Controlorii de trafic continuă planurile de grevă şi după mutarea şefului ROMATSA la Transporturi: „Se poate întoarce oricând!”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numirea lui Ion Aurel Stanciu, directorul general al ROMATSA, în funcţia de secretar de stat la Ministerul Transporturilor nu i-a convins pe controlorii de trafic să renunţe la planurile de grevă generală, anunţată pentru 1 septembrie. Aceştia susţin că plecarea lui Stanciu nu rezolvă şi revendicările. La rândul lui, premierul a atras miercuri atenţia, că nu-i plac „poziţiile de forţă” şi că aşteaptă o rezolvare a conflictului.

UPDATE: Premierul Victor Ponta i-a transmis ministrului Transporturilor, Iulian Matache, în şedinţa de Guvern, să găsească soluţii pentru ROMATSA, şeful Executivului făcând referire directă şi la salariaţi, el precizând că aceştia câştigă mai mult decât alţii şi nu-i plac poziţiile de forţă "facem", "dregem", ci cele raţionale.

„Sunt convins că puteţi să găsiţi soluţii şi nu-mi plac astea de forţă <<facem>>, <<dregem>>, ci îmi plac întotdeauna lucrurile raţionale. Cred că aveţi capacitatea în continuare să găsiţi soluţii în aşa fel încât servicii de interes naţional şi de siguranţă naţională să nu fie perturbate. Înţeleg că nu sunt probleme de bani, că bani câştigă mai mult decât...Foarte bine, e bine să câştige, nu am nimic împotriva acestei idei, dar atunci să îşi facă şi ei treabă şi toată lumea va fi mulţumită", a spus Ponta.

Ion Aurel Stanciu şi Marius Humelnicu au fost numiţi, marţi, pe postul de secretar de stat în Ministerul Transporturilor, în timp ce Virgil Dragoş Titea a fost eliberat din această funcţie.

Chiar şi aşa, tensiunile din sânul ROMATSA nu au fost diminuate. Controlorii de trafic aerian ROMATSA reconfirmă anunţul de grevă generală din 1 septembrie, dacă cele 14 revendicări pe care le au nu vor fi soluţionate, ei susţinând că problemele lor sunt „de viaţă şi de moarte" şi privesc siguranţa călătorilor.

„Greva generală a fost pornită pe baza celor 14 revendicări care au rezultat din negocierile pe contractul colectiv de muncă. Am ajuns în cele din urmă să declarăm şi această grevă, deşi nu ne-am dorit să ajungem până aici. Noi rămânem deschişi la negocieri, dacă se fac într-o manieră corectă şi fără presiuni. Deocamdată nu avem motive să renunţăm la planurile de grevă generală, dar sperăm să n-o declanşăm”, a declarat Florin Diaconu, lider sindicat ROMATSA.

În plus, sindicaliştii sunt nemulţumiţi de modul în care Ion Aurel Stanciu a plecat de la ROMATSA şi cer clarificarea situaţiei: „Domnul director Stanciu nu şi-a dat demisia, a fost numit la Ministerul Transporturilor, ceea ce înseamnă că este suspendat şi se poate întoarce oricând după ce se liniştesc apele, mai ales că se laudă că are mandat de patru ani. Probabil că în această perioadă atribuţiile de serviciu vor fi preluate de domnul Cârnu Fănică, director adjunct”, a completat Florin Diaconu.

Luni, sindicaliştii de la ROMATSA au discutat cu ministrul Transporturilor, Iulian Matache. La ieşirea din sediul Ministerului Transporturilor, Gabriel Tudorache, unul dintre liderii sindicaliştilor din Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA), a spus că nu mai există altă soluţie decât să ceară sprijinul societăţii civile, pentru că se luptă cu "un sistem bolnăvicios": "Este imposibil şi nu mai avem încredere să putem să mai negociem, reiterând inclusiv faptul că toate înţelegerile pe care le-am avut cu domnul ministru aici de faţă, cu directorul celălalt general Cârnu (Fănică Cârnu, directorul general adjunct al ROMATSA, n.r.), nu s-a ţinut cont de el, în această măsură nu avem niciun fel de posibilitate sau de încredere".

Angajaţii ROMATSA îl acuzau pe directorul Aurel Stanciu că nu a respectat nimic din ceea ce sindicaliştii au stabilit, în scris, cu Ministerul Transporturilor. Directorul general al ROMATSA, Aurel Stanciu, declara la rândul său că sindicatele au avut o poziţie inflexibilă privind solicitările angajaţilor şi că unele dintre acestea "exced prevederile legale".

Încă un sindicat intră în hora grevei generale

Între timp, şi Alianţa Naţională a Sindicatelor Bugetarilor „Sed Lex" a anunţat că se solidarizează cu salariaţii ROMATSA, care au anunţat că intră în grevă generală pe 1 septembrie, anunţând la rândul său că a început demersurile pentru a declanşa acţiuni de protest la această dată.

Biroul Executiv al Alianţei Naţionale a Sindicatelor Bugetarilor "Sed Lex", reunit miercuri în şedinţă extraordinară, a hotărât, în spirit de solidaritate cu salariaţii ROMATSA, să demareze procedurile de susţinere prin acţiuni de protest, se arată într-un comunicat al alianţei sindicale. Reprezentanţii "Sed Lex" spun că au scopuri comune cu angajaţii ROMATSA în "depolitizare şi profesionalizare instituţională" şi în "încercarea de a limita intimidarea şi încălcarea drepturilor sindicale de către cei care conduc companii private, instituţii publice etc.".

El a precizat că este vorba despre mobilizarea a 400 de sindicate. "În funcţie de cât de rapid vom reuşi să parcurgem paşii legali, la nivel naţional, în toate instituţiile şi companiile în care Alianţa «Sed Lex» are sindicate, sperăm ca aproximativ 85.000 de salariaţi ai sistemului bugetar să participe la această acţiune", se mai spune în comunicatul alianţei.

Alianţa Naţională a Sindicatelor Bugetarilor "Sed Lex" are în componenţă mai multe organizaţii sindicale din toate segmentele de activitate din domeniul bugetar, respectiv federaţiile naţionale ale sindicatelor din Finanţe, Administraţia Locală, Muncii şi Protecţiei Sociale, Statisticienilor din România, Poliţiştilor "Sed Lex" şi din Mediu. Alianţa reprezintă un număr de 185.000 de angajaţi.

Negocieri eşuate

Marcel Pârvu a demisionat, miercuri, din funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie al companiei Romatsa în contextul unei greve de avertisment de două ore, organizată de sindicatul controlorilor de trafic aerian, o premieră în istoria recentă a României.

Protestul a afectat circa 1.500 de pasageri din 17 curse planificate să decoleze sau să aterizeze pe Aeroportul Otopeni în intervalul orar 11.00-13.00. În plus, compania Wizz Air a anulat zborul Bucureşti-Londra, de la ora 12.55. În cifre, cele două ore de grevă de avertisment, în care a fost asigurat doar o treime din traficul aerian, au produs pentru Romatsa pierderi de 250.000 de euro. „Este un moment în care nu putem da înapoi şi suntem dispuşi să ajungem la grevă pe termen nelimitat, deoarece conducerea Romatsa nu ştie să facă dialog social”, a declarat Florin Diaconu, lider al Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România ATSR.

Controlorii vor să se pensioneze mai repede

Mai exact, una dintre cele 14 revendicări ale sindicaliştilor este ca vârsta de pensionare a controlorilor de trafic să scadă până la cel mult 57 de ani.

„Este o solicitare legată de siguranţa traficului, în contextul în care media de vârsta a controlorilor este de 45 de ani, una dintre cele mai înaintate din Europa. Noi aveam stipulat în contractul de muncă posibilitatea de retragere din poziţia de controlor la vârsta de 55 de ani, dar noua conducere nu este de acord”, a explicat Florin Diaconu.

În plus, sindicaliştii cer desecretizarea unor documente referitoare la grilele de salarizare necesare în procesul de negociere a contractului colectiv de muncă.

„Actele adiţionale la Contractele individuale de muncă oferite de Romatsa salariaţilor pentru semnare includ dispoziţii care fac referire la o decizie a directorului general clasată ca secretă. Ne aflăm în imposibilitatea de a negocia grilele salariale într-o astfel de situaţie, dacă nu cunoaştem documentele pentru care semnăm”, a explicat sindicalistul.

Sindicalistul avertizează că o singură zi de grevă generală a controlorilor ar afecta întregul continent, cu pierderi materiale greu de măsurat. „Va fi un haos general în toată Europa, având în vedere că 95% din traficul aerian de pe teritoriul ţării este de tranzit. În contextul conflictului din Ucraina, România ocupă o poziţie strategică pentru fluxurile aeriene Europa-Asia”, a explicat liderul ATSR.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite