„S.O.S. SĂNĂTATEA ROMÂNILOR!

Semnează petiţia pentru construirea Spitalului Metropolitan şi a Universităţii de Medicină şi Farmacie într-o zonă care respectă standardele europene: în proximitatea aeroportului, a autostrăzii, a staţiei de metrou şi de autobuz, cu reţele de utilităţi funcţionale.“

În dublă calitate de membru în Comisia pentru Sănătate şi Familie şi deputat de Bucureşti, admit că sunt extrem de interesat de infrastructura spitalicească din capitală. Printre altele, anul trecut în 29 septembrie am depus o interpelare politicoasă la Oficiul pentru Relaţii cu Publicului, solicitând Primăriei să-mi comunice care este numărul spitalelor consolidate pentru evenimente de tip seismic, care este gradul seismic al fiecărei unităţi aflate în subordinea A.S.S.M.B şi care este planificarea proiectelor de consolidare. Încă aştept răspunsul. Şi eu, şi câteva mii de cadre medicale active, şi vreo două milioane de cetăţeni.

Între timp, Primăria pregăteşte terenul pentru construcţia unui nou spital. Ideea în sine nu e rea, un spital modern, cu 2000 de paturi fiind oricând binevenit, citez din nota de fundamentare: „noul spital metropolitan va avea în vedere realizarea de secţii pentru care în Bucureşti există deficit de paturi, respectiv: oncologie, radioterapie, neurologie, terapie intensivă, recuperare medicală, mari arşi etc., generând foarte multe locuri de muncă noi, estimate la câteva mii.“

Problema de fond, de altfel corect semnalizată de colegul meu consilier general la primăria capitalei, Octavian Berceanu, este zona unde se doreşte amplasarea noului spital care, din păcate, nu corespunde nici măcar normativelor aflate în vigoare, darămite standardelor europene.

Este vorba de Pipera 55, adresă la care găsim acum autobaza RATB Pipera, un teren de 5,3 hectare. Dar să vedem ce spune normativul de proiectare a clădirilor spitaliceşti indicativ NPO 1597:

V.4.4. Amplasarea spitalelor se va face în zone preponderent rezidenţiale, cât mai aproape de „zonele verzi"ale localităţii. La amplasarea spitalelor se va lua în considerare existenţa unei legături facile cu principalele artere ale localităţii şi existenţa unor mijloace de transport în comun, cu staţii în apropierea intrării în incinta spitalului.

IV.4.5. În cazul amplasării spitalelor în afara localităţilor sau în zone periferice ale acestora se va asigura o bună legătură cu oraşul prin cel puţin două artere de circulaţie distincte, prevăzute cu mijloace de transport în comun.

Cei care lucrează pe fosta platformă industrială Pipera sunt familiarizaţi cu traficul sufocant din acest cartier de birouri. Nu există o legătură facilă cu principalele artere ale localităţii, cum nu prea există nici mijloace de transport în comun, poate cu excepţia microbuzelor deţinute de consilierul PSD Ilfov, Daniel Leaşa, subiectul unor investigaţii jurnalistice şi a unor amenzi usturătoare din cauza condiţiilor extrem de precare în care erau transportaţi călătorii. Terenul pe care doamna Firea doreşte să construiască spitalul se află la 6,5 km de centrul oraşului şi la 50 de metri de limita administrativă a oraşului Voluntari. Propunerea nu este susţinută de nici un studiu de prefezabilitate, în timp ce dezbaterile publice şi cele cu specialişti în domeniu, au lipsit cu desăvârşire.

Povestea are însă rădăcini mai adânci. În primăvara lui 2017, PMB a transmis o cerere guvernului Tudose prin care îi solicita trecerea în administrarea primăriei a unui teren similar din aceeaşi zonă, aflat însă în administrarea Societăţii Naţionale de Televiziune. Solicitare rămasă fără răspuns şi prilej de scandal public între cei doi colegi de partid.

Şi acum să revenim la gestul neaşteptat al doamnei Firea. Probabil vă întrebaţi de unde până unde petiţia şi apelul adresat bucureştenilor. Păi e simplu. Pentru ca RATB-ul se află în subordinea Primăriei, transferul nu mai depinde de interesele colegilor din coaliţie, dar încă are nevoie de două treimi din votul consilierilor generali. Adică de voturile USR şi/sau PNL. Doar că între voturile Opoziţiei şi coaliţia PSD-ALDE stau zeci de mii de petiţii şi adrese de la cetăţeni plus un oraş cu o infrastructură dezastruoasă. Deci, cum facem, doamna Primar?