Noi reguli pentru obţinerea permisului de conducere: cine pică „traseul” nu va mai fi obligat să susţină proba teoretică odată luată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Veste bună pentru viitorii şoferi. Cei care vor pica „traseul“ nu vor mai fi obligaţi să susţină încă o dată proba teoretică. Reprezentanţii şcolilor de şoferi spun că noua lege simplifică procedurile de examinare, dar nu-i stimulează pe candidaţi să se pregătească mai bine.

Cei care au reuşit să ia „sala”, dar au picat „traseul” nu vor mai fi obligaţi să se prezinte, ulterior, la ambele probe, aşa cum este în prezent. Succesul la examenul teoretic îţi asigură accesul la cel practic de mai multe ori, pe o perioadă de un an. Abia după depăşirea acestei perioade candidaţii la permis vor fi obligaţi să repete atât cursurile şcolii de şoferi, cât şi ambele examene.

Ordinul Ministerului Afacerilor Interne pentru modificarea celui care reglementează procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere va intra în vigoare în data de 5 octombrie.

Avantaje pentru candidaţii la permis

În acest moment, pentru a obţine permisul, cei care sunt respinşi la proba practică trebuie să dea din nou ambele probe. „Principala modificare, de impact zicem noi, este aceea conform căreia calificativul admis la proba teoretică oferă posibilitatea candidatului să susţină proba practică pe toată perioada de valabilitate a cursului pe care l-a absolvit, adică un an. Dacă a picat examenul pentru permis, cursantul se poate reprograma după 15 zile şi numai după ce a făcut dovada că a mai făcut minimum 6 ore de pregătire practică în cadrul unei şcoli de şoferi autorizate”, a declarat, pentru „Adevărul”, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), comisarul-şef Mihai Enache.

Şi acestea nu sunt însă singurele noutăţi. Ordinul ministrului de Interne aduce o serie de clarificări importante. „Ordinul vine cu nişte completări, fixează anumite chestiuni, aduce mai multă claritate. De exemplu, proba practică la examen de permis pentru motociclete constă în susţinerea poligonului şi a traseului în aceeaşi zi. Ordinul MAI vine cu completări: în situaţia în care candidatul nu se prezintă la traseu în aceeaşi zi, acesta va fi declarat neprezentat şi va fi obligat să reia proba practică începând cu poligonul”, a precizat comisarul-şef Mihai Enache.

Proceduri de examinare simplificate

Reprezentanţii şcolilor de şoferi susţin că noile prevederi aduc avantaje pentru viitorii şoferi, dar vor afecta nivelul de pregătire al candidaţilor.  „Dacă mergem pe partea legii, sigur, e un drept câştigat. Dacă ne referim la latura cealaltă a pregătirii, a siguranţei rutiere, nu este bine. Asta pentru că, dacă dai proba teoretică în ianuarie şi pe cea practică în decembrie, intervine uitarea. Per ansamblu însă, noi apreciem că sunt bune aceste modificări, pentru că simplifică puţin procedurile de examinare”, a declarat, pentru „Adevărul”, prim-vicepreşedintele Federaţiei Naţionale Patronale a Formatorilor din Transportul Rutier din România (FNPFTRR), prof. Constantin Cojocaru.

Acesta mai atrage atenţia asupra faptului că actul normativ are o serie de scăpări. Astfel, ordinul nu prevede în mod expres dacă adeverinţele care atestă efectuarea a minim 6 ore de pregătire teoretică, în cazul reexaminării, vor fi eliberate de şcolile de şoferi sau de către instructori.
„Un lucru bun este faptul că elevul declarat respins la primul examen, la următorul trebuie să probeze că a făcut minimum 6 ore de instruire practică. Noi ca federaţie ne temem însă că instructorii particulari vor elibera aceste adeverinţe fără ca elevii să mai facă orele respective. Adică să vândă adeverinţele. Şcolile nu vor elibera în fals aceste adeverinţe pentru că oricând se poate verifica dacă s-au făcut orele sau nu.  Aici este o ambiguitate pentru că instructorii autorizaţi sunt legaţi de şcolile de şoferi printr-un contract. Dacă adeverinţele ar fi eliberate de şcoală şi nu direct de către instructori ar fi foarte bine. Într-o societate ca a noastră este vorba de sărăcie, banul joacă rolul principal”, a afirmat prof. Constantin Cojocaru.

Reprezentantul FNPFTRR a găsit şi alte lacune ale actului normativ. „Mai este o ambiguitate la articolul 1, care prevede că examenul traversează şi proba de poligon. Eu sper că se referă doar la motociclete şi mopede, pentru că în subsol nu este prezentată metodologia examinării pe probă de poligon la categoriile superioare. Federaţia noastră este împotriva introducerii poligonului ca probă separată, pentru că nu-i ajută pe cursanţi foarte mult”, a precizat Cojocaru. 

Programare mai rapidă la „traseu“

Prim-vicepreşedintele FNPFTRR afirmă că o atenţie deosebită ar fi trebuit acordată „bobocilor”, adică celor care dau pentru prima oară examenul de permis. Astfel, programarea la ”traseu” ar trebui să se facă mult mai repede decât în prezent.

„Am fi vrut să facem o recomandare: un cursant care dă prima dată examen să fie programat cu celeritate. Adică, în maximum 7-10 zile să intre la proba practică, bineînţeles dacă a trecut de proba teoretică. Acum, planificarea se face la o lună sau chiar la două. Am mai solicitat ca planificarea celor care au picat examenul să fie mai îndepărtată. Adică să aibă prioritate cei care dau prima oară examen”, a mai spus prof. Constantin Cojocaru.

Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Cresc amenzile de circulaţie pentru şoferii indisciplinaţi. Ce sancţiuni riscă cei care încalcă legea în trafic, de la 1 iulie

Amenzile de circulaţie vor creşte din nou de la 1 iulie, aceasta fiind a doua majorare din acest an. Astfel, şoferii care încalcă prevederile Codului Rutier pot plăti amenzi care ajung chiar şi până la 2.100 de lei, cele mai mici fiind de 210 lei.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite