Unde se intersectează agenda Preşedintelui cu agenda Cetăţeanului?
0Priviţi cele două imagini. Prima a fost realizată în 2006, în Budapesta, atunci când preşedintele Ungariei a pedalat alături de cetăţeni la un marş de protest al bicicliştilor. A doua a fost realizată în Bucureşti când un candidat la funcţia de Preşedinte al României îşi făcea campanie electorală.
Care credeţi că au fost urmările celor două acţiuni descrise mai sus? Preşedintele Ungariei a pedalat şi anul următor alături de cetăţeni. Iar în 2008, atunci când s-au făcut studii de trafic, s-a descoperit că numărul celor care au început să utilizeze bicicleta cotidian în scop utilitar era de două ori mai mare decât în 2006.
Prezenţa Preşedintelui Ungariei alături de cetăţeni să fi convins un număr atât de mare de oameni din Budapesta să utilizeze mai des bicicleta în scop utilitar? Nu se poate spune cu certitudine. Dar se ştie cu siguranţă că Preşedintele Ungariei a ieşit alături de cetăţeni pentru o cauză nobilă: îmbunătăţirea calităţii vieţii în mediul urban.
De ce n-ar face acelaşi lucru şi Preşedintele României?
Chiar în această perioadă se realizează cel puţin 12 Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă în tot atâtea regiuni din România. Se pun la punct strategii de îmbunătăţire a calităţii vieţii pentru locuitorii celor mai mari oraşe din România. Peste 100 de experţi români şi străini au nevoie de implicarea tuturor părţilor, de la cetăţean până la Preşedinte.
Acesta este motivul pentru care am depus o invitaţie la Registratura Generală a Administraţiei Prezidenţiale.
Formulăm prezenta invitaţie de a participa şi susţine activităţile asociaţiei noastre desfăşurate în scopul creşterii calităţii vieţii cetăţenilor, prin dezvoltarea durabilă a localităţilor. Concret, vă invităm să participaţi la marşul bicicliştilor bucureşteni, devenit tradiţional, desfăşurat pe data 25 aprilie 2015. De asemenea, vă invităm să vă implicaţi în activităţi de susţinere şi promovare a mobilităţii urbane durabile.
Răspunsul primit a fost dezamăgitor. Nu pentru că nu vine Preşedintele la marşul „Oraş pentru oameni”. Ci pentru că nu oferă niciun răspuns la esenţa cererilor: implicarea în activităţi de susţinere şi promovare a mobilităţii urbane durabile.
Mulţi văd superficial dezvoltarea mobilităţii urbane durabile. Probabil nu ştiu că este vorba de accesibilizare, despre un transport public viabil, despre creşterea eficienţei energetice a transportului, despre scăderea poluării, despre oraşe planificate în funcţie de nevoile oamenilor etc
Am oferit posibilitatea domnului Dan-Andrei Muraru, consilierul prezidenţial pentru relaţia cu societatea civilă, să afle ce este un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă.
L-am invitat să participe la consultările cu cetăţenii. Nu am primit niciun răspuns în 2,5 luni şi nu a participat la aceste întâlniri. Adevărul e că e greu să ai o „relaţie cu societatea civilă” în aceste condiţii.
În schimb, societatea civilă şi-ar dori o implicare a Preşedintelui în agenda cetăţeanului. Aseară, o doamnă mi-a transmis acest mesaj:
”Am transmis o invitatie presedintelui Klaus Iohanis pentru evenimentul din aprilie . Raspunsul venit la nici o zi de la transmitere este acesta : "Bună ziua, Mulţumim pentru mesaj! Am citit cu interes rândurile dumneavoastră, domnul Preşedinte Klaus Iohannis va fi informat. Rămâneţi alături de noi, o primăvară frumoasă! Cu stimă, Savian Boroancă, consilier al Departamentului de Comunicare Publică" Stiu ca ati efectuat demersuri in acest sens, dar m-am gandit ca nu ar strica una in plus, cine stie...”
Nu i-am spus doamnei că chiar ieri am primit o scrisoare de la Cotroceni. Dar i-am mulţumit…
Aşadar, unde se intersectează agenda Preşedintelui cu agenda Cetăţeanului ?
Poluarea cu pulberi din Bucureşti, Braşov şi Iaşi a fost cauza pentru care Comisia Europeană a început procedurile de infrigement împotriva României. Bucureşti, Braşov şi Iaşi sunt printre oraşele unde experţii români şi străini au nevoie de sprijin pentru realizarea şi implementarea planurilor de mobilitate.
Eficienţă energetică? Românii plătesc pe transport mai mult decât germanii. Nu ar fi trebuit să avem un transport mai bun decât al lor ?
Pierderi provocate de accidentele rutiere? Conform calculelor guvernamentale, România pierde anual 1,5% din PIB din cauza accidentelor.
Oare pe agenda cui se regăsesc aceste probleme? De ce cetăţenii simt că ele sunt ignorate ?
Eu cred că cetăţenii trebuie să continue să-l invite pe Preşedintele României să participe la marşul din 25 aprilie 2015. Dar nu să se plimbe ! Invitaţi-l să se implice !
Marian Ivan
membru fondator al OPTAR
Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR