Alegerile vestimentare influenţează alegerile prezidenţiale

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Politicienii candidaţi la cea mai înaltă funcţie în stat par să fi uitat că influenţarea deciziei unui grup este un proces care implică nu doar discursuri incisive şi strategii de calomniere a oponenţilor, ci şi alinierea propriei imagini la obiectivele şi rolul pe care le au.

Cu siguranţă au uitat, altfel va trebui să înţeleg că întreaga identitate vizuală de campanie a unora dintre ei (de la apariţii TV, până la afişe electorale) este  în mod intenţionat aleasă pentru a nu atrage niciun vot şi nici pentru a-i avantaja în vreun fel.

O a doua posibilitate pe care o iau în calcul este aceea că politicienii români ignoră cu bună ştiinţă forţa mesajului vizual (oare nu au învăţat prima regulă a comunicării, aceea că mesajul vizual este întotdeauna mai convingător decât cel verbal?) şi, de asemenea, fac abstracţie de responsabilitatea pe care o au ca inevitabile modele.

Oricare ar fi motivele lor, iată cum se prezintă, în campania electorală, cei mai vizibili candidaţi la preşedinţia României în 2014:

  • Klaus Iohannis. Unul dintre bannerele aparţinând candidatului ACL îl înfăţişează pe acesta în cămaşă albă cu manşete pentru butoni şi cravată albastră cu imprimeu discret, deasupra mesajului „România lucrului bine făcut”. Intenţia pe care o citesc în această abordare vestimentară este aceea a implicării directe, active, a domnului Iohannis în acest „lucru bine făcut”, detaşarea de imaginea politicianului care merge în zone sinistrate, în costum, cămaşă albă şi pantofi oxford din piele netedă. Renunţarea la sacou sugerează implicare, empatie, accesibilitate, în general o abordare proactivă şi responsabilă. Mesajul nu este însă susţinut până la capăt din cauza a două elemente, unul cu o influenţă majoră: butonii şi cravata. Butonii sunt un detaliu formal care contrazice ideea de „pregătit de acţiune”, „pregătit pentru a-mi sufleca mânecile”, iar cravata purtată fără sacou este o asociere care nu imprimă intenţionalitate mesajului mai sus menţionat, pare o uniformă impusă şi nedorită. Mesajul nu este susţinut nici din punct de vedere cromatic, cămaşa albă fiind cea mai formală alegere. În acest caz, potrivită ar fi fost o cămaşă bleu-ciel.
  • Apariţiile Monicăi Macovei sunt, din punct de vedere vestimentar, cele mai recognoscibile şi statornice. Însăşi identitatea vizuală a doamnei Macovei este bazată pe acest aspect constant, ceea ce este o idee bună pentru o persoană publică. La o primă vedere, s-ar părea că doamna Monica Macovei urmăreşte să emuleze ţinutele colegilor bărbaţi: costume cu pantaloni, sacouri structurate, croieli riguroase, însă privind cu atenţie la bijuterii, coafură şi manichiură, devine vizibil că aceste alegeri nu sunt întâmplătoare, ci reprezintă personalitatea stilistică a candidatului independent: austeră, androgină, lipsită de ornamente. Din păcate pentru domnia sa, culorile preponderent sobre nu transmit un mesaj suficient de memorabil şi dinamic, ci mai curând pasivitate şi conservatorism. Fără a face o comparaţie, căci o astfel de acţiune nu serveşte nimănui, privind-o pe doamna Monica Macovei, mă duc cu gândul la preşedintele Camerei Reprezentanţilor a Statelor Unite ale Americii şi al treilea om în stat,  Nancy Pelosi, cunoscută nu doar pentru reformarea sistemului de sănătate, ci şi pentru ţinutele sale cu aspect autoritar, dar feminin, sobru şi totuşi actual. Modul în care Nancy Pelosi abordează stilul vestimentar sugerează faptul că a înţeles importanţa imaginii în politică. Chiar dacă nu este principala preocupare, reprezintă unul dintre costurile participării. La fel de important ca strângerile de mână ale bătrânilor, mângâierile pe creştet ale copiilor şi serbările populare de la Agnita.  
  • Victor Ponta. Din afişele electorale ale candidatului USL se zăresc doar o cravată cu nodul incorect realizat şi un contrast cromatic insuficient de puternic pentru mesajul care se doreşte a fi transmis. Victor Ponta a renunţat la asocierea cromatică costum negru-cravată roşie, aspră şi uşor vulgară, pentru costumul bleumarin-cravata albastră/bleu, ştiut fiind că bleumarinul sugerează onestitate, seriozitate, empatie, siguranţă, iar albastrul este expresia cromatică a comunicării sincere şi devotamentului. Există, din acest punct de vedere, o cale de mijloc, mult mai eficientă, pe care, spre binele domnului Ponta, consilierii, soţia sau el însuşi, vor trebui să o găsească. Restul apariţiilor sale vestimentare din timpul campaniei, sunt îndoielnice şi stângace. Unul dintre exemplele recente, vizita la New York, cu ocazia Adunării Generale a O.N.U.  ni-l prezintă pe  Victor Ponta într-un costum al cărui sacou pare să nu-i fie prea confortabil în zona abdominală, dar compensează, în mod nefericit, la mâneci şi prin cravata cu un imprimeu mult prea banal pentru o astfel de ocazie, la care cel mai mult deranjează nodul minuscul. Postura asimetrică a politicianului (umărul stâng mai ridicat decât cel drept, în mod curent, nu doar în această ipostază) impune ajustarea mânecilor sacourilor pentru a evita formarea inesteticelor cute vizibile, în acest caz, în zona umărului drept. Pantalonii sunt, în mod evident (se pare că nu suficient de evident pentru domnul Ponta), croiţi pentru o cu totul altă tipologie anatomică.
  • Subtilitatea şi moderaţia nu sunt punctele forte ale Elenei Udrea. Vizibil interesată de aspectul exterior, pare să ignore cu desăvârşire faptul că statutul de politician vine la pachet cu cel de model, urmărit şi imitat de un public numeros. Ori a purta unghii false de culoare roz intens, machiaj smokey-eyes la orele prânzului, o nuanţă orbitor-artificială a părului, în ţara în care femeile îşi tatuează sprâncenele, măresc sânii, injectează buzele, încă înainte de a deveni majore, este o dovadă fie a necunoaşterii publicului, fie a ignorării nevoilor lui. În plus, afişarea accesoriilor, bijuteriilor sau pieselor vestimentare ostentativ costisitoare o poate costa pe Elena Udrea multe voturi resentimentare. Voturi care probabil nu sunt o pierdere suficient de importantă, căci unei alte categorii i se adresează candidata PMP cu afişele electorale din mediul online care o reprezintă „costumată” în uniformă albă, împreună cu mesajul asociat „bună pentru România”.
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite