Ce planuri are Ministerul Justiţiei pentru infama Arhivă a SIPA: Două comisii vor preda „sub cheie” delaţiunile cu privire la magistraţi către CNSAS sau către ANP
0
Arhiva fostului Serviciu Independent pentru Protecţie şi Anticorupţie (SIPA), care a funcţionat între 1991 şi 2006 pe lângă Ministerul Justiţiei, va fi împărţită în două şi predată către Administraţia Naţională a Penitenciarelor (ANP) sau către Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS), prevede un proiect pus în dezbatare publică de Ministerul Justiţiei.
SIPA a fost instrumentul post-decembrist de control asupra magistraţilor, de la înfiinţarea sa, în 1991, şi până la dizolvarea acestuia, în 2006.
SIPA – care echivala cu un serviciu de contrainformaţii din Justiţie – se ocupa cu strângerea de date despre judecători şi procurori, unele direct de la cei pe care aceştia îi trimiteau după gratii, adică din rândurile deţinuţilor, iar altele de la ofiţeri ai serviciilor secrete.
Astfel de informatori erau cei care spuneau care judecător ar fi şpăgar, care este neînduplecat, ce procuror cred ei că are obiceiul să cadă la înţelegere cu inculpaţii sau care magistrat lucrează strâns cu serviciile de informaţii.
În plus, între coperţile din Arhiva SIPA s-au strâns, între 1991 şi 2006, detalii „picante” din viaţa personală a magistraţilor: viciile lor, slăbiciunile lor sau relaţiile conjugale sau extraconjugale în care erau implicaţi.
Ce prevede proiectul MJ cu privire la Arhiva SIPA
Ministerul Justiţiei a pus în dezbatare publică, miercuri, un proiect de lege pentru inventarierea şi predarea către CNSAS şi către ANP a arhivei SIPA.
Două Comisii vor fi înfiinţate pentru a asigura predarea documentelor către cele două structuri.
Prima Comisie se va ocupa de inventarierea şi predarea către CNSAS şi ANP a arhivei aparţinând fostei Direcţii Generale de Protecţie şi Anticorupţie din subordinea Ministerului Justiţiei (perioada post-decembristă).
Comisia este alcătuită dintr-un număr de 9 persoane numite prin ordin al ministrului justiţiei, după cum urmează:
- 3 membri din cadrul Ministerului Justiţiei;
- 3 membri din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
- 3 membri din cadrul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
A doua Comisie se va ocupa de inventarierea şi predarea către CNSAS a documentelor fostei Direcţii Generale a Penitenciarelor (DGP) emise în perioada 1945-1990, în vederea asigurării accesului în scopul studierii şi cercetării istorice a documentelor cu valoare istorică şi/sau practică.
Comisia este alcătuită dintr-un număr de 7 persoane numite prin ordin al ministrului justiţiei, după cum urmează:
- 1 membru din cadrul Ministerului Justiţiei;
- 2 membri din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
- 2 membri din cadrul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii;
- 2 membri din cadrul Arhivelor Naţionale Române.
Ambele comisii au în atribuţii să propună clasificarea, declasificarea, trecerea la un alt nivel de clasificare sau de secretizare a documentelor inventariate, conform dispoziţiilor legale.
Comisia care se va ocupa de documentele post-decembriste ale SIPA are următoarele atribuţii principale:
a) inventariază arhiva fostei D.G.P.A.;
b) propune clasificarea, declasificarea, trecerea la un alt nivel de clasificare sau de secretizare a documentelor inventariate, conform dispoziţiilor legale;
c) predă, după declasificare, în baza proceselor-verbale de predare-primire, către Administraţia Naţională a Penitenciarelor dosarele de personal ale foştilor angajaţi ai fostei D.G.P.A. identificate în arhivă;
d) predă pentru păstrare, după declasificare, în baza proceselor-verbale de predare-primire, către Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii documentele identificate în arhivă, cu excepţia celor prevăzute la lit. c).
Dacă starea arhivei şi volumul de documente impun, Comisia va proceda la predarea periodică către Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi, după caz, Administraţia Naţională a Penitenciarelor, din 3 în 3 luni, a documentelor inventariate.
Comisia care se va ocupa de documentele din perioada 1945-1990 are următoarele atribuţii:
a) inventariază arhiva fostei D.G.P.;
b) propune clasificarea, declasificarea, trecerea la un alt nivel de clasificare sau de secretizare a documentelor inventariate, conform dispoziţiilor legale;
c) predă pentru păstrare, după declasificare, în baza proceselor-verbale de predare-primire, către Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii documentele identificate în arhivă, cu excepţia dosarelor de personal ale foştilor angajaţi ai fostei DGP, care rămân în custodia Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Dacă starea arhivei şi volumul de documente impun, Comisia va proceda la predarea periodică către Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, din 3 în 3luni, a documentelor inventariate.
Documentele cu valoare istorică şi/sau practică menţionate la alin. (1) sunt cele care conţin următoarele categorii de informaţii :
informaţii referitoare la persoanele care au executat pedepse sau măsuri privative de libertate, sub orice formă, în închisorile comuniste şi care au făcut obiectul unor cazuri neelucidate de decese sau de dispariţii ori faţă de care au fost comise fapte prin care li s-au încălcat drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului;
Informaţii referitoare la activitatea personalului locurilor de deţinere, inclusiv dosarele de personal ale foştilor angajaţi ai D.G.P. care au avut atribuţii referitoare la supravegherea persoanelor private de libertate.