am făcut o plângere la Parchet şi aşteptăm să se rezolve.În februarie- martie, aştept o copie a contractului chiar de la Bechetel. Din banii pe care îi avem, nu putem rezolva toate problemele de siguranţa circulaţiei.

Despre Roşia Montană:

Mama mea nu a fost niciodată consultant la RMGC. Mamam mea a lucrat exclusiv la un litigiu între Roşia Montană şi un furnizor, nu a avut nicio legătură cu acest proiect. A primti 0 lei de la RMGC. În firma care lucrează pentr RMGC , mama mea are un procent foarte mic. Nu are nicio implicare în proiectul Roşia Montană.

Despre cazul Călăraşi:

Important este că se face comisia, este bine că s-a găsit un consens. Candidatul la alegerile prezidenţiale va fi din USL, iar în acest moment acesta este Crin Antonescu. Nu cred că se vor schimba lucrurile. Victor Ponta ar face faţă unei întreceri prezidenţiale, dar el vrea să fie premier.

Ilegalităţile în cazul terenurilor achiziţionate de Ioana Băsescu sunt la CEC. Eu am avut un credit mic, de 30.000 de euro. Ar fi fost o soluţie frumoasă ca preşedintele CEC să-şi dea demisia, ilegalităţile sunt evidente. Un cetăţean român de rând într-o situaţie identică nu ar fi obţinut acest credit.

În China, a fost singura situaţie în care cineva a încercat să-mi dea mită, am mai povestit. A venit cineva la mine care a spus că a înţeles că trebuie să cotizeze la minsitru ca să rămână pe locul 1 la licitaţii. DNA intră în CNADNR de multe ori pe an, dar oamenii reuşesc să explice.

Citeşte şi:

Şova, despre creditul acordat de CEC Ioanei Băsescu : „Ilegalităţile sunt evidente. Gheţea trebuia să demisioneze“

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite