Noul ministru al Educaţiei, taxat dur pentru apologia plagiatului. Care a fost prima măsură luată de Valentin Popa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Valentin Popa şi Mircea Dumitru FOTO Mediafax
Valentin Popa şi Mircea Dumitru FOTO Mediafax

Gestul lui Mircea Dumitru de a demisiona din Consiliului de Atestare a Certificatelor Universitare, după declaraţia halucinantă a noului ministrul al Educaţiei, Valentin Popa, referitoare la plagiat, este o reacţie împotriva mediocrităţii, spun specialiştii care vor să sancţioneze „tâmpeniile” noului ministru. Culmea ironiei, prima decizie luată de Valentin Popa a fost includerea în planurile de învăţământ a cursurilor de etică.

Noul ministru al Educaţiei, Valentin Popa, şi-a preluat, marţi, cu stângul, noile responsabilităţi, după ce chiar înainte de a depune jurământul a reuşit să târască Ministerul Educaţiei într-un nou scandal, care s-a lăsat şi cu o demisie. Concret, imediat după ce cabinetul Dăncilă a primit votul de încredere al Parlamentului, rectorul Universităţii din Bucureşti (UB), Mircea Dumitru, a anunţat că demisionează din toate funcţiile pe care le ocupă în cadrul Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU), în semn de protest faţă de poziţia exprimată public de Popa faţă de plagiat. „Prezenţa mea în acest Consiliu ar fi total irelevantă şi ar induce unui observator imparţial de bună credinţă falsa impresie a unui acord de fond între viziunea dumneavoastră şi a mea cu privire la standardele eticii academice, în timp ce mie îmi este evident, urmărind declaraţiile publice de astăzi ale domniei voastre, că aş fi pus în situaţia de a accepta compromisuri care sunt inacceptabile (…) un act salubru de minimă decenţă publică este să mă retrag din toate funcţiile asociate cu funcţionarea Ministerului Educaţiei”, a explicat rectorul UB, în mesajul adresat ministrului şi postat pe Facebook.

„Învăţământul nostru este bun. Chiar foarte bun în anumite domenii, pe anumite programe de studiu, este excelentă şi este păcat că umbrim aceste valori ale învăţământului românesc printr-o scoatere în evidenţă a unor elemente nu atât de importante, cum ar fi plagiatele, mai ales că nu prevede nicăieri legea respectivă că trebuie să punem ghilimele la un text pe care îl preluăm“, a fost declaraţia uluitoare, făcută de Valentin Popa, după audierea în Comisia de învăţământ.

Timpul rinocerilor

Specialiştii în Educaţie consultaţi de reporterii „Adevarul” cu privire la declaraţia ministrului Educaţiei despre plagiat sunt de părere că acesta nu face decât să gireze furtul intelectual, mediocritatea şi jumătăţile de măsură.

„Cel mai recent volum pe care l-am publicat se numeşte <<Timpul rinocerilor>>. Acum, suntem fix în timpul rinocerilor, nu numai în educaţie, ci în societate, în ansamblu, în care mediocritatea, formele fără fond predomină. Eu cred că Mircea Dumitru a procedat foarte corect acţionând tranşant. Am salutat gestul lui. Aici, ceea ce are relevanţă este integritatea, fără nuanţe de gri. Gestul de a demisiona este mai puternic decât acela de a sta în tranşee aproape singur, fără posibilitatea de a putea schimba ceva“, este de părere Marian Staş, expert în educaţie şi profesor de matematică la Harvard.

Acesta spune că ar fi fost de dorit ca, în primul său discurs, Valentin Popa să se refere la marile proiecte din Educaţie, în niciun caz să arunce în derizoriu fapta de plagiat. „E o problemă extrem de mare cu enunţul cinic de senin privind plagiatele, care nu face decât să gireze furtul intelectual, medicritatea şi jumătăţile de măsură, acolo unde dictatura rinocerilor se manifestă în forme agravante. Formele funcţionează foarte bine, numai că fondul este subţire şi mediocru. Nu am reţinut din discursul ministrului nimic în legătură cu proiectele esenţiale de schimbare a paradigmei educaţiei“, a mai spus expertul.

La rândul său, profesorul Ştefan Vlaston condamnă apologia plagiatului făcută de ministrul Educaţiei şi salută gestul rectorului Universităţii Bucureşti de a se distanţa de declaraţia demnitarului. „Nu putem vorbi de calitatea învăţământului dacă ministrul Educaţiei face apologia plagiatului. Grav este că dintre toţi rectorii, doar unul singur – Mircea Dumitru a găsit de cuviinţă să se distanţeze de declaraţia ministrului. E tragic. Mă aşteptam la acest gest din partea lui Mircea Dumitru, pentru că a avut o poziţie verticală tot timpul. Prestaţia lui în guvernul tehnocrat ne-a arătat un om cu coloană vertebrală. Banii în Educaţie vin de la politic. Să sperăm că Universitatea Bucureşti nu va avea de suferit din partea Ministerului Educaţiei. Trebuie să facem front comun cu toţii şi să sancţionăm tâmpeniile ministrului“, trage un semnal de alarmă Ştefan Vlaston.

Apologia plagiatului

Şi fostul ministru al Culturii Theodor Paleologu l-a taxat pe Valentin Popa, subliniind că apologia plagiatului este absolut scandaloasă, iar exprimarea acestuia „este troglodită într-un mod continuat“, nefiind vorba despre greşeli izolate, datorate emoţiei. „Pamblica o mai putem trece cu vederea. Partea proastă este că exprimarea noului ministru este troglodită într-un mod continuat, nu sunt nişte greşeli izolate, datorate emoţiei. Foarte gravă este de fapt apologia plagiatului. Este absolut scandalos. Unii dintre rectorii care au semnat pentru noul ministru al Educaţiei sunt ei înşişi acuzaţi de plagiat. Nu că ar fi mai rău decât precedentul. Să nu uităm că Liviu Pop s-a dedat unor josnicii fără nume, pentru a masca plagiatul lui Victor Ponta în 2012”, a declarat Paleologu.

Semnăturile rectorilor, trimise pe WhatsApp 

Scrisoarea de susţinere a ministrului Educaţiei Valentin Popa semnată de 45 de rectori din toată ţara stârneşte în continuare controverse aprinse. Asta mai ales după ce mai mulţi semnatari au negat că şi-au dat adeziunea. Acordul de susţinere ar fi fost dat, de fapt, prin WhatsApp sau prin convorbiri telefonice.

„În momentul în care candidatura lui Valentin Popa a fost făcută publică, o serie de colegi au avut iniţiativa unui mesaj de susţinere, din solidaritate colegială. Rectorul Valentin Popa a avut o serie de iniţiative în interesul educaţiei. Pe baza acestor proiecte, colegii noştri au propus să acordăm un mandat de încredere. Urmare a acestei iniţiative, pe baza unei proceduri utilizate demult la nivelul Consiliului Rectorilor, ceea ce numim vot electronic, s-au exprimat o serie de acorduri cu privire la susţinerea textului înaintat prin mijloace de comunicare, precum mail şi WhatsApp“, a explicat, pentru „Adevărul“, Sorin Cîmpeanu, fost ministru al Educaţiei şi unul dintre semnatarii scrisorii de susţinere. 

Cursurile de etică şi integritate academică, obligatorii din următorul an universitar

Culmea ironiei, prima decizie luată de Valentin Popa în calitate de ministru a fost includerea în planurile de învăţământ, pentru toate programele de studii universitare organizate în instituţiile de învăţământ superior din sistemul naţional de învăţământ, a cursurilor de etică şi integritate academică.

​Mai exact, începând cu anul universitar 2018-2019, cursurile de acest tip devin obligatorii în cadrul studiilor universitare de masterat şi doctorat, deoarece în aceste cicluri de studiu creaţia individuală şi cercetarea ştiinţifică au o pondere majoritară, a anunţat Ministerul Educaţiei.

Pentru studiile universitare de licenţă, cursul are deocamdată caracter opţional, întrucât partea de creaţie are o pondere mai mică, precizează ministerul.

"Adoptarea acestui ordin are rolul de a asigura, în mod structurat, pentru promoţiile viitoare, începând cu anul I de studii, cunoştinţele şi deprinderile necesare unei activităţi academice şi de cercetare, în acord cu cerinţele eticii şi deontologiei universitare. În acest context, ordinul completează cadrul normativ existent, care până acum prevedea doar obligativitatea evaluării lucrărilor ştiinţifice sub aspectul eticii universitare, fără ca anterior să fie dobândite, în mod obligatoriu, competenţele necesare pentru cei care le redactează. Documentul a fost elaborat cu scopul unei implementări coerente şi unitare a Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016-2020 şi se fundamentează inclusiv pe dispoziţiile Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Conform legii, instituţiile de învăţământ superior adoptă un cod de etică şi deontologie profesională universitară, care include obligatoriu şi „măsurile educaţionale, administrative şi tehnice care se iau pentru garantarea originalităţii lucrărilor de licenţă, master, doctorat, articolelor ştiinţifice sau a altor asemenea lucrări, precum şi sancţiunile aferente, a transmis, marţi seară, Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN). 

În acelaşi comunicat, reprezentanţii MEN spun că ministrul Valentin Popa "este adeptul abordării Toleranţă 0 faţă de abaterile de la normele de etică şi deontologie universitară, iar emiterea acestui ordin constituie primul pas din mandatul său în această direcţie". 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite