Perseverentă. Cum vrea Firea să facă ordine în traficul sufocant al Capitalei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Benzile unice au creat haos în trafic
Benzile unice au creat haos în trafic

Experimentul ratat al benzii unice pentru transportul în comun, din nordul Capitalei nu a descurajat-o pe primăriţa Gabriela Firea. Municipalitatea vrea să însoţească această măsuri de altele complementare, precum extinderea parcului de autobuze şi troleibuze, modernizarea infrastructurii de tramvai, dar şi lărgirea unor străzi.

Haosul care a cuprins traficul în partea de nord a Capitalei după ce municipalitatea a „experimentat” benzile unice pentru mijloacele de transport nu au descurajat-o pe primăriţa Gabriela Firea. Aceasta nu vrea să renunţe le ele, dar spune că va acţiona astfel încât această măsură să fie cât mai eficientă. Pentru a-şi susţine decizia, Firea a avertizat că în foarte scurt timp oraşul va fi complet blocat dacă nu vor fi luate măsuri de descurajare a traficului rutier individual, astfel încât bucureştenii să folosească mai mult transportul în comun. „Nu se pune în niciun caz problema să renunţăm la culoarele unice. Planul de Mobilitate Urbană Durabilă precizează clar că una dintre măsurile care duc la creşterea mobilităţii este realizarea acestor benzi destinate transportului public”, a pledat primăriţa.

Aşa că Gabriela Firea i-a pus la treabă pe reprezentanţii direcţiilor de transporturi şi utilităţi din primărie pentru a stabili cum se vor aplica măsurile care vor însoţi introducerea culoarelor unice pentru transportul în comun în Bucureşti.  

Concret, RATB va spori numărul de autobuze care circulă pe liniile care vor beneficia de acest culoar şi se vor înfiinţa noi linii preorăşeneşti care să preia o parte dintre navetiştii care vin zilnic în Bucureşti.

Ideile primarului

Principalele proiecte ale municipiului Bucureşti, sub conducerea Gabrielei Firea, pentru fluidizarea traficului rutier în zonă Bucureşti-Ilfov vizează introducerea de benzi de circulaţie cu prioritate pentru transportul public pe o distanţă de 25 kilometri, dar şi achiziţia a 100 de troleibuze, 100 de tramvaie şi 400 de autobuze. Municipalitatea vrea să modernizeze infrastructura de tramvai, să o extindă cu 41 de kilometri de cale dublă, precum şi să reabiliteze aproximativ 1.800 de staţii RATB.

Alte măsuri avute în vedere de Primăria Capitalei se referă la construcţia de parcări de tip Park & Ride la punctele-cheie de intrare în oraş, construcţia de parcări subterane, amenajarea şi lărgirea străzii Prelungirea Ghencea, lărgirea străzii Jandarmeriei, reconfigurarea întregii zone de birouri Pipera - strada Fabrica de Glucoză, strada Dimitrie Pompeiu, strada Petricani, strada Andronache, Şoseaua Colentina, amenajarea infrastructurii utilitare pentru biciclete (piste şi locuri de parcare), precum şi extinderea sistemului de închiriere biciclete (bike-sharing), crearea de noi zone cu prioritate pentru pietoni şi biciclişti în centrul oraşului, concomitent cu modernizarea spaţiul urban public şi îmbunătăţirea condiţiilor de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusă, regândirea şi extinderea sistemului de management al traficului.

Soluţia occidentală

Specialiştii spun că măsura benzii unice este bună, dar nu are nicio valoare dacă nu vine la pachet cu altele. „Nu putem lua decât soluţia din Occident. Conceptul de bandă unică trebuie să vină la pachet cu mai multe măsuri: trafic monitorizat cu camere video, amenzi de câteva mii de lei şi redefinirea transportului în comun. Trebuie să ai o variantă, nu doar blocaj în trafic. Dacă nu se iau măsuri la pachet, nu va fi mare brânză. Aşa dacă mă trezesc pe bulevard cu nişte stâlpişori pe o bandă nu se rezolvă nimic”, a explicat sociologul Alfred Bulai.
Înainte însă de a se da drumul la benzile unice, este nevoie de o campanie de informare, pentru ca oamenii să nu fie luaţi pe nepusă masă.

„Trebuie făcută mai întâi promovare timp de 4-5 luni, pentru ca lumea să ştie, eventual o consultare publică. În Occident, sunt nişte amenzi inimaginabile pentru încălcarea benzii unice. Se pot lua şi alte măsuri: taxă pentru intrarea în centru, taxe mai mari pentru parcările din centru şi timp limitate de staţionare. Mai sunt zeci de mii de maşini lăsate în paragină, care blochează domeniul public. Sunt multe lucruri care ar trebui făcute, dar sigur nu sună bine pentru niciun politician”, a mai spus sociologul. 

Experiment ratat

Reamintim că, luni dimineaţă, Primăria Capitalei a testat introducerea benzii unice pentru autobuzele RATB pe Şoseaua Bucureşti - Ploieşti, pe sensul de intrare în Capitală, decizie care a transformat în haos traficul în nordul Capitalei.

S-au format cozi încă de la Săftica, unde maşinile au stat în coloană şi s-au parcurs cinci kilometri în mai mult de o oră, traficul fiind îngreunat din zona Academiei de Poliţie, unde se trecea de la trei benzi de circulaţie la două benzi, până la Casa Presei Libere.

Ulterior, primarul Gabriela Firea a anunţat că se va circula din nou fără restricţii pe tronsonul Băneasa-Piaţa Charles de Gaulle şi că proiectul benzii unice va fi reluat după începerea vacanţei şcolare.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite