De ce inspectorii ANI au făcut plângere în 2009 împotriva Ralucăi Prună, propusă pentru funcţia de ministru al Justiţiei
0
Raluca Prună, în calitate de fost preşedinte al asociaţiei Transparency International Romania, a fost cercetată de procurorii Parchetului Judecătoriei Sectorului 1, pentru fals în declaraţii. Plângerea a fost făcută în anul 2009 de inspectorii ANI, iar la sfârşitul anchetei, procurorii au decis să claseze cazul cu neînceperea urmării penale.
Mai exact, în iulie 2009, inspectorii de la Agenţia Naţională de Integritate (ANI) anunţau că au făcut plângere penală împotriva avocatului Victor Alistar (care a deţinut şi funcţia de director executiv al Transparency International) , a Ralucăi Prună (în calitate de fost preşedinte al Transparency International) şi faţă de Codru Vrabie (fost Director executiv al asociaţiei) pentru fals în declaraţii.
Asta după ce, cu o lună înainte inspectorii ANI se autosesizaseră în urma publicării în presă a unor articole din care reieşea că Alistar ar fi încălcat dispoziţiile legale referitoare la conflictul de interese şi regimul incompatibilităţilor, dar şi că Raluca Alexandra Prună şi Codru Vrabie s-ar face vinovate de fals în declaraţii. Asta pentru că cele două ar fi emis documente care ar fi conţinut declaraţii false „în scopul obţinerii pentru Alistar Teodor-Victor a avizelor de prelungire a suspendării raportului de serviciu”, arătau inspectorii de la Integritate.
Cum s-a soluţionat sesizarea
În cazul lui Victor Alistar, actul de constatare, în ceea ce priveşte incompatibilitatea, a rămas definitiv la data de 7 august 2009, prin necontestare.
În cazul plângerii penale care o privea pe Raluca Prună şi pe Codru Vrabie, Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, Bucureşti, şi-a declinat competenţa de soluţionare către Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, având în vedere calitatea de avocat a lui Victor Alistar. În urma cercetărilor însă procurorii de la Curtea de Apel Bucureşti au dat neîncepere a urmăririi penale în acest caz.
Autosesizarea din mass-media
Cu o lună înainte, ANI se sesizase din oficiu, în urma publicării unor articole din presă, potrivit cărora Alistar ar fi încălcat dispoziţiile legale referitoare la conflictul de interese şi regimul incompatibilităţilor. În urma procedurii de verificare prealabilă, inspectorii ar fi constat mai multe lucruri care ar fi fost în neregulă.
- Victor Alistar ar fi deţinut calitatea de funcţionar public – purtător de cuvânt în cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (în perioada 12 octombrie 2001 – 1 martie 2009), calitatea de Director executiv în cadrul Asociaţiei Române pentru Transparenţă (începând cu anul 2004), precum şi pe cea de avocat definitiv - titular în cadrul Cabinetului individual de avocatură “Alistar Teodor-Victor” (începând cu data de 23 ianuarie 2007 şi până în prezent);
- Victor Alistar nu ar fi respectat, în calitate de funcţionar public, obligaţia legală de declarare a averii şi a intereselor, deoarece a completat şi depus declaraţia de avere şi declaraţia de interese doar la data de 03.06.2009, după încetarea activităţii sale în cadrul ANFP (la data de 01.03.2009).
Ce au descoperit inspectorii
În urma analizării documentelor primite de la Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, Baroul Bucureşti, Casa de Asigurări a Avocaţilor – Filiala Bucureşti, Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti - Judecătoria Sectorului 1 (Bucureşti) şi Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative şi a comparării datelor înscrise, inspectorii au constatat următoarele:
1. Victor Alistar a deţinut calitatea de funcţionar public – purtător de cuvânt, în cadrul ANFP, în perioada 12.10.2001 – 01.03.2009. În perioada 05.02.2004 – 07.02.2008, raportul de serviciu dintre Teodor-Victor Alistar, în calitate de funcţionar public, şi Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a fost suspendat la iniţiativa acestuia, în temeiul “desfăşurării unei activităţi în cadrul unor organisme sau instituţii internaţionale, în alte situaţii decât cele în care funcţionarul public este desemnat de către autoritatea sau instituţia publică să desfăşoare activităţi în cadrul unor misiuni diplomatice ale României ori în cadrul unor organisme sau instituţii internaţionale” respectiv, “pentru un interes personal legitim”, motivat de “îndeplinirea mandatului de Director executiv al Transparency International România”. La baza emiterii de către Preşedintele ANFP a ordinelor prin care s-a aprobat suspendarea, respectiv, prelungirea acesteia, a fost, conform legii, statutul juridic de “organism sau instituţie internaţională”, ori de filială a unei astfel de entităţi (“Transparency International România”). Pe toată durata suspendării raporturilor de serviciu, funcţionarul public a beneficiat de dreptul de a-i fi rezervat postul aferent funcţiei publice şi de vechime în funcţia publică, aceasta din urmă reprezentând, printre altele, una dintre condiţiile de bază ale dezvoltării carierei de funcţionar public.
2. Atât Victor Alistar, cât şi Asociaţia Română pentru Transparenţă au adresat Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici mai multe cereri în vederea aprobării suspendării, respectiv, prelungirii suspendării raportului de serviciu al lui Teodor-Victor Alistar. Din partea Asociaţiei Române pentru Transparenţă, cererile au fost semnate de către Directorul executiv şi de către Preşedintele asociaţiei, funcţii deţinute la acea dată de Codru Vrabie, respectiv, de Raluca Alexandra Prună. Documentele conţin sintagmele “Transparency International România” şi “TI-Ro”, în loc de Asociaţia Română pentru Transparenţă, aşa cum este prevăzută denumirea acesteia în actul constitutiv şi statutul asociaţiei.
3. Victor Alistar este avocat în cadrul Baroului Bucureşti începând cu data de 23 ianuarie 2007, în urma promovării examenului de primire în profesia de avocat (organizat în sesiunea noiembrie 2006) şi conform Deciziei 489/1 a Decanului Baroului Bucureşti. În prezent, profesează ca avocat definitiv – titular în cadrul Cabinetului individual de avocatură “Alistar Teodor-Victor”. Conform situaţiei veniturilor şi contribuţiilor, acesta a obţinut din exercitarea profesiei de avocat, în perioada ianuarie 2007 – mai 2009, un venit de 14.610,00 lei.
4. Victor Alistar desfăşoară, începând cu data de 7 februarie 2004, diferite activităţi (consilier anticorupţie pentru Centrul de Asistenţă Anticorupţie, coordonator al Programului ALAC - în calitate de expert al TI-Ro, Director executiv) în cadrul Asociaţiei Române pentru Transparenţă.
5. Asociaţia Română pentru Transparenţă este persoană juridică română de drept privat, non-profit, neguvernamentală şi apolitică, neavând statutul juridic de “organism sau instituţie internaţională”, ori de filială a unei astfel de entităţi, conform documentelor (Act Constitutiv, Statut Asociaţie, Aviz de înfiinţare emis de către Ministerul Justiţiei şi Sentinţă civilă nr. 498/12.10.1999) aflate în evidenţa Judecătoriei Sectorului 1 (Bucureşti) - Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor. Asociaţia Română pentru Transparenţă nu a răspuns solicitării ANI de a comunica copii certificate ale documentului care atestă faptul că Asociaţia Română pentru Transparenţă este “organism sau instituţie internaţională” sau filială a unei astfel de entităţi. Conform Cartei Transparency International, societatea (Verein), cu sediul principal la Berlin, se numeste “Transparency International”, fiind înregistrată în registrul societăţilor comerciale (Vereinsregister) din Berlin Charlottenburg, Germania, sub numele “Transparency International e.V.” cu numărul de înregistrare 13598Nz.
Ce indicii au obţinut inspectorii ANI
Aspectele menţionate mai sus au fost considerate indicii temeinice privind:
- starea de incompatibilitate în care s-a aflat Teodor-Victor Alistar, în perioada 12.10.2001 – 01.03.2009, întrucât a deţinut concomitent calităţile de funcţionar public – purtător de cuvânt (în cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici), Director executiv (în cadrul Asociaţiei Române pentru Transparenţă, începând cu anul 2004) şi avocat definitiv-titular (în cadrul Cabinetului individual de avocatură ”Alistar Teodor-Victor”, începând cu data de 23.01.2007 şi până în prezent);
- existenţa unei alte stări de fapt decât cea care ar fi constituit temei legal pentru emiterea Ordinelor Preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (nr. 328/05.02.2004, nr. 136/07.02.2005, nr. 917/06.02.2006 şi respectiv, nr. 463/22.01.2008) pentru aprobarea cererilor lui Teodor-Victor Alistar şi ale Asociaţiei Române pentru Transparenţă de suspendare, respectiv, de prelungire a acesteia;
- încălcarea de către Teodor-Victor Alistar a prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, referitoare la incompatibilităţile profesiei de avocat, exercitând concomitent activităţi salarizate în cadrul altor profesii decât cea de avocat;
- săvârşirea de către Teodor-Victor Alistar a infracţiunii de fals în declaraţii, prevăzută şi pedepsită de art. 292, Cod Penal, prin prezentarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici de declaraţii necorespunzătoare realităţii, atestând, astfel, o împrejurare necorespunzătoare adevărului, cu scopul de a obţine aprobarea cererilor sale de suspendare respectiv, prelungire a suspendării raportului său de serviciu cu Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici. Conform prevederilor legale, aceste aprobări le putea obţine doar dacă Asociaţia Română pentru Transparenţă ar fi avut statutul juridic de “organism sau instituţie internaţională”, ori de filială a unei astfel de entităţi.
- săvârşirea de către Raluca Alexandra Prună şi Codru Vrabie a infracţiunii de fals în declaraţii, prevăzută şi pedepsită de art. 292, Cod Penal, prin emiterea, în calitatea pe care o deţineau de Preşedinte al Asociaţiei Române pentru Transparenţă respectiv, Director executiv al aceleiaşi asociaţii, către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici de documente care conţin declaraţii necorespunzătoare adevărului, în scopul obţinerii pentru Alistar Teodor-Victor a avizelor de prelungire a suspendării raportului de serviciu.
Cum s-a soluţionat totul
În cazul lui Victor Alistar, actul de constatare, în ceea ce priveşte incompatibilitatea, a rămas definitiv la data de 7 august 2009, prin necontestare.
În cazul plângerii penale, care o pirvea şi pe Raluca Prună şi Codru Vrabiem, Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, Bucureşti, şi-a declinat competenţa de soluţionare către Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, având în vedere calitatea de avocat a lui Victor Alistar.
Urmare a cercetărilor efectuate în cauză, prin Rezoluţia din data de 30 august 2010, Procurorul General al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti a infirmat soluţia iniţială de neîncepere a urmăririi penale, dispunând continuarea cercetărilor.
Acuzaţii reciproce
Potrivit unei investigaţii din 2010, făcută de revista Kamikaze, Raluca Prună, a reclamat la Parchet, în timpul anchetei, că semnătura de pe documentul menţionat mai sus nu-i aparţine şi a cerut să fie descoperită persoana care i-a substituit semnătura. Un an mai târziu, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti a reuşit să confirme acest lucru: „În urma cercetărilor efectuate s-a constatat că adresa nr. 1032789/02.02.2006 a Transparency International România nu a fost semnată de către Prună Raluca Alexandra“.
„Fiind audiat cu privire la acest aspect, Alistar Teodor-Victor a declarat că la data întocmirii adresei se afla la Berlin şi nu ştie cine a semnat adresa din cadrul compartimentului Secretariat al Agenţiei Române pentru Transparenţă, însă a fost semnată cu acordul verbal al numitei Prună Raluca Alexandra care se afla la Bruxelles. Alistar Teodor-Victor a precizat că nu a existat intenţia de plastografiere a semnăturii numitei Prună Raluca Alexandra, din eroare fiind semnată în numele acesteia (cu bară)“, se arăta în rezoluţia de neîncepere a urmărire penală, citată de revista Kamikaze.
“Parchet s-a dat NUP pentru ca fapta nu există”
Cazul a fost readus în discuţie publică în mai 2012, atunci când Victor Alistar a fost propus în Guvernul Ponta ca ministru delegat pentru strategii guvernamentale şi relaţia cu societatea civilă. Acesta era incompatibil cu orice funcţie publică până pe data de 7 august a acestui an, potrivit deciziei rămase definitive a ANI.
Într-o intervenţie la TVR Info, în mai 2012, Victor Alistar a dat detalii şi despre plângerea penală. "Nu e adevarat. A fost o investigatie ANI care s-a finalizat printr-un act care solicita altor autoritati sa confirme incompatibilitatea. Din verificarile de la Parchet s-a dat NUP pentru ca fapta nu exista. Atunci s-a dat una noua de neconfirmare a celor sesizate. S-a facut sesizare la ANFP si actiunea a fost respinsa de Curtea de Apel Bucuresti. Deci asta e firul. In cadrul Curtii de Apel, am declarat nelegalitate actului ANI si Curtea de Apel a confirmat, dar in 2011", a declarat Victor Alistar.