Cine-i opreşte pe şoferii groazei?! Sunt atestatele profesionale şi avizele psihologice eliberate prea uşor?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Accidentele rutiere din Bulgaria, Ungaria sau chiar Muntenegru în care mai multe persoane au murit, iar alte câteva zeci au ajuns cu răni grave în spital, arată cât de slab pregătiţi sunt cei pe mâna cărora îşi lasă viaţa turiştii atunci care pleacă în vacanţă.

În mai puţin de 24 de ore, două autocare româneşti s-au făcut zob, după ce şoferii nu le-au mai putut redresa, din cauza vitezei mult prea mari cu care circulau. Cele două accidente, din Bulgaria şi Ungaria, produse duminică şi luni, s-au soldat cu un mort şi zeci de răniţi.
Specialiştii spun că cele două evenimente sunt un semnal de alarmă asupra modului obscur în care şoferii care fac transport de persoane îşi obţin atestatele profesionale şi trec testele psihologice.

Accident după accident

Ieri-dimineaţă, un autocar cu 32 de turişti români s-a răsturnat în Ungaria în apropiere de localitatea Mako, după ce şoferul a pierdut controlul volanului. Două persoane au fost rănite grav, iar 11, mai uşor. Unul dintre pasageri a rămas încarcerat şi a fost nevoie de intervenţia pompierilor pentru a-l scoate dintre fiarele contorsionate, după care toţi răniţii au fost transportaţi la spital. Toţi cei 32 de pasageri sunt români, iar autocarul, care aparţine unei firme din Galaţi, se întorcea din Italia.

Accidentul a venit la numai 24 de ore după cel produs duminică în apropiere de Veliko Tîrnovo (Bulgaria). Acesta a repetat parcă scenariul din Muntenegru. Şoferul autocarului, în care se aflau 27 de pasageri, care veneau spre România din Turcia, de la Kuşadasi, a intrat cu viteză mult prea mare, pe carosabil alunecos, într-o curbă, pe un drum de munte. În Pasul Republika din Bulgaria, şoferul a pierdut controlul volanului, iar autocarul a căzut într-o râpă. O persoană şi-a pierdut viaţa, iar alte cinci au fost grav rănite.

Atestate profesionale luate pe şpăgi

Pentru toate acestea, specialiştii în transporturi acuză gravele lacune ale sistemului de autorizare a şoferilor profesionişti de autocare: slab pregătiţi, aceşti îşi obţin atestatele cu mult prea mare uşurinţă, de multe ori în schimbul unor şpăgi. „Discutăm de două speţe identice cu cea din Muntenegru, în care şoferii nu au ştiut cum să conducă autocarele. Este o culpă legată de pregătirea acestora, de cei care le-au pus atestatele în braţe. Adică angajaţii Ministerului Transporturilor, minister care, culmea, se află în vârful piramidei siguranţei rutiere“, a explicat pentru „Adevărul“ Augustin Hagiu, fost preşedinte al Federaţiei Operatorilor Români de Transport. 

„În România, atestatul nu se obţine corect. Când vom termina cu această golăneală şi vom aplica ceea ce este de exemplu în Germania şi vom face pregătire reală şi continuă, în care examinarea să fie corectă, atunci nu vor mai fi atâtea accidente. Cu examinări la plic nu avem cum să evităm astfel de evenimente”, a mai spus expertul.

Avize psihologice false

La rândul lui, Laurenţiu Ştefan, directorul juridic al Colegiului Psihologilor din România (CPR), susţine că situaţia privind avizele psihologice pentru şoferii profesionişti a scăpat de sub control. „Lucrurile au luat-o razna. Ministerul Transporturilor agreează pe cine doreşte şi şi-a creat o structură paralelă care oferă avize, care nu are legătură cu noi. Practic, ei apelează la anumite cabinete individuale de psihologie sau policlinici care dau avize pe bandă rulantă, dar care nu respectă metodologia şi deontologia profesiei de psiholog”, a explicat Ştefan.

„Interesele sunt foarte mari. Avem nişte pârghii de control, dar sunt insuficiente. Nu este normal ca un psiholog să elibereze mai mult de opt avize psihologice pe zi, pentru că are nevoie de timp pentru a supune şoferul profesionist la mai multe teste”, a mai precizat Laurenţiu Ştefan. Pe de altă parte, Mihai Aniţei, preşedintele CPR, arată că Ministerul Transporturilor nu are dreptul şi nu poate reglementa o profesie, în speţă profesia de psiholog în specialitatea psihologia transporturilor. „Condiţiile metodologice de exercitare a profesiei de psiholog în România se stabilesc de către Colegiul Psihologilor din România, şi nu de către Ministerul Transporturilor”, a apreciat Mihai Aniţei.

Bilanţul negru din Muntenegru

Anul trecut, în mijlocul verii, 19 români au murit şi alţi 29 au fost grav răniţi în urma unui accident produs în Podgoriţa, capitala Muntenegrului. Atunci, un autocar cu turişti români s-a răsturnat într-o prăpastie pe o şosea dintr-o regiune montană.

Vinovat de tragedie a fost nimeni altul decât şoferul, care nu şi-a adaptat viteza la condiţiile de drum. Dosarul deschis de Parchetul General în urma accidentului a fost închis în februarie 2014, când oamenii legii au stabilit că şoferul autocarului, care a murit la scurt timp după impact, a intrat într-o curbă cu 80 de kilometri la oră, mult peste viteza permisă pe acel sector de drum. ;

Răniţii din Bulgaria, în stare gravă, dar stabili

Starea de sănătate a celor şase răniţi grav în accidentul de autocar produs duminică dimineaţă în Bulgaria este una stabilă. Unul dintre pacienţi a suferit o intervenţie chirurgicală ieri-dimineaţă. Aşa a declarat doctorul Bogdan Opriţa, purtătorul de cuvânt de la Spitalul Floreasca, care susţine că cele şase persoane internate în spital – doi bărbaţi şi patru femei – au traumatisme şi fracturi, dar sunt în afara oricărui pericol.

În ceea ce-i priveşte pe ceilalţi pasageri răniţi, 16 dintre ei au fost consultaţi de medicii de la Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti şi doar trei au fost internaţi timp de 24 de ore pentru investigaţii suplimentare, a explicat şi doctorul Leonard Grecescu, purtătorul de cuvânt al Spitalului Universitar.

Răniţii sunt victimele unui grav accident rutier ce s-a produs duminică dimineaţa în Bulgaria, când un autocar s-a răsturnat într-o râpă. Vinovat pare a fi şoferul, care nu a adaptat viteza la condiţiile meteo. Bărbatul, care are 44 de ani, nu consumase alcool sau substanţe interzise, au declarat autorităţile bulgare, care au demarat o anchetă în acest caz. În urma tragediei, o tânără de 27 de ani şi-a pierdut viaţa pe loc.
 

Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

    

Anul negru al turiştilor români pe şoselele Europei. Bilanţul tragic al accidentelor rutiere din ultimele 15 luni

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite