Păcăleli de Black Friday. Detaliul vital care vă anunţă că un site v-ar putea înşela

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: 123RF
Foto: 123RF

Comerţul pe internet este în mare vogă acum, dar zeci de români cad zilnic în cursa unor oferte false. Numărul site-urilor care păcălesc cumpărătorii este în acest moment în creştere, conform datelor oficiale.

Clienţii accesează pagini web care nu au suficiente elemente de siguranţă, iar Poliţia Română avertizează asupra acestui pericol.

În colţul din stânga sus trebuie să apară pictograma unui lacăt, semnalează Poliţia Română, în acest fel ştim că site-ul este unul sigur.

Poliţiştii au vor să îi ferească pe consumatori de păcăleli în perioada reducerilor, mai ales cele promovate sub numele „Black Friday”. Aceştia au realizat şi un ghid prin care se pot orienta mai uşor în modul online, conform Digi24.

Iată ce semnalează ghidul:

”Un ghid de siguranţă online...de ghidul celor mai bune oferte se ocupă alţi influenceri cu linkuri afiliate...noi suntem influenceri de siguranţă online (ne place să credem).

Unii spun că lumea nu prea citeşte texte lungi pe net...dacă nu mai ai chef de citit, dă scroll la ultima frază, acolo o să afli tot ce ai nevoie.

1. CONEXIUNEA LA INTERNET

Atunci când navigaţi pe web de pe dispozitivul dumneavoastră, asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS, unde pictograma unui lacăt îţi spune că pagina accesată este securizată. Puteţi verifica întotdeauna acest lucru la începutul adresei URL. Exemplu: https://www.politiaromana.ro/

2. COMERCIANŢII

Aveţi încredere doar în magazinele oficiale de aplicaţii pentru mobil! Nu faceţi niciodată click pe un link sau o anexă dintr-un e-mail sau SMS nesolicitat.

Verificaţi adresa de pe care v-a fost transmis mesajul. De multe ori aceasta provine de la un domeniu care nu are legătură cu acea companie.

Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail.

Este preferabil să cumpăraţi de la companii cunoscute sau cu care aţi mai avut anterior contacte comerciale şi despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumuri ori pe site-urile de evaluare a serviciilor.

Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conţine greşeli gramaticale, greşeli de ortografie sau cu rezoluţie mică.

Dacă se cumpără bunuri de la persoane fizice, trebuie cerute documentele de provenienţă a bunului respectiv (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanţie emis de producător.

3. PLATA

Nu plătiţi în avans bunurile comandate prin internet de la persoane necunoscute!

Folosiţi un serviciu de curierat cu plata ramburs ce permite deschiderea coletului la primire. Plătiţi pentru marfă după ce v-aţi asigurat că aţi primit ce aţi comandat.

În cazul în care efectuaţi totuşi plata online pentru diferite produse, fiţi atenţi când oferiţi detaliile cardului de credit sau debit pe internet. Refuzaţi tranzacţia dacă vi se cere codul PIN. Este normal să vi se ceară codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscripţionat pe card).

Este mai sigur să folosiţi un card de debit dedicat tranzacţiilor on-line pe care să îl încărcaţi numai cu suma necesară achiziţiei.

Foarte important este să cunoaşteţi situaţia financiară de pe card, atât înainte de a efectua o tranzacţie, dar şi după. Este posibil ca uneori să vă fie încasată mai mult decât suma de pe factura, fără a va da seama de acest lucru.

4. PREŢUL REAL ŞI CALITATEA PRODUSELOR

Atunci când vreţi să cumpăraţi un produs, informaţi-vă înainte! (chiar cu câteva luni înainte), despre preţul în magazin al acelui produs, dar şi în mediul online, al mai multor comercianţi (de regulă, aici nu ar trebui să fie adaosuri comerciale la fel ca în magazin).

O practică înşelătoare folosită de comercianţi poate fi mărirea preţului la un produs înainte de perioada reducerilor, iar la final, clienţii, deşi cumpără la promoţie, plătesc un preţ mai mare decât cel iniţial.

Pe internet există mai multe comparatoare de preţuri cu ajutorul cărora puteţi vedea dacă alţi comercianţi au preţuri mai mici la acelaşi produs sau categorie de produse.

Verificaţi cu mare atenţie preţul unui produs pe mai multe magazine sau chiar căutaţi istoricul de preţ al acestuia!

Pot exista abateri de informare privind caracteristicile produsului, dar şi cu privire la momentul încheierii contractelor.

Fiţi la curent cu specificaţiile unui produs! Citiţi şi review-urile!

În campaniile din mediul online pot să fie promovate produsele greu vandabile în magazine (fie din cauza calităţii materialelor din care acestea sunt confecţionate, fie a specificaţiilor tehnice foarte slabe), aspecte care nu pot fi verificate prin percepţia simţurilor proprii, cumpărătorul aflându-se doar „sub protecţia unui ecran al unui dispozitiv informatic” pe care îl accesează.

5. CONDIŢII DE CUMPĂRARE ŞI RETURNARE

Daca bunurile sunt expediate din străinătate, fiţi atenţi la taxele poştale şi la alte costuri pe care comerciantul nu le afişează/calculează, cum ar fi taxe vamale sau TVA.

Verificaţi politica respectivei companii de returnare a bunurilor care nu vă plac sau asupra cărora v-aţi răzgândit. Dacă vin din străinătate, s-ar putea ca taxa de returnare prin poştă să fie destul de mare.

Tipăriţi la imprimantă comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu.

ŢINE MINTE: Cea mai importantă verigă în lanţul siguranţei online eşti chiar tu, utilizatorul dispozitivului, abia apoi vin măsurile tehnice!

Îţi plac aplicaţiile gratuite? Dă-ne voie să te dezamăgim: unele dintre aceste aplicaţii nu sunt gratuite. În mediul online, dacă ceva e gratuit nu eşti nici partener, nici cumpărător, nici simplu utilizator, eşti marfa de pe raft...da, eşti împachetat frumos şi nici nu îţi dai seama.

Nu se oferă nimic gratuit, fie ţi se vizează datele, fie se vizează instalarea unui malware care ulterior să aibă alte efecte asupra sistemului.

Uită-te la aplicaţii şi vezi că acolo oferi nişte permisiuni. Ce nevoie are o aplicaţie să îţi acceseze contactele dacă acea aplicaţie nu-ţi foloseşte contactele în mod normal? Sau fotografiile sau alte date...printre care şi cele de internet banking.

Am început cu o vorbă de pe net şi terminăm cu una din popor: cine nu cască ochii, cască punga”.

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite